Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Hardangervidda fra Solheimstulen


Synken

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå Hardangervidda på tvers en gang i livet. Har lagt opp noen foreløpige ruter, men kunne trenge noen tips fra noen som har gjort dette før meg. Kunne tenkt meg å komme ned ved Odda. Trenger tips om rutevalg, hvor lang tid turen vil ta (med 5-6t gåing hver dag,) og hvor det er fint å ende turen. Skal bruke telt, så ruten trenger ikke gå innom hyttene.

Mvh.

Simen H. Bjerkholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! Skal du gå ski eller til sommeren ? I begge tilfelle burde det være greit for en som er litt fjellvant å finne veien. Jeg har dog aldri gått på ski ned til Odda så den siste biten kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har bare gått ned til Kinsarvik over Stavali om sommeren. Det er litt bratt enkelte steder, men ellers OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå på sommeren, glemte å ta med det! Er igrunn ikke noe problem å finne ruter, har laget to ruter som følger deler av Nordmannsslepa fra øst. Har sett for meg å ende turen ved Reinsnosvatnet sør-øst for Odda. Noen som har andre ruter? Har vurdert å gå utenom stier, men ser for meg at det kan bli endel tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Det er vest for Litlos vidda er best. Du kan komme ned til fjorden langs mange ruter. Vil anbefale å legge turen opp Sedalen, nord for Skålnuten bra fiske flere av de mindre vatna her. Ta ei natt eller to ved øvre Omkjelsvatten, fin teltplass ved utløpet. Dersom du ønsker å avslutte turen med litt luksus så kan du herfra ta enten ei rute direkte til Munkabu langs omkjelsvattenet og Veivattenet, alternativt gå ruta over, Vargen, sør for toppen, ned til Munkabu. (det er nudla ekelte steder men ikke rødmala). Fra Munkabu kan du følge løypa til Opesjå og gå ned Munkatrappene til Lofthus. Siste overnatting med dusj og middag på hotellet.

Alternativ avsluttning via Reinaskorbu ved Ringedalen, Norges Grand Canyon, ned til Skjeggedalen. Ta trallebanen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ingen vonde ord om Munketrappene i Lofthus, men det er definitivt ikkje den finaste vegen ned til lofthus... ta ein titt på kartet og finn Skrikset, som ligg litt lenger sør i munninga av opesjådalen enn munketrappene.

finn du skrikset finn du og kråkestien, som er litt meir dramatisk, og mindre dekka av planta granskog. du vil etterkvart komme ned til eit gammalt, raudt stølshus. herfrå går det to stiar, der du bør velje den som dreier mest mot nord, og eg vanskeligast å finne... då kjem du rett ned til vandrarheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet fram til at det er 9 dagsmarsjer. 137km. Kan legge inn et par hviledager ved f.eks Hårteigen. Har planlagt en rute; Solheimstulen - Mårbu - Lågaros - Sandhaug - Hadlaskard - Torehytten - Tyssevassbu - Reinaskorsbu - Mosdalsbu og ned til Odda. Tror ikke jeg får gått denne turen iår, men kanskje neste år. Må ha noe å glede seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.