Gå til innhold
  • Bli medlem

En ambisiøs tur, for meg i alle fall: tar i mot tips, meninger og betraktninger

harefjell

Anbefalte innlegg

Hei

Først vil jeg takke for alle råd, tips og meninger som forhåpentligvis vil komme på denne tråden og ellers i forumet!

Så til poenget: Jeg planlegger en, for meg, ganske ambisiøs tur i sommer. Med meg på turen skal jeg ha en border collie som jeg skal passe. Jeg har lenge hatt lyst til å ta en skikkelig tur med sekk på rygg og endelig har jeg bestemt meg! Turen tar utgangspunkt i Kongsberg og ender opp i Geilo 10 til 15 dager senere. Ruten blir slik Kongsberg - Selsli - Sigridsbu - Eriksbu - Øvre Fjellstul - Daggør - Lufsjå - Imingfjell - Solheimstulen - Åan - Tuva - Hakkesetstølen - Geilo Dette er litt over 20 mil så vidt jeg kan beregne. De første etappene ligger på 1,5 mil. På slutten av turen blir det noen etapper på 2,3 og 2,4 mil. Jeg kommer til å starte en gang i andre uken i juli.

Jeg er ikke i kjempeform, men blir sakte bedre. Jeg trener tre til fire ganger i uken og skal ha noen tilvenningsturer på vår og forsommer. Hunden er fire år, men har bare gått med kløv noen måneder når jeg overtar og vi skal på tur. Jeg planlegger å bære noe mat til meg selv og hunden. Han skal få bære kløv som i starten vil veie ca 6 kg. Mat til meg selv vil jeg etterforsyne på selvbetjente hytter. Den første selvbetjent hytten på ruta er Daggrø så det blir litt mat å bære. Jeg planlegger å få etterforsynt hundefor ved Imingfjell. I utgangspunktet vil jeg overnatt mest mulig i telt, men noen netter i hytter på veien blir det nok.

Det er planen og som sagt for meg er den ambisiøs, men jeg gleder meg til litt slit og svette og fin natur.

Alle kommentarer, tips, meninger og mer eller mindre seriøse råd mottas med takk. Spesielt setter jeg pris på meninger og råd om:

hundefor (mest mulig for minst vekt)

nivået på turen, både for meg og hunden.

Igjen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en spennende tur. Jeg kjenner ikke området, men tror ikke det er for ambisiøst å gjøre dette på tiden du forespeiler. Tre faktorer tror jeg du skal legge ekstra vekt på. Å gå med sekk, gode sko og hunden. Å trene litt på å gå med sekk vil antagelig spare deg for litt ubehag. Samme med gode sko. Det vet du sikkert. Hunden vil jo være et usikkerhetsmoment. Jeg kjenner ikke noe særlig til kløv på hund eller denne rasen spesielt. Kanskje er det en fordel hvis du klarer å legge inn enn sikkerhetsmargin med å kunne ta over noe av belastningen på hunden hvis det skulle bli aktuelt. Jeg vil anta at når det gjelder fòr til hunden så vil det holde med fòr som mange benytter under jakta. Det er mer energirikt enn det som benyttes ellers i året. Og jeg vil anta at å gå 1.5-2.5 mil sammen med deg ikke er en større belastning enn en dag på jakt. Her har du sikkert noen som kan gi deg gode råd. Kanskje eierne av hunden?

Turen din setter i gang fantasien min også her. Det er bare å sette i gang. Du trenger ikke å være topptrent for en slik tur. Men jo bedre formen er, jo høyere blir komforten. Og opplevelsen blir best hvis man kan ta seg tid til å nyte ting underveis og ikke bare stresse avgårde for å rekke tidsfrister. Du vil sikkert få mange gode tips her inne. Og kommer de ikke av seg selv så vil du finne utrolig mye fornuftig informasjon ved å søke litt rundt i trådene her. Fjellforum er utvilsomt en av de mest omfattende kompetansekildene rundt friluftsliv som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei harefjell !

Jeg har aldri gått med hund, så den biten av din planlagte tur kan jeg ikke vurdere.

Men forøvrig ser det ut som om du er en forstandig fyr som tenker på det meste og trener fornuftig.

Slutter meg til de rådene du allerede har fått. Vær imidlertid oppmerksom på at hunder slett ikke er velkomne på alle hytter.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på å gå Eriksbu-Daggrø på en dag. Litt lang etappe på sommerstid, fordelen er at på Daggrø er det selvbetjent med matforråd, så du kan spare litt vekt i sekken. Øvre Fjellstul ligger litt langt nede i skogen etter min smak og er ubetjent.

Kjenner strekningen Kongsberg-Imingen godt både fra sommer og vinterturer. Planlegger selv å gå strekningen på 2 dager i motsatt retning med KOT om en måneds tid, da blir det litt lengre dagsetapper....

http://www.turistforeningen.no/kongsberg/activity.php?ac_id=31541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på å gå Eriksbu-Daggrø på en dag. Litt lang etappe på sommerstid, fordelen er at på Daggrø er det selvbetjent med matforråd, så du kan spare litt vekt i sekken. Øvre Fjellstul ligger litt langt nede i skogen etter min smak og er ubetjent.

Takk for tipset. Jeg har også vært inne på tanken. Dagsetappene er ikke skrevet i sten. De kan bli kortere eller lengre. Det kommer an på flere ting som formen min og hundends i tillegg til vær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt i en fiskestang på nærmere 20 år og da fisket jeg i saltvann. Jeg har lurt på å forsøke litt fisking på turen. Det er da to ting jeg lurer på. Hvordan fiske lovlig på turen mellom Kongsberg og Geilo? Det er en smule forvirrende dette med statlig fiskekort vs betale til grunneier. I tillegg trenger jeg utstyr. Helst ikke veldig dyrt (ca 1500,-) Jeg har en snelle jeg kan benytte.

Igjen, alle råd tas i mot med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.