Gå til innhold
  • Bli medlem

Rookie trenger tips til dagsturer på ski i ålesund området


hagen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er rykende fersk på forumet og har prøvd å finne litt info om noen flotte småturer man kan gå på fjellski i ålesund området, men det var ikke så lett.

Jeg har ganske nylig flyttet til Ålesund og kjenner at jeg er skikkelig sugen på å teste de nye fjellskia mine. Jeg er i normalt ok form, og kan gå på ski, men er helt fersk med tanke på fjellski trasking. Skia jeg skal bruke er Voss Nansen med kortfeller. Håper kanskje det er noen her som kan gi meg et hint om hvor det går noen fine dagsturer/halv-dagsturer som ikke bare er oppkjørte løyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et omfattende spørsmål og mange fjell å velge mellom. Og er en nyinnflyttet så er det vel ikke alltid like lett å finne frem til de anbefalte stedene. Men noen har vært flinkere enn andre å dokumentere sine turer, og da ikke bare et skrytebilde på toppen men også detaljerte beskrivelse og kart både for bilturen og resten av turen. Ta en titt på disse sidene:

http://www.fjellinordvest.net/

http://westcoastpeaks.com/Norway/more.html

Og vil du ha løyper så finner du siste oppdaterte status her:

http://skisporet.no/moreogromsdal/svartloken

Noen forlag til overkommelige turer

Frostatind

Høgsvora

Vardane fra Eikrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Da blir det å spenne på seg skia snart!

Takker for raske å gode svar! flott at man kan få info raskt på et forum som dette!

God tur!

Er det noen flere turer i nærheten så er det bare å kaste de ut her:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, vi har jo mye fint rundt her, men innefor en radius på 30 minutter kjøring uten ferger kan jeg anbefale følgende:

Sulafjellet, topptur til vardene. Parker ved Eikrem på Sula. Følge veien opp derifra. Gå mot Rollonhytta og videre oppover. Ofte snø eg god stund utover. ca 2 timer opp.

Embelmsfjellet/ Østremsetra. Kjør mot Magerholm. På Emblem tar du av til venstrevedi avkjøringa ETTER avkjøringa til idrettsanelgget. Sving umiddelbart til høyre og parker langs et jorde med skispor :-) følg løypa oppover, lysløype, og når du kommer opp på fjellet er det bare å velge topp du vil på.

Eikenosen.( vestlig del av Emblemsfjellet) Kjør østover mot Flisnes, ta av til venstre 300 meter før bensinstasjonen på Flisnes. Følg veien opp så langt du kommer. Dette blir mot Ivar Åsen-hytta. Parker og følg fjellveien oppover. Gå opp til Eikenosvannet og kryss broa midt på vannet. Da er det bare å komme seg opp å toppen og nyte utsikten. Det er en del folk som går på føttene de første km her, så det kan være litt opptråkka, men du går vel med fjellski, så det er ikke noe stress.

Skodje. Her er det lange preparerte løyper. du finner de på nettet.

Ørskogfjellet. trenger vel ikke nærmere beskrivelse enn "kjør til ørskogfjellet. Parker og spenn fast skia" :)

-og så får vi bare håpe at det blir bra vær snart..

Om du vil gå på lengre turer over flere dager anbefales sterkt å gå i Tafjordfjella, fra hytte til hytte. Kjør mot Bjorli.Ta av til høyre mot Brøstet et par kilometer før Bjorli. Følg veien innover. Parker på Brøstet og gå innover fjellet til Pyttbua på dag 1, deretter veltdalshytta på dag to. danskehytta eller torsbu deretter. koster litt å parkere her...

Annet fint område er Overøye ved Stordalen.

Anbefaler deg å gå inn på Ålesund og sunnmøre turistforening og du vil finne mye bra info.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.