Gå til innhold
  • Bli medlem

Geilo-Haukeliseter


Mariusda

Anbefalte innlegg

Hei!

Bursdag og påska skal feires i fjellet. Planen er å gå fra Geilo til Haukeliseter og å få testet ut et par nye fjellski (enten Ingstad eller Nansen slik det ser ut nå..).

I og med at påska er såpass sein i år, hvordan antas snøen å være? Hvor mange dager bør settes av? Har tenkt å sette av 6-7 (:) dager men regner med å gjøre turen på 5 (gikk Rjukan-Geilo til fots på 4 dager høsten 09).

Noen med tips til hytter jeg bør vurdere å besøke underveis? Spesielt glad om noen veit om en hytte med gitar underveis :D. Ellers er i utgangspunktet planen å ligge i teltet alle dagene.

Andre tips og ruter tas også selvsagt imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange dager du bruker er totalt avhengig av vær og førefohold (og selvfølgelig din form og erfaring).

Får du 1/2 meter nysnø er 1 mil på en dag knallhard, mens 5 mil er mye mindre slitsomt under gode forhold. Vindforhold fra stiv kuling og oppover kan medføre potensielt mange hviledager i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Backup planen blir å returnere til utgangspukt dersom føre viser seg å være for ille. Dumper det 50 cm med snø (som selvsagt kan skje) og jeg er midt i alt så får jeg vurdere situasjonen der og da. Mat for 3-4 ekstra dager ligger selvsagt i sekken uansett.

En annen ting: Hardangerjøkulen, ikke krysset noen bre tidligere. Er det slik at man bør være to når man krysser den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bursdag og påska skal feires i fjellet. Planen er å gå fra Geilo til Haukeliseter og å få testet ut et par nye fjellski (enten Ingstad eller Nansen slik det ser ut nå..).

I og med at påska er såpass sein i år, hvordan antas snøen å være? Hvor mange dager bør settes av? Har tenkt å sette av 6-7 (8) dager men regner med å gjøre turen på 5 (gikk Rjukan-Geilo til fots på 4 dager høsten 09).

Noen med tips til hytter jeg bør vurdere å besøke underveis? Spesielt glad om noen veit om en hytte med gitar underveis :P. Ellers er i utgangspunktet planen å ligge i teltet alle dagene.

Andre tips og ruter tas også selvsagt imot med stor takk!

De 4 siste påskene har hatt varierte forhold i Hallingdalen på 1150m.

Ifra 50 cm nysnø med sterk vind og fokking til sterk sol og råtten snø etter kl 12 hver dag.

Ukene etter fjorårets påske var fyllt med sol og skaresnø som holdt hele dagen(et kaldere drag ifra Arktis), dvs ingen råtten snø overhodet. Kanskje derfor det ble lemmenår?

Får du det samme igjen i år med sen påske så har du virkelig noe å se frem til(skaresnø, sol i ansiktet og medvind) ? Det eneste er at det kan bli litt surt når man stopper opp, men med XXL gapahuk telt så får man en lun og varm solkrok nesten hvor som helst :-) Utrolig hendig og smart!

Backpacker 1

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/backpacker-1-1049759

Veier 1.6 kilo og koster 300.-

Så det eneste du vel egentlig kan gjøre er vel å tilpasse deg 2-3 dagers og 24 timer vær varsel?

At det skal dumpe ned 50 cm så sent på året, årets påske, strider vel med den politisk bestemte klimakonvensjonen om menneskeskapte klimaendringer/UNFCCC? :)

I henhold til den så skal man vel om få år kunne gå denne turen til fots så sent på året?

Når det gjelder hytter så finner du åpningstidene her på de betjente:

http://dntoslo.no/index.php?fo_id=9025

Og forslag til reiserute:

http://www.turistforeningen.no/litlos/activity.php?ac_id=29558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halling: Tusen takk for utrolig god info! Ruta du foreslår skal vurderes! Ser DNT regner 8 dager inkl reise, da med gode dagsetapper. Temmelig avhengig av været og setter stor pris på om noen lokale kan komme med info om snøforhold når det nærmer seg! (blir det for mykt må jeg vurdere å pakke i pulk noe jeg av praktiske årsaker frem til turstart aller helst unngår... Hvordan er fungerer togpriser og pulk??)

Er nok ikke lenge til det vokser furu på Hardangervidda og vinteren er passé medio feb! Hehe :)

Neia, de siste to åra har det jo vært fantastiske vintre! Får håpe det fortsetter slik årene som kommer også.

I morgen kjøpes skia (blir nok Ingstad med bc manuell og garmin finse sko) for turen! Regner med at ukene og ikke minst helgene blir turer for å gå inn sko og bli kjent med skia (om enn i oslomarka). Gleder meg som en unge til resterende vinterturer for året!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... må jeg vurdere å pakke i pulk noe jeg av praktiske årsaker frem til turstart aller helst unngår... Hvordan er fungerer togpriser og pulk?...

Pulken får du med gratis på toget. Jeg vil likevel anbefale "Rulk", hvis du er eier av et Parisbrett. Kombinert sekk og pulk fungerer veldig godt på turen til snøen, og i de bratte bakkene og den dype snøen der sekk er bedre enn pulk.

post-3635-133474741215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.