Gå til innhold
  • Bli medlem

Nasjonalparker/steder med variert terreng?


Dovregubben

Anbefalte innlegg

Hei

Er på utkikk etter områder med variert terreng. Jeg husker fra barndommen at jeg var med på noen turer hvor vi gikk fra løvskog og grønne enger til vidda. Enten så kan det ha vært rondane, eller så kan det ha vært ved røros. Men det jeg er på utkikk etter er uansett steder med litt mer variert terreng enn vidda og høye fjell. Ønsker heller rolige kvelder ved små vann/elver og ild på bålet enn vind og regn midt på vidda.

Finnes det noen steder hvor man kan gå litt opp og ned mellom vidda og skogsterreng? Tips?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

femund er veldig fint, men som du har sagt har du vært der.

Men prøv også rogen som er på svenske siden, også veldig pent.

Personlig liker jeg også Øvre Anárjohka nasjonalpark , liker meg veldig godt der.

Men du har også Rago nasjonalpark som er fin.

her er en link til direktoratet for naturforvaltning http://www.dirnat.no/nasjonalparker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok en gang få lov til å anbefale "mitt" fjellområde. Gausdal vestfjell eller Hulderheimen, som det så langt heter på Turistforenisk. Området må vel besitte alle de kvaliteter du etterlyser. Her har du rolige flyer, snaufjell, fjellbjørkeskog, flotte myrer, vann og elver i skjønn forening. Her finnes åpne buer for overnatting eller turistforeningshytter om du ønsker det. Idylliske leirplasser er lett tilgjengelig, enten langt fra vei eller i umiddelbar nærhet. Et og annet menneske treffer du nok, særlig hvis du ferdes langs de mest brukte stiene. Men søker du ro og ensomhet, er mulighetene også til stede i fullt mon. Steikfisk i panna greier du nok å ordne, og det rike dyre- og fuglelivet kan oppleves av vandrere som ferdes med varsomhet. Området er nå på trappene til å bli vår nye nasjonalpark, bare noen detaljer gjenstår før sluttstrek for arbeidet kan settes. Da vandrer du i Langsua nasjonalpark, oppkalt etter det høyeste fjellet i hjerte av området.

Jeg tar sjansen på å legge ved en link til hjemmesida mi, på tross av sterke meninger fra enkelte her på Forumet om nettopp dette. :cry::P:D

Gausdal vestfjell: http://steinm.blogspot.com/search/label/gausdal%20vestfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.