Zabel Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Dårlig forklart. Har ikke opplevd dette selv men lest om at du kan få overoppheting av kjelebunnen når den nederste snøen smelter og trekker opp i snøen over. Siden kjelen er smalere neders vil ikke den kompakte snøklompen skli ned mot bunnen. Dette "luftlaget" mellom kjelen og snøen kombinert med en konsentrert flamme vil vist nok kunne gi skader på kjelen. Tipper dette er mest utsatt på teflonkjeler, men kun lest dette ett sted. Min erfaring er også at det går fortere med litt vann å starte med, men viser klare tester noe annet skal jeg ikke påstå at jeg har rett. ok, takk for oppklaring. har ikke erfart dette selv. bruker trangia-kjeler på coleman 533. mulig det er, som du sier, et større problem med andre typer kjeler. Siter
Tor-Kjell Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Friluftsliv har gjennomført 8 tester utfra påstander som verserer i friluftslivkretser. Siden det er flere som lurer på om det har en effekt å starte med litt vann i bunnen av kjelen skal jeg gjengi denne delen av testen ordrett. Påstand 7: Det går raskere å smelte snø om du lar det være litt vann igjen i kjelen. Bakgrunn: Vannet skal sørge for bedre kontakt mellom kjelen og snøen og dermed redusere forbruket. Forsøk: Vi gjennomførte to forsøk med utgangspunkt i to kilo grovkornet snø og 500 gram kaldt vann. Iførste forsøk ble vannet tilsatt snøen før vi startet smeltingen. I andre forsøk ble vannet tilsatt etter at snøen var smeltet. Drivstoffforbruk for smelting og oppvarming til 60 gader celsius ble registrert. Resultat: Ingen forskjell i tid- eller drivstofforbruk ble registrert mellom de to forsøkene. Denne teorien har nok oppstått fordi man ser snøen smelter fortere når man har litt vann istarten, men alt i alt sparer man altså ikke drivstoff. Her er et par av hovedkonklusjonene som har effekt. Viktig at ikke brenneren står trekkfullt eller vindutsatt. Bruk helst grovkornet snø. Ikke bruk en kjele som er så liten at flammene går opp på siden. Ikke bruk sotet kjele. Bruk lokk, det gjør dog ikke så mye å løfte lokket kortvarig for sjekk. Du sparer mye brennstoff på å ikke varme vannet helt opp til kokepunktet. Det ligger mye bra info på sidene til http://www.friluftsliv.no/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.