Gå til innhold
  • Bli medlem

Jo Gjende og Emanual Mohn - Gjendealpene

paalv

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dager hygget meg med Trygve M. Røer's bok om Jo Gjende og Emanuel Mohn, og jakten på sannheten om Jos værsnelle®.

Godt skrevet, fine turbeskrivelser fra bl.a. Skarvflyen, Steinflyen, Knutsholet og Tjønnholstindene - og mye artig historie.

"I Emanuel Mohn og Jo Gjendes fotspor eller historien om en vindmølle ... og litt til ..."

Sollia forlag 2004.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende bok dette her høres det ut som. Må få ryddet plass til den i bokhylla :!:

:!: Men si meg, er det tid for å vurdere ny "førstebestiger" av Tjønnholstinden :?:

Mener å huske at værsnella til Jo Tjøstolson Kleppe hadde innskåret årstallet 1842 :!:

Og den ble vel funnet ganske nær toppen også, så det er vel ikke helt usannsylig at Jo har vært oppom toppunktet.

Det skal vel også sies at lokale folk på den tiden betraktet fjellene som noe styggedom, ja selve djevelens verk :wink: Hva skulle man vel deroppe å gjøre, det fantes vel ingen som kunne komme på et nødvendig ærend som unnskyldning for å ha vært oppom selveste toppen av et fjell :?:

Til nå er det vel trigonometristen Harald N.S. Wergeland som i embets medfør frekventerte toppen sommeren 1843, som har fått æren av å tituleres som førstebestiger.

Om boka sier noe om dette, så har du vel ikke tenkt å avsløre hemmeligheten her :?::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hæ finnes det en bok om det ??

Hvorfor har jeg ikke lest den ?

Paalv, bryt sammen og tilstå! Hvor fikk du tak den ?

OK, du skal få vite det:

De har den i bokhandelen på Vinderen og i sportsbutikken på Slemdal, sikkert flere steder også ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er helt glimrende :wink: Tror jeg skal våge meg bort på vestkanten en tur for å lete.

Jeg samler på litteratur om fjellekspedisjoner og har over to hyllemeter her i stua :D Mange av bøkene er over femti år gamle og sikkert litt sjeldne, men det er utrolig hva man kan komme over på antikvariater.

Forresten, dersom noen har en utgave av Tichys fortelling om førstebestigningen av Cho Oyo (eller forsåvidt annen eldre aktuell litteratur) så ikke vær redd for å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.