snilen Skrevet 19. januar 2005 Skrevet 19. januar 2005 Turen startet med en ferjetur til Fredrikshavn, deretter ca. 2 timers kjøring langs E45 sydover, forbi Århus og Skanderborg, før jeg svingte av motorveien i retning Danmarks høyeste fjell, Ejer Bavnehøj, 170,89 meter over havet. Bilen slet tungt i bakkene, men til slutt kom både jeg og bilen til topps. Her var ingen parkeringsplass, så jeg måtte kjøre litt forbi og ned igjen før jeg fikk parkert. Gress-feltet på bildet måtte forseres, og ikke nok med det, heisen fungerte ikke, så jeg måtte gå alle trappene opp til toppen av tårnet. Sulten var jeg også, men restauranten var også stengt. Ja man må virkelig slite for disse toppene ! Deretter ble det en tur til det mer berømte Himmelbjerget, litt vanskeligere å finne frem her. Liten søkning til stedet i januar, så bommen sto åpen, og jeg kunne kjøre helt frem. Mørkt ved ankomst, derfor intet bilde, men fint utsyn fra Himmelbjerget. Siter
snilen Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Skrevet 3. mars 2005 Min ny-erhvervede nasjonstopp forsvant 28. februar med denne nyheten, som kan leses i ulike danske medier, her fra Danmarks radio : Møllehøj er Danmarks højeste punkt Yding Skovhøj er hele ni centimeter lavere end Møllehøj, og dermed kun Danmarks andethøjeste punkt. Efter årtiers usikkerhed og tvist skulle det nu være sikkert og vist: Møllehøj er danmarks højeste naturlige jordpunkt. Dermed slog Møllehøj såvel gravhøjen i Yding Skov som Ejer Bavnehøj, der i flere år har kæmpet om den prestigefyldte titel. Det er en professor i geografi, en arkæolog og en kontorchef i Kort- og Matrikelstyrelsen, der har gjort den opsigtvækkende opdagelse ved at gennembore mere end 100 gravhøje i Danmark. Ved at bore i jordlaget har det været muligt for de tre forskere at se, hvor det naturlige jordlag begynder, og dermed kan man måle, hvilket punkt, der er det naturligt højeste. Møllehøj er 170,86 meter høj og ligger tæt ved Ejer Bavnehøj syd for Skanderborg. Allerede i leksika fra 1950'erne blev højen udråbt til at være det højeste naturlige punkt. Efterfølgende har eksperter dog været noget uenige, og forskellige opslagsværker har haft henholdsvis Yding Skovhøj som Ejer Bavnehøj som vinder. Glemt i kampen - Man kan sige, at Møllehøj er blevet glemt i kampen mellem højen i Yding Skov og Ejer Bavnehøj, siger Henrik Breuning-Madsen, der er professor ved Geografisk Institut på Københavns Universitet. Yding Skovhøj indtager dog andenpladsen med 170,77 meter, mens Ejer Bavnehøj med 170,35 meter er det tredjehøjeste naturlige jordpunkt. Hvis man tager de menneskeskabte høje med ændrer billedet sig, da den midterste gravhøj i Yding Skov med sine 172,54 meter dermed er danmarks højeste punkt. Herefter følger Vistofte gravhøj med 171,73 meter. http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=237701 : Siter
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 Skrevet 3. mars 2005 Hvilken primærfaktor oppererer du med når du er ute og samler topper i Danmark? Virker som 10 cm kan være ett fornuftig mål. Arne Siter
snilen Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Skrevet 3. mars 2005 Bryr meg ikke om primærfaktor, Arne. Teller nasjonstopper og kommunetopper, uansett faktorer. Enkelte av disse plassene har ikke primærfaktor i det hele tatt, er bare et punkt oppe i ei li, men høyest i en kommune eller et land. Finlands høyeste fjell har f.eks. tilnærmet 0 i primærfaktor der det ligger på grensen til Norge, under et høyere norsk fjell. Uansett: Bittert å miste en nasjonstopp på denne måten. Siter
Lyngve Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Snilen, Vet du om det er noen som har besteget alle nasjonstopper her i verden? I såfall blir det vel et kappløp om hvem som blir førstemann til å toppe den modererte listen. PS! Det er vel sikkert også andre "usikre" nasjonstopper rundt omkring i verden som trenger å verifiseres. Siter
Lyngve Skrevet 4. mars 2005 Skrevet 4. mars 2005 Og et lite apropos. Listen vil vel også endre seg over tid på grunn av geologiske årsaker. Noen fjell vokser med 1 cm i året (eksempelsvis er Nanga Parbat det fjellet i Himalaya som vokser raskest med sine 7 millimeter i året). For ikke å snakke om vulkaner........ Siter
snilen Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Skrevet 6. mars 2005 Jeg legger inn mine nasjonstopper og kommunetopper på www.wwv.no, Lyngve. Det kan alle gjøre, uansett konkurransemoment. Det er noen som har rundet 50 nasjoner der. Jeg har ikke hørt om noen som har vært verden rundt, da må man være særdeles sprek og rik, samt ha en god porsjon flaks. Det høyeste antallet nasjonstopper jeg har hørt om er en kar som heter Ginge Fullen med 139 nasjonstopper, ta en titt på http://www.gingefullen.com/projects.html. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.