Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal vel noe til for å måle seg med japanernes hellige fjell, kjeglevulkanen Fuji-san eller Fujiyama som noen også kaller den, 3776 m o.h., se: http://www.amphi.com/~psteffen/fmf/fuji.html

Men når man kjører oppover dalenes dal, vil man idet man passerer Sjoa ha fri sikt til toppen av Formokampen 1428 m o.h., som ligger i ytterkanten av Rondane. På nærmere 19 km's avstand fyller den hele dalen der toppen kneiser nærmere 1130 m over dalbunnen. Formokampen har gjerne "hvitlua" på tidlig på forsommeren eller utpå høstparten, og står dermed i sterk kontrast til omgivelsene. Det hender også at du kan se snøen der midtsommers! Et flott skue spør du meg.

Fra toppen har du storslagen utsikt i alle retninger, Snøhetta og Svånåtindan på Dovrefjell, Smiubelgmassivet samt Slottet, Vinje- og Storronden og mange av Jotunheimens stortopper 8-9 mil borte i vest! Turen kan anbefales til alle årets tider :wink:

post-564-133474388919_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Det kan jeg også skrive under på, Trond! Jeg har vært på Formokampen både sommer og vinter, og da jeg bodde i Gudbrandsdalen var det ofte dit jeg tok med gjester på tur. Først og fremst på grunn av den fantastiske utsikten, men også fordi toppen er så lett tilgjengelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Formokampen er et usedvanlig deilig og velformet fjell. Jeg har vært der oppe både til fots, på ski og med sykkel, men synes vel egentlig skituren var finest. Toppturen er ikke akkurat "macho", men fjellet har virkelig tiltrekningskraft.

Jeg ble litt muggen da jeg oppdaget at Hjemmets bokforlags Norges-atlas (1992) hadde avmerket 1224 meter som høyde på denne toppen, for det skal jo være 1429 etter mine andre kart!

• 1 år senere...
Skrevet

Det er som Larsen sier, fjellet Formokampen har tiltrekkningskraft.

Skulle jeg definere det kan det være fordi det er et pent og vakkert fjell, som skråner jevnt rett opp samtidig som det ruver, ofte kan man tro at det er betydelig høyere enn 1429 m.o.h. men samtidig som jeg ofte har måttet snu for været skifter fort, er avstanden fra Høvringen ikke mer enn at jeg alltid lar meg friste å prøve en liten tur opp på denn topp, som gir et skue så langt øye kan se.

Siden 1968 har jeg vært på toppen en 20 talls ganger. Hver påske har vi fått den glede av å feriere på Den norske fjellskolen hos familien til Terje Vigerust, nå Torill og Jan Vigerust. Fjellet er like magisk sommer som vinter, det ligger der fast en borg og venter på at det skal bestiges.

Det er noe med dette fjellet, som ikke andre har, best fortåelse for dette får du når ser fjellet fra Høvringen, rett sydover, avstanden herfra er 10km. Jeg har alltid pleid å gå på skaren og min egen løype fra "Eplehagen" ca 4km syd for Fjellskolen for bjerken er så lav og ligner svært på små epletrær herfra er det strake vegen opp ca 6km, både herfra og fra Høvringen virker fjellet majestetisk. Som liten gutt syntes jeg det lignet på en racerbil, altså noe "tiltrekkende", først gang på toppen var i 1970, 8 år gammel. Kanskje jeg finner noen gamle bilder fra vårt familie album, isåfall er de på fjellskolen.

Ja, det er noe med det fjellet!

Skrevet

Jepp, Formokampen er fantastisk. Bor på Høvringen store deler av året. Inkludert i skrivende stund :roll: Blir nok en tur dit i løpet av uka. :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.