Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kamerat har planlagt å legge årets vintertur til Rondane. Hadde en relativt misslykket tur der ifjor (mars) fra Hjerkinn og sørover, pga snømangel måtte vi gjøre vendereis etter noen dager. Veldig slitsomt å slepe pulken etter deg på lyng og stein :wink:

Satser på å komme oss inn lenger sør i Rondane denne gangen, der vi ant. er sikret bedre skiforhold. Har satt av siste uka i februar til turen.

Utg. pkt vårt er å starte på Høvringen og målet er å komme ned til Brumundal området. Vi overnatter i telt, og tar med mat og brensel for hele turen, slik at vi ikke er avhengige av turisthyttene.

Er det noen som har anbefalinger for rutevalg? Har satt opp en rute som følger turisthyttene sørover Høvringen - Rondvassbu - Eldåbu - Gråhøgdbu - Jammerdalsbu - Vetåbua - Lyngbua - Godlidalshytta - Halgutusveen.

Hvordan er snøforholdene i dette området?

Mvh Per Magnus

post-489-13347438893_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Fra Høvringen og sørover er snøforholdene normalt meget bra ! :wink:

Har ofte gått fra Hjerkinn til Nordseter/Sjusjøen i påska og aldri hatt problemer med lite snø på denne strekningen. Etter min menig en fin tur, ypperlig med pulk- noen vil imidlertid mene at den er litt flat og kjedelig.

Det er jo ellers normalt i de nordre og østre delene av Rondane (Grimsdalshytta, Dørålseter, Bjørnhollia) at det er lite snø, - spesielt i år med sein påske. Så vidt jeg har registrert er det bra snøforhold over 1000 meter i hele det aktuelle området fra Høvringen og sørover nå. Det skal da mye til at dette endres negativt til fram til medio februar. (Krever jo normalt temperaturer på mere enn +6 grader i lavlandet ved nedbør !)

GOD TUR !! :D

knut

Skrevet

I hele Rondane-området er det for tiden mer snø enn normalt, slik at det i alle fall på rett siden av toppene er fine skiforhold. (dvs. vest for vassberget/Smiubelgområdet/Høg-Digerronden). Muligens noe hardt akkurat nå etter regn og mildvær, men det er bra med snø. I alle fall til Rondane å være.

Selv var jeg på ski fra Høvrigen i jula og har sjelden sett så mye snø her på denne tiden av året. Flotte muligheter så langt øye mitt kunne se innover fjellet!

På Dovrefjell er det også mer snø enn normalt og mener å ha lest at det var snørekord for desember der. Dog, fjellområdene østover mot Høvringen og Rondane er ofte, nesten uansett, veldig snaublåste og snøfattige her. Ser sånn ut nå også når man kjører over E6 der oppe. Men muligheter for skitur om man har litt fornuftige veivalg skulle det være!

Magnus

Skrevet

Takk for svar! :?: Virker til å være mye bra snøforhold i Rondane vest i år og området mot Lillehammer. http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=3652&fo_id=

Sitter her og plotter ruta inn på gps`en og bruker www.inatur.no som i og for seg er greit nok. Men jeg lurer på om noen vet om det finnes noen gode sider på nettet som har lagt inn koordinater for steder i området Rondane - Lillehammer, evt. turisthyttene? Også generelt interessert i slike sider for andre områder.

PS. Har selvsagt også kart og kompass med på tur :D

Mvh Per Magnus

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.