Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger eller Alpine Trekkers til topptur.


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og noen kompiser har tenkt å få til litt toppturer nå fremover, lurer derfor hva som funker best av truger og trekkers.

Skia mine er 98mm under foten.

Hva er mest energikrevende? Hva funker best?

Randobinding hadde naturligvis vært best, men har helt nye bindinger på skia nå jeg ikke gidder å bytte ut.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe trekkers. Min erfaring med de var heller dårlig.

De satt dårlig i bindingene og skeld ut når jeg begynte å gå i litt motbakke og i skråterreng.

Hadde de ikke lang tid før jeg solgte de og kjøpte meg rene randobindinger.

Ser graia, hvertfall om man har veldig lav DIN setting.

Randobinding er jo selvfølgelig optimalt, men er jo litt kjipt å måtte plugge skia etter å ha hatt dem i 1 mnd. Bruker jo også skia mye i bakke og er redd rando bindingene blir for svake. Har tilgang på Baron 13 og Tour F12 til en billig penge.

Om trekkers funker OK ser det jo ut som en grei løsning, hvis jeg skal gå med truger må jeg vel helst ha alpinstøvlene i sekk på vei opp og truger + andre sko i sekk på vei ned, for meg virker det veldig upraktisk i teorien. Hvordan det er i praksis håper jeg noen her har et godt svar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trekkers funker OK ser det jo ut som en grei løsning, hvis jeg skal gå med truger må jeg vel helst ha alpinstøvlene i sekk på vei opp og truger + andre sko i sekk på vei ned, for meg virker det veldig upraktisk i teorien. Hvordan det er i praksis håper jeg noen her har et godt svar på :)

Er alpinstøvlene så god på foten at trekkers er brukbart oppover, er det fullt mogleg å bruke alpinstøvlene i trugane også. Men det er ikkje alle trugemodellane som er like enkle å få justert til alle typer klompete støvler. Men det får du ta med i tankane når du skaffer deg trugar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak trekkers er slettes ikke dum, men de funket ikke med mine bindinger. Hjalp ikke å skru DIN setingen helt inn. Trekkersen gled ut av bindingen når jeg begynte å få litt motbakke og skråterreng.

Det er jo bare å teste ut og funker det på dine bindinger så er ingenting bedre en det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen utfordringer med alpine trekkers på salomon bindinger når det ble bratt, men jeg har også gått på tur med folk som ikke har noe problem med de. Har støpte alpin-sko... Men, jeg synes faktisk at alpine trekkers var greie å gå med når de ikke løste ut...så når jeg kjøpt "bakke/offpisteski" i år droppet jeg dukes, og planlegger å ta frem alpine trekkerne. (Har dynafit for skikkelige turer). Truger+alpinski fatter jeg ikke at folk tenker på: det må jo være pyton å kjøre ned med truger på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greia er at trackersene ikke funker i bindinger av typen rossignol,look og noen markerbindinger.. type: jester eller: http://www.rossignol.com/AT/AT/axial2-worldcup-200-maxflex-blksol_RC9A079_product_ski-men-bindings.html

de går derimot helt ok i vanlige bindingskonstruksjoner, men som flere har nevnt er ikke dette noen opptimal løsning på noe som helst... med en gang du begynner å bevege litt skrått på litt hard underlag er de desverre ikke stive nok mer.. truger har noe av samme problemet, dvs at det å traversere med truger er ikke spesielt lett eller gøy (funker flott så lenge man kan gå rett opp).

jeg satt med de sammen spørsmålene som du for noen år siden, bestemte meg kjapt for å glemme truger, mest pga at de som faktisk er noe å spare på er veldig dyre og at jeg som du ikke ville ha med meg 2 par sko.. trackers er en fin mellomting, men rimelig ubrukelig om ikke forholdene og bratthetsgraden er ideel..

til slutt endte jeg med å kjøpe randostuff, men kjøpte da G3 manhatten med en bredde på 108 på midten, så de burde holde til fine pudderdager samtidig som vekten holdes nede.. bindingene og skoene var der jeg hadde mine største betenkeligheter. som tidligere alpinist var jeg rimelig sikker på at de spinkle greiene aldri i verden ville holde, men ONYX bindingen til G3 holder det den lover.. sko må man finne noe som passer.... noen merker passer smale føtter og andre brede.. jeg endte opp med dynafit TLT5 som er en veldig lett sko(for å gjøre opp for de litt tyngre ski og bindingene).. jeg kjøpte mitt stæsj på VPG.no. etter det jeg har skjønt er det importør av både dynafit og G3 og bør kunne svare på alle spm rundt det. var BTW også der jeg kjøpte trackersene mine..

etter så mange år med forskjellig utstyr har jeg gitt opp kompromisser, det fører ihvertfall for min del til alt for mye irritasjon...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.