Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag drar vi til Uganda med å bestige Mt Margerita (5109 moh) i Rwenzori som det største målet. Er en glad gjeng med mye tur-/topperfaring fra Norge. Alle har ikke vært like kjent med hverandre, så vi hadde en oppvarmingstur med telting i Østmarka for å trene litt på taulag og se hvodan vi fungerer sammen. Det gikk bra.

Har pakket å strevd for å prøve å komme under vektgrensene til flyet, men det er ikke enkelt, siden jeg har satset på å ta med litt Loganbrød og Real Turmat. Må ha med telt, breutstyr og vintertøy også. Ser ut til at jeg må betale litt overvekt.

Mt Margerita er Afrika's 3 høyeste fjell og ligger i flåtte Rwnzori nasjonalpark (http://www.visituganda.com/go/parks/rwenzori.htm). Jeg lyst på toppen, men det viktigste er egentlig å se om jeg tåler høyden. Hvis det går bra kan jeg godt tenke meg å prøve fler store topper.

Turen skal være mer en bare fjelltur, vi skal også besøke fadderbarne våre i Mitandi og på safari i Queen Elizabeth National Park. Tilsutt blir det kanskje tid til rafting i Nilen. Vi får se.

Gleder meg!

Annonse
Skrevet

Litt spesielt var det for en gruppe fjellvante nordmenn å få opplæring i bruk av tau, isøks og stegjern i det indre av Uganda, nær grensen til Kongo, av en gjeng mørkhudede Ugandere.

Vi var totalt 14 nordmenn og 7 ugandere på toppen den 5. januar 2005. I tillegg deltok 1 kokk, 1 bevæpnet parkvakt, og 62 bærere på vår 8-dagers vanding i Rwenzori-fjellene. De lokale guidene og folket forøvrig er meget vennlige,hjelpsomme og hyggelige. Her har vi nordmenn noe å lære.

Fin natur med mange spesielle dyrearter, fuglearter og planter, men utfordrende stier der store deler av turen er som en hinderløype med steinrøys, røtter, og småklatring. For å like denne turen må du tåle store mengder gjørme. Stiene er for det meste gjørmete, med unntak av første dag, siste del av siste dag(= første dag nedover), og toppdagen. Jeg vil si at turen er for spesielt interesserte, skogen strekker seg opp til ca. 4300 meter over havet, here er mye jungel før man kommer frem til noe som minner om fjellterreng å gå i. Men utsyn mot fjellene har man hele tiden, om været er godt. Selv om avstandene er forholdsvis korte og høydeforskjellene ikke så store pr. dag, må man regne med uvanlig stort forbruk av tid og krefter for å komme frem.

Vi fulgte ruten Ibanda 1600 m - Nyabitaba hut 2600 m (overnatting) - John Matte hut 3400 m(overnatting) - Bujuku hut 4000 m(2 overnattinger, akklimatiseringstur til 4300 m) - Elena hut 4600 m(overnatting) - Margherita peak 5109 m - Elena Hut - Kitandara Hut 4000 m(overnatting) - Guy Yeoman hut 3450 m(overnatting) - Nyabitaba Hut - Ibanda

På toppdagen var det bruk for isøks, stegjern og tau. Temperatur fra -10 til + 30. Typisk vær for tørketidene i området er klarvær om natten og morgenen, samt litt om kvelden, med skyer midt på dagen og mulighet for litt nedbør fra midt på dagen utover ettermiddagen. De lokale guidene anbefaler å starte toppdagen ved 5-tien om morgenen for å nå toppen før skyene kommer.

4 dager og 4 netter over 4000 meter.

Avslapping i mere luksuriøse omgivelser smakte godt etter denne turen. Rafting på Nilen var turens tøffeste opplevelse for flere. Sjoa er en liten slidrebekk i forhold, så Nilen er egentlig ikke for nybegynnere innen rafting. Endel individer i rafting-selskapet Adrift hadde en noe spesiell oppførsel, spesielt innvandrerne fra New zealand. De afrikanske raftingguidene virket mere seriøse.

Reiseselskapets dagbok finner du her :

http://www.hvitserk.no/wsp/hvitserk/webon.cgi?session=99EFZIFnw6PY8yjRhLYBemuI801JqQ&func=show&table=PUBLISH&func_id=005-56&template=main&include=publish&inc_table=CONTENT&inc_id=005-56&function=show&sort=CONTENT.CONTENT_ID%20desc

post-480-133474388776_thumb.jpg

post-480-133474388797_thumb.jpg

post-480-133474388818_thumb.jpg

post-480-133474388838_thumb.jpg

post-480-133474388857_thumb.jpg

post-480-133474388878_thumb.jpg

Skrevet

Rwenzori er kjent for mye nedbør, mest som regn. Det er regntid vår og høst, og tørt sommer og vinter(norske årstider). Også i tørketiden regner det endel, vi hadde flere skurer på turen. Ellers er det mye tykk tåke på toppene på dagtid, noe som avsetter store mengder rim i de aller høyeste partiene Terrenget er generelt vått i de lavereliggende områdene. Under ca. 2500 moh er varmen såpass at terrenget tørker opp sånn nogenlunde. Isbreene i området er i sterk tilbakegang. Jeg har sett bilder fra 1906, og på disse bildene ser Stanleybreen ut til å være flere ganger større enn idag. Stanleybreen er en av de breene i verden som går hurtigst tilbake i størrelse.

post-480-133474388898_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.