Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 Et spørsmål til slutt: Hvor nøyaktig mener "almuen" i dette forum at primærfaktorene bør måles Interessant ordvalg... Almuen vil også vite hva "de ophøiede" i dette forum mener. Arnt. Siter
morten Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 En vanlig håndholdt GPS-navigator gir ikke bedre nøyaktighet enn ca. 8 m (rms) i høyde. Ikke det at det betyr så mye, men over kortere avstander har gps ved doble og triple målinger vist en forbløffende overenstemmelse i den relative høyden. Så med mindre den relative høydeforskjellen i seg selv er feil virker det å være langt innenfor 8 metern over korte avstander. På tur over Bukkeholstindane som er en hel haug med kjente toppunkt sank økte avviket etter hvert i et vær med ustabilt trykk, men ikke så mye som 8 meter akkumulert. Kontrollmålinger har gjort at jeg til en viss grad stoler på GPS'n som måledmiddel med en feilmargin på +/- 2 meter i forhold til å måle 10 metere. Jeg har også opplevd tilsynelatende forskjell på 2 ulike GPS modeller. Men det er jo uansett ikke noen morsom hobby å springe rundt å måle topper. Mye bedre hvis en mer universell teknologi kan gjøre den jobben. Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 21. januar 2005 Skrevet 21. januar 2005 [qu Men det er jo uansett ikke noen morsom hobby å springe rundt å måle topper. Mye bedre hvis en mer universell teknologi kan gjøre den jobben. Siter
Kim Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Arild: primærfaktor er uavhengig av avstand til høyere topp. Den defineres enkelt med hvor langt man MÅ ned for å komme opp på en topp som er høyere. Eksakt høyde på vann kan sjelden brukes iom. at vann har høyere terreng rundt seg (hadde høyeste punkt i sadelen vært vannet ville det nok ha rent ut...). Det kan imidlertid i noen tilfeller være veldig lite som skiller høyde på sadel og høyde på vann. Apropo avstander: for å regne primærfaktor på Galdhøpiggen på man helt til Tatrafjella i Polen, ca 157 mil unna. Primærfaktoren er 2420 moh, altså må man ikke helt ned til havoverflata. Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Apropo avstander: for å regne primærfaktor på Galdhøpiggen på man helt til Tatrafjella i Polen, ca 157 mil unna. Primærfaktoren er 2420 moh, altså må man ikke helt ned til havoverflata. Siter
pb Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Ang. PF til Galdhopiggen, den er 2372 mao under 2400, sadel ligger borte ved kanalene mellom ostersjoen og volga/nordishavet.. Petter Siter
Lyngve Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Skrevet 23. januar 2005 OK, nå har jeg ved hjelp av diverse nettsteder, egne kart og en del bistand fra Norgesglasset (i områder hvor jeg ikke har papirkart) klart å samle inn primærfaktor på 169 av 170 fjelltopper jeg har besteget i Norge. Det mangler altså bare en og det er: BLETOPPEN !!! Har letet lenge om lenge etter den berømte sadelen på Bletoppen, men er svært usikker på hvor denne befinner seg. Kan noen vennligst hjelpe meg med primærfaktoren på Bletoppen ?? PS! Jeg har brukt Norgesglasset (Statens kartverk) til å samle inn PF på ca 30 av fjelltoppene. Når kotene er 20m er det klart at det reiser seg et kvalitetsspørsmål rundt innsamlingen, men nok får være nok......(dessuten har nesten samtlige av det ukjente objektene hatt mer enn 100m i PF så det betyr ikke all verden om jeg har bommet med 10 eller 20 meter) Siter
Lyngve Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Skrevet 23. januar 2005 Er det mulig............. Nå viser det seg at jeg ikke har zoomet tilstrekkelig inn på Norgesglasset. Joda det finnes 10 meters koter der. Det betyr re-work !!!!!! Siter
TrondE Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Det mangler altså bare en og det er: BLETOPPEN !!! Har letet lenge om lenge etter den berømte sadelen på Bletoppen, men er svært usikker på hvor denne befinner seg. Kan noen vennligst hjelpe meg med primærfaktoren på Bletoppen ?? Etter det jeg kan se, er ikke pf = 545 m så langt unna sannheten. Laveste punkt langs ruten mot Skirveggen i nord-nordvestlig retning ligger like under 800 m koten på NORGE 1:50000. Gratulerer med fullført pf-innsamling, Lyngve Siter
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 Skrevet 24. januar 2005 Ad, Lyngve's samling : Bletoppen. Prinsippet for estimering av PF for de 600 hoyeste PF fjell i Norge ville følge dette resonementet: 1. Bletoppen er oppgitt til 1341.71 meter, den er et trig-punkt, mao. denne hoyden kan anses pålitelig. Vanlig avrunding gir 1342 meter som også står på M711. 2. Laveste sadel finnes som angitt i tidligere innlegg ved å følge høydedraget i nordlig retning, det er (dypere) daler både vest og øst. Eneste punkt under 800 meter kote ligger omkring koordinatene UTM: 32, 507610 (øst), 6642702 (nord), På økoomisk kartverk ser en at 795 koten ikke når opp i "sadel" (som er en temmelig flat myr..) Mao, så er PF mellom 541m og 546m. Dersom man skal lage en liste hvor fjell feks. skal ordnes (sorteres) etter PF, er det beste man kan gjøre å interpolere. Konservativ interpolasjon, som oftere vil oppgi PF litt for lav enn litt for høy, gir da "best guess" på sadel til 798 meter, og dermed PF Bletoppen 544 meter. Ytterligere forbedring kan kun oppnås med nøyaktig måling av nevnte myr. En vanlig GPS vil ikke uten videre kunne forbedre dette. Nå er det som Lyngve sier, stort sett fjell med PF på 100 meter (skikkelige fjell !), som ligger på listen, da er en nøyaktighet på 2-3 meter antagelig helt tilstrekkelig. Petter Siter
Lyngve Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Skrevet 25. januar 2005 Stor takk til Petter og Trond !! Siter
pb Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Jeg trodde tråden nå var avsluttet, men oppdager at jeg sa at Bletoppen har PF mellom 541-546, mens det riktige selvsagt er mellom 542-547. Beklager om noen ikke fikk resonementet til å stemme.. Petter Siter
Alek Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Noen flere som har fått mer enn røynes 15 meter primærfaktor på Søre Urdadalstind (S-1) ? Min grense går på 20, så jeg er takknemelig hvis noen har en nogenlunde sikker måling her. Mitt barometer viste ca 25 meter, men stoler ikke 100% på dette. Siter
Alek Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 En ting jeg har tenkt litt på er: hvor riktig er antallet topper med primærfaktor 30? Etter Øst-1 for Sokse, Hellstuguhøe og Hestbrepiggen, Øst-2 har falt fra røyne listen har Langvasstind, Vest-2, Kvassryggen, Storgrovtind og Burchardstind kommet til og antallet er steget fra 230 til 231. Med flere av toppene med ca målinger på primærfaktor ca 30 skulle men tro det må være flere feil her. Det eksakte tallet topper målt til primærfaktor 30 blank er 22 stk. I tilegg er det 7 topper med målt primærfaktor på 35 og 15 topper målt til primærfaktor 25. De toppene som er målt 5 meter over eller under grensen på 30 kan vi være tryggere på at er korrekt. Men heller ikke her er det 100% sikkert at alt er riktig. Er det noen av dere som har foretatt målinger som dere er 100% sikre på når det gjelder primærfaktoren på disse toppene. Og er det noen av dere med målestavene (eller annet avangsert utstyr) som kunne tenke seg å kontrollmåle disse når de allikevel er på 10 metersjakt? Et spørsmål er hvor streng skal grensen være her. Man bør kanskje få lov til å runde oppover hvis en topp kommer 50 cm for kort. Det spørs også hvor eksakt det er mulig å måle topper når de begynner å få såpass i primærfaktor. Egentlig burde alle topper i 50, 30, 20 og 10 meters kategorien kontrollmåles eksakt for å få så nøyaktige lister som mulig. De 22 toppene med primærfaktor 30 er Surtningsussue, Øst-1 2302 Midtre Skagastølstind Kjelhøe Sørvestre Styggehøbreatind Svellnosbreahesten Søre Illåbreatrind Bukkeholstind, Vest-1 Bukkeholstind, Vest-2 Søre Trollsteinhøe Nordre Maradalstind Bukkehlstind, Midtre-1 Burchardstind Søre Hellstugubreahesten Søre Austanbotntind Austanbotntind, Vest-1 Tidligere Geite Kvassryggen Hurrbreatind Langvasstind, Vest-2 Øystre Rasletind Urdadalstind, SV-2 Semelholstind Siter
Alek Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Eivind Røyne oppgir Kassryggen til å ha en primærfaktor på 25. Hans Koren mener at den er på 30 og føyde denne toppen inn på lista over de "ekte" toppene. Min gode kamerat Raymond Sundvold Har nylig målt toppen to ganger med flere digitale høydemålere (med en meters visning) og kom til en primærfaktor på 27 - 28 meter. Barometeret hadde han desverre glemt, men det er uansett ofte vanskelig å lese av så nøyaktige mål på et barometer. Men målingen virker ganske sannsynlig. Så denne toppen er nok litt i underkant for å kunne være med i primærfaktor 30 listen. Er det noen som har et nøyaktig mål på primærfaktoren på Søre nål? nye Bygdin - Gjende sier at den muligens kan ha så mye som 30 i primærfaktor. Det samme gjelder Nørdre Skarflytind. Siter
morten Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Søre Nål målte vi ganske nøyaktig i fjor sommer, men var så uheldige å miste målingene. Mener å huske den var under 30. Får se om vi rekker en tur til i sommer. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Noen som har målt Storgrovtind? Var der på mandag, og den har helt sikkert mer enn 15m, men glemte å måle. Siter
Tom Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Hvordan klarte du Storgrovtind på denne tiden? Hadde du med folk med klatreerfaring? Siter
Kim Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Ingen grunn til å undervurdere Espens fjellegenskaper. Jeg har sett bildene og gutten er tøff, ingen tvil om det Espen var der senere i mai i år enn vi var for 5 år siden. Da gikk vi i bare shortsen og svetta som en gris. Du snakker om kontraster! Storgrovtind er en flott tind som anbefales, selv for de som "bare" skal ta de med primærfaktor over 30. Primærfaktoren er fort over 15 på den, kan være enig i det. Siter
Tom Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Jeg undervurderer han ikke. Jeg spør hvordan han klarte den på denne tiden. Siter
gi Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Har også vært på Storgrovtind i mai. Gikk til fots fra Storgrovhøe. Kan ikke huske at det var problematisk. Forøvrig ei fin nedkjøring fra Storgrovhøe til Elveseter. Siter
Tom Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Neivel, da er det vel enklere enn jeg forestilte meg. En flott topp er det i hvert fall. Siter
ods Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Hans Koren mener at den er på 30 og føyde denne toppen inn på lista over de "ekte" toppene. Jeg var sammen med Hans Koren under såvel målingen av Kvassryggen som Storgrovtind. På Kvassryggen gikk jeg først fra toppen og ned i skaret og så opp igjen. Jeg fikk avlesning på 30 m på begge målingene. Jeg benyttet en Thommen barometrisk høydemåler hvor intervallene mellom skalastrekene er 10 m. Da er det mulig å lese av differanser på ca 2 m. Den reagerer når jeg går opp trappa heime. En primærfaktor på 28 m er således mulig når det gjelder Kvassryggen. Primærfaktoren på Storgrovtind målte vi også til 30 m med samme høydemåler. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Alek: "Ekte" topper. Går det an å ha en mer idiotisk holdning a? Hvorfor ikke gå etter alle topper i norge med pf> 36,9m? Siter
Tom Skrevet 20. mai 2005 Skrevet 20. mai 2005 Et sted må grensen gå. Man kan spørre seg: Er 1 meter nok? Nei. Er 2? Nei osv. Men det hele koker vel egentlig ned til: "Er det så jævla nøye a?" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.