Gå til innhold
  • Bli medlem

Steffen Dahl Nordpolen og sydpolen pluss grønnland på tvers i løpet av 2011


Anbefalte innlegg

Sitat: "det vil være alt mellom 20 og 50 kuldegrader"

Kan det være opptil 50 kuldegrader på sydpolen midtsommers??

Temperaturen i Antarktis er generelt svært låg. Fleire faktorar medverker til dette, mellom anna den lave solinnstrålinga om vinteren, evnen isen har til å reflektere solstrålinga, kjøle-effekten av langbølgestråling frå kontinentet og høgda til kontinentet over havet. Gjennomsnittstemperaturen varierer frå om lag -60°C i de høgtliggande områda (-70°C om vinteren og -40°C om sommaren) til ca. -10°C i kystområda (-25°C om vinteren og -2°C om sommaren). I 1983 vart det målt -89.6°C ved den sovjetiske stasjonen Vostok i Vest-Antarktis. Dette er den lågaste temperaturen som er registrert nokon stad på jorda.

Kilde: http://npweb.npolar.no/geografi/antarktis

Ikke langt unna i hvert fall. Polpunktet ligger vel på rundt 3000 moh., men om det er høyt eller ikke i antarktisk sammenheng får andre finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "det vil være alt mellom 20 og 50 kuldegrader"

Kan det være opptil 50 kuldegrader på sydpolen midtsommers??

Kjenner ikke godt nok temp'en underveis og på Sydpolen i des/jan, men Erling Kagges målinger på sin sydpolferd i 93 var langt høyere (varmere) enn under min tur over Grønland mars/april samme år..

Under GrønlandsX lå tempen mellom 26-43 kalde, hvorav 2/3 av turen også inneholdt kuling el mer....

Tviler sterkt på at tempen er lavere til Sydpolen i des/jan, dog vindfullt er det nok underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, vil tro han skal gå over der. Men må rette meg selv litt, han skal gå 450km til Nordpolen. Leste litt raskt på websiden hans, han skal fly til en stasjon som er 100km unna polpunktet, deretter ta hellikopter sørover til startstreken. Så poenget mitt blir da at han ikke skal gå fra land, Russland eller Canada. Ikke at det gjør turen mindre imponerende, men når jeg tenker på Nordpol og Sydpolferder forbinder jeg det med å gå fra start til slutt. Altså fra Rusland eller Canada til Nordpolen, eller så langt ut mot havet på Antarktis og inn til Sydpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.