Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering på Ringebufjellet i mars?

Gisle Uren

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger sammen med en turkamerat, en langhelg i Rondane i midten av mars. Vi har et ønske om å starte fra vegen over Ringebufjellet, et sted mellom Spidsbergseter og nedkjøringen til Enden. Er det noen som har tips vedrørende egnet sted å parkere bil og henger langs dette strekket? Jeg vet at deler av dette strekket har forbud mot å stoppe/parkere, og tar derfor med stor glede i mot hjelp fra folk som er bedre kjent i området.

Turen blir foretatt med to "små" hundespann, så en mulighet for å starte uten å harve opp nypreparerte skispor hadde nok vært å foretrekke.

Er det områder vi med fordel bør unngå med tanke på kalvetunge simler på denne tiden?

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stoppforbud mellom Gunnstadseter og Saltåshaugen, så parkerer du her blir bilen tauet bort og du får bot.

Gunnstadseter er nevnt som parkering. I tillegg er det fint å parkere på Saltåshaugen. Følg veien eller skiløypa et par kilometer, så er du midt i paradis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venabygdsfjellet er turistområde, og betaling er derfor påkrevet for parkering både på Venabu og Spidsbergseter. Jeg bruker å parkere på Saltåshaugen (rett ved Spidsbergseter ved RV27). Koster en 20-30,- natta, og er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips.

Venabu tror jeg er utelukket. Jeg ser for meg mange festlige episoder der vi fredag ettermiddag harver oss gjennom skiløypa og dukker unna skistavene til hyttefolket som ankommer for helgen. Hadde jo vært ekstra festlig med en løs setter midt inn i et startkåt spann.

Tror vi tar til takke med en start litt lengre oppe på fjellet.

Spitsbergseter kan være mer aktuelt, det er kanskje litt kortere distanse før en er ute av den preparerte skiløypa.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter du på Spidsbergseter/Saltåshaugen kan dere fint kjøre brøytekanten langs RV27 et godt stykke før dere tar av veien. Den er fast og fin, og veldig grei å gå på ski/kjøre hund på, så slipper dere unna skiløypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.