500fjell Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Hei! Jeg lurer på hvor det beste og raskeste utgangspunktet for å nå Åmotdalshytta vinterstid (februar) er. Vennlig hilsen Sondre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gal Krokfot Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Vurderer å ta ein tur inn dit komande helg med Grønbakken som utgangspunkt. Trur det er raskaste veg inn no, men det er elendige snøforhold på Dovrefjell for tida. Gjøra og vegen inn mot Fjellgardan kan også være eit alternativ. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Grønnbakken er et godt utgangspunkt, hvor Reinheim passer for en rast. Etter Reinheim går ruten utsatt og kupert gjennom Leirpullskaret, hvor vinden kan ta skikkelig. Et alternativ er bil opp Skiferen (Golan - Sæterfjellet). Sjekk at veien er åpen. Da starter man på 1250 m.o.h. og vandrer i flatt terreng forbi Tjønnglupen, ned over Åmotsflyin og fram til Åmotdalshytta. En flott tur, men også her kan det være utsatt over flyin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gal Krokfot Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Om du ikkje har vært inne og sjekka sjølv enda so kjem det ein kjapp sitrap her: Skal ikkje skryte altfor mykje av skiforholda, stort sett lite eller ingen snø. Går greit inn til Reinheim (stikka løype frå Kongsvoll) men over Leirpullskaret er det litt baukete. Salig blanding av stein og kjøva is med eit tynt lag fjærlett puddersnø på toppen som dekka akkurat nok til at du ikkje ser om det er snø, is eller stein framfor deg. Spesielt ned Åmotdalen var steggjern betre egna enn ski på ein del felt. I iskjøvinga stakk det ofte opp stein som du ikkje såg (på grunn av snølaget) før skia satt fast på den med påfølgande tryn. At eg ikkje fekk beundra beinpipane mine etter den turen er fortsatt eit mysterium... Vær oppmerksom på mykje rein i området. Åmotdalen var heilt nedtråkka av reinsspor. Støkte sjølv opp ein flokk (150 par reinsauger ser diverre betre enn eit par Krokfotauger) som drog avgarde fleire kilometer nedover Stroplsjødalen. Oppsummering: Dette er ikkje turen du tek om du har nye ski som du er svært stolt av... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Hm, får vurdere det litt mer da... Planen var en helgetur til Storskrymten med start fra Skiferen. Men kanskje bedre å utsette det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gal Krokfot Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det var planen min også. Den vart redusert til ei runde rundt Åmotdalshytta, men det var av andre årsaker. Du unngår jo verste delen (Larsuri og Larstelet) når du går frå Skiferen. Skal ikkje uttale meg so mykje om forholda videre innover men Lesjasida bruker å ha noko meire snø enn Dovre, sjølv om det kanskje ikkje såg så bra ut. Vil anta at toppane der inne kan være svært avblåste og isete no. Veit du om vegen opp ved Sætra er brøyta heilt opp? Skal sjølv ta turen oppatt, men venter på meire snø eller sumar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Tviler på at den er brøyta helt opp til revefarmen, men håpet å kunne kjøre opp til tregrensa. Vet ikke noe sikkert om den veien dessverre. Takk for bilde og rapport! Tror nok denne turen får vente til eventuelt senere i år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.