Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktar på den primitive framtida


larka

Anbefalte innlegg

Heilt sidan barneåra har fyresdølen Torjus Gaaren, 28, vore fascinert av naturen.Dei siste par åra har han investert alle krefter for å etterkomme livsprosjektet sitt; å gradvis gjere naturen til fast bustad og livnære seg på det som finst i denne.

– Det er ikkje noko enkel oppgåve å leve av det som finst i naturen. Det kan eg love, slår Torjus Gaaren fast.

Les om dette: http://www.siste.no/Innenriks/article5453689.ece

post-4167-133474736975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som fascinerer meg med slike prosjekter, er at vi aldri får høre om hvordan livet i Guds frie natur arter seg ved benbrudd, alvorlige infeksjonssykdommer, kreft, alderdom, svangerskap etc. etc. etc.

Eller, er det da plutselig greit å være "avhengig av det bortskjemde samfunnet", tross alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint og spennende både å lese og se bilder, selv om det også er litt sært i forhold til det helt etablerte syn på livet. Og ikke føler jeg at han er særlig bastant og fordømmende mot andre heller, selv om han vil leve alternativt. Han har jo helt rett i mye av synes på hvermannsen, både når det gjelder kunnskaper om å klare seg og lysten til å gjøre noe i likhet med ham selv.

Litt interessant hvor unisont folk hyller egotripper og sære valg som bunner ut i rekorder og penger, mens indre verdier og hyllest til selve livet og naturen har en tendens til å bli mislikt. Da tenker jeg på slike ting som raskeste tur til Sydpolen, et år i villmarka o.l som egentlig er helt gjennomkommersialiserte prosjekter med hjemmesider, DVD utgivelser, artikler, bøker, sponset utstyr og annet.

Lenge leve mangfoldet, og særlig det som ikke nødvendigvis har klingende mynt som drivkraft.

:)

PS

For ordens skyld, jeg er klar over at det kan være både smart, nødvendig og innbringende å forholde seg til det kommersielle. Det var kun en eksemplifisering i sakens anledning og ikke noe jeg har i mot eller ikke forstår.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med prosjektet hans (og andre tilsvarende prosjekter). Jeg er imponert av hvordan han greier seg med enkle midler. Er også enig i at mange i dag ville vært komplette hjelpeløse under de samme forholdene som han ha valgt. MEN: Jeg er fremdeles fascinert av at den siden jeg nevnet (primært alvorlig sykdom) aldri er tema i forbindelse med slike prosjekter. Aldri utsagn av typen: "Skjer det noe alvorlig, risikerer jeg å dø" eventuelt "Skjer det noe alvorlig har jeg tross alt storsamfunnets sikkerhetsnett". Jeg håper da inderlig at han (og andre på lignende prosjekter) har tenkt igjennom problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva folk kan få seg til å gjøre! Skulle ønske jeg hadde evnene, det er jo ekstremt fascinerende på mange måter. Kristoffer Clausens 1-årsprosjekt blir plutselig bare småtterier... :arrow:

Nei jeg hadde nok raskt strøket med av sult, kan ikke skjønne annet. Og sjøl om jeg "hater sivilisasjonen" og helst bruker all fritid ute i naturen så må jeg jo innrømme at jeg er totalt avhengig av sikkerhetsnettet samfunnet gir. De færreste hadde vel greid å leve på steinaldervis nå. Og lever man såpass ekstremt får man ikke den herlige kontrasten det er å oppleve dusj, reine klær og burger eller god middag etter en "ekstremtur". Det er en glede i livet jeg setter stor pris på!

Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at det helt sikkert plutselig må bli greit å benytte seg av samfunnets tilbud om noe alvorlig skulle inntreffe, det kan da vel ikke være mulig å være så ekstremt konsekvent vel? Eller hvem vet, mitt livsmotto er jo at man aldri skal la seg overraske over noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.