Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Pentax Optio 43 WR?


Carl S. Bj

Anbefalte innlegg

Annonse

Pentax Optio S4i kjøpte jeg meg i høst etter å ha brukt Canon Ixus.

Sjekk det ut - jeg tror ikke det er mulig å få seg et smartere "knipsekamera".

Veldig lett å betjene, selv i veggen med en hånd. Tar gode bilder, selv videosnuttene er ok. Litt innebygd minne i kameraet, så du har alltid en "reserve". Supersmart etui - grei tilogmed med votter!!

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/optios4i.html

http://www.dpreview.com/news/0402/04020206pentaxoptios4i.asp

http://produkt.akam.no/vis_produkt.php?product_id=16244

Kjøpte med et ekstra batteri, men klarte å miste det underveis over Dyrhaugsryggen eller Ringstind. Om noen finner det - gi beskjed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et sånt et som jeg kjøpte i sommer (Pentax WR 43). Oppløsningen på kameraet er 4 millioner pixler, og det er faktisk mer enn nok. En like viktig egenskap for digitalkameraer er antall farger det kan gjengi og evnen til å gjengi farger presist. Pentaxen har slik jeg ser det meget høy billedkvalitet til å være et kompaktkamera og en veldig fin og nøytral fargegjengivelse.

Men det viktigste er at det er så utrolig funksjonelt og solid. Det tåler faktisk en tur i bekken eller at man mister det i snøen. Det er riktig som det ble påpekt at linsen er et utsatt punkt, men så lenge man bruker bærevesken som følger med går det greit. Et pluss er at zoomingen er innebygget slik at ingenting stikker ut.

Ellers er det lite (som en 20 pakning omtrent) og veier omtrent ikkenoe. Man slipper å tenke vekt når man går på tur liksom, og det er deilig. Bare å putte i lomma. Det finnes ladbare batterier men det er like greit å kjøpe en bunke billigbatterier på elkjøp eller noe sånt. Ga en hundrings for omtrent 30 batterier og det skulle holde noen år (ca 100 bilder på 2 batterier).

Ellers vrimler det av funksjoner som filmopptak/avspilling lydopptak redigering osv osv osv... men alt er greit å bruke. Man slipper liksom å forholde seg til en haug med knotter og muligheter.

Følger med et ganske bra redigeringsprogram som heter AC/Dsee (ufattelig kuult navn) og det trenger man heller ikke være noe intellektuelt fyrtårn for å bruke. Enkelt og greit.

post-119-133474388955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ser jo også denne Pentaxen interesssant ut: Optio WP http://www.pentaximaging.com/products/product_details?reqID=6442215&subsection=optio

Ikke i Norge ennå? Bare Pentax som har satset på denne nisjen? Dvs (nesten helt) vanntette og solide kameraer?

Har dessverre litt dårlig erf. med akkurat det merket - dvs deres state-of-art modell kompaktkamera rundt 1990 - zoom 90 var det vel.

Ja, ACDsee har jeg brukt som standard bildesepåprogram i 5-6 år. Har også enkel bildebehandling, - beskjæring, endre kontrast / lyshet / fargebalanse, rotere m.m. Meget kjekt prog - også bra arkivfunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske mye rart og eksperimentelt på 90 tallet og ikke alt fungerte like bra. Skjønner godt at man kan bli skeptisk. Har selv bra erfaringer med Pentax speilrefleks.

WR er faktisk helt vanntett og ikke bare vannavstøtende. Finnes til og med en garanti på det. Mener å huske at den skal tåle en meters dyp i 30 minutter og det burde jo holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de testene som er linket til fra akam.no er veldig positive. Bl.a. en tester som hadde hat det med på padle- og regnskogsferie i Venezuela, inkl. kajakkvelt og skybrudd. Men WP som kommer i april virker jo ennå et hakk hvassere. Bl.a. med det objektivdekselet jeg savnet på WR. Og mindre, og 5 i stedet for 4 M brikke. De har dyttet inn en linse til i objektivet. Og 1 M dyrere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mindre og dyrere enn WR og har et objektivdeksel i tillegg så løp og kjøp. Det er nødt til å være bra. Helt enig i at objektivdeksel er en mangel på WR forresten.

Det beste tegnet på at et kamera er bra er at man bruker det. jeg har brukt mitt WR mye mer enn jeg hadde tenkt da jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har nå bestilt WP og venter i spenning. www.hpx.no - kom på 3,7' inkl 256 MB minnekort.

Vi hadde besøk av ei venn med WR for noen helger siden, virket også meget OK. Utseendet er egentlig tøffere enn WP. Det siste er nesten i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd da!

Jeg valgte WR fordi jeg veit at jeg kommer til å dunke borti ting med det og miste det i snøen og sånn. Da er det greit å ha et kamera som tåler det. Eneste som bekymrer meg er at linsa er åpen, men har kjøpt en beskyttelseseske som funker greit.

3700 virker ikke så dyrt. Tror du har gjort et bra kjøp! Designet på Pentax er vel mer funksjonellt enn pent, omtrent som f.eks NAD forsterkere. Jeg synes det er helt greit så lenge bildene blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.