Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor god kontroll med bc binding?


bolletog

Anbefalte innlegg

Har stått på ski hele 4 ganger nå, før det ingenting...er vant til å lære inn motoriske ferdigheter fort men lurer litt hvor god kontroll man egentlig kan oppnå med et par Åsnes Nansen fjellski med bc binding, skoene er ganske myke.

Ned bakker så klarer jeg bare å svinge ved å ploge. I dag var det ca 10-15 cm våt løssnø og svingene nedover ble enda vanskeligere.

Så jeg bare lurer litt på hvor god kontroll man egentlig kan oppnå med de skiene, bindingen og skoene jeg har? Det er vel ikke sånn at proffene bare gjør elegante telemark svinger ned med dette utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er noen eksempler på hva man kan gjøre på tynnere ski enn dine...

Det er fullt mulig å få veldig god kontroll å det utstyret. Mulig de har gått litt mer enn 4 ganger.. :D

Men når det er sagt: Våt løssnø er ikke det enkleste å få satt en sving i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har stått på ski siden jeg var liten og gått aktivt langrenn i oppveksten. Har stått litt telemark på gamle kombiski med lærsko 1991 modell, men er ikke god i telemark, kommer meg greit ned barnebakken og de ikke altfor barette bakkene hvis det ikke er for isete.

Så der har du mitt nivå.

I går kveld prøvde jeg mine Åsnens Nansen 205 med BC binding og alfa skarvet sko. Jeg er 188 Høy. Prøvde de med feller i og utenfor løypa og i bakken uten feller hvor jeg sto litt telemark.

For meg, KJEMPESKI, og BC systemet, fungerte bra. Skoa trengs å gås inn, det var stor forskjell på de fra jeg begynte til jeg sluttet.

Mitt bruk er Lange fjellturer og skileik i bakken når jeg er i slalom bakken med barna.

Jeg tror jeg har funnet en kombinasjon som for mitt bruk er tilnærmet perfekt og jeg gleder meg til i morra, da skal jeg ut på skitur med pulk, unger og bålkos.

Lykke til med skia.

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ideelle forhold (ørlite myk styresnø oppå solid såle) så kan du kjøre telemark med nesten hva som helst så sant skiene har innsving.

Spinkelt utstyr gjør at ting veldig fort blir veldig vanskelig når forholdene ikke lenger er like perfekte: Tung snø, skare, gjennomslag +++

Ferdigheter kan flytte ganske mye grenser for under hvilke forhold det er "fullt mulig, bare litt tungvint" å kjøre telemark. Men da utsetter du også utstyret for svært tung belastning. Er det beinhardt å tvinge skien inn i svingen så er påkjenningen på bindingen enorm.

Selv ble jeg veldig positivt overrasket over hvor moro jeg hadde det på mine splitter nye Madshus markaski (3/4 stålkant, gåspenn for min vekt, bredde 60-50-55) og BC binding. Men det var under svært gode forhold: 5 cm våt, myk styresnø oppå verdens mest solide (men ikke isete) såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.