Gå til innhold
  • Bli medlem

Femunden - Feragen - Røros


mausteen

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis og jeg har planer om å gå fra Femundenden (sørenden av Femunden) og opp til Røros via Feragen og opp vassdraget til Røros i slutten av Januar. I den forbindelse lurte jeg på om noen har erfaringer med hvordan elveleiene fra Feragen og oppover mot Røros er på denne tiden av året? Er det åpne råker noen steder, evt problemområder der det bruker å være dårlig is?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt mye overvann langs vassdraget i år. På Rambergsjøen og Håsjøen, som ligger mellom Femunden og Røros, er det omlag 40 cm snødekke oppå isen. De nederste 15-20 cm av dette er overvann. Jeg bakset meg utpå elendigheten med hundene senest i går kveld.

Jeg har ikke kjørt biten mellom Feragshåen og Femunden, men vil tro det er mye det samme der. Jeg har også hørt at det på Femunden er en god del overvann. Der det er skuterspor eller annen trasé å følge er det nok en fast såle, men der det ikke er løype vil du slite tungt. Det blir fort mye klabbing på skiene slik forholdene er nå. Mellom Elgå - Haugen - Femundshytten - Synnervika er det ofte en brukbar skutertrasé å finne. Deler av den er godt merket og lar seg greit finne selv om det skulle dumpe ned mye nysnø.

I vassdraget mellom Femunden (Nordvika) og Feragshåen er det tømmerrenner mellom alle de ulike vannene/tjønnene. Her må du selvfølgelig gå på land for å passere, men så lenge du holder deg klar av inn- og utos tror jeg isen er god i år, men trolig med mye snø og overvann også her.

Fra Nordvika til Feragen går det ofte et godt synlig skuterspor store deler av vinteren. Dette kan gjerne gå på land helt fra Nordvika til midt på Langtjønna (v/Furubakken). Sporet finner du som regel greit der det går på land ved Nordviksandbua, eller en annen arm til høyre(øst) for der tømmerrennen starter innerst i Nordvika. Hvis du er heldig kan du treffe på sporet lenger ute på Femunden også. Kanskje så langt sør som ved Røa.

Mot slutten av januar vil du sikkert kunne følge traseen for Femundløpet der den er sammenfallende med ruten din.

Håper dette kan være til hjelp. God tur!

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle, takk for et bra svar!

Våre planer var å gå i slutten av januar for å kunne benytte traseen til Femundløpet i så stor grad som mulig. Slik du skisserer det ser det ut til å kunne bli strabasiøst å gå fra Femundenden. Finnes det eventuelt gode alternative ruter i terrenget rundt som kan benyttes fra sørenden og opp til brukbare skutertraseer? Ser for meg at det å gå i terrenget kan være slitsomt om det er gjennomslag og mye sukker under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner dessverre ikke områdene sør i Femunden godt, så jeg har ingen gode tips om rutevalg. I motsetning til i nordre del av Femunden går vel kanskje størsteparten av transporten på bilvei og ikke på isen. Kanskje noen andre har tips å komme med?

Det er lite hold i snøen i området i år, som i fjor. Det har vært gjennomgående kaldt både før og etter snøen la seg, så det er ingen skikkelig lagdeling eller såle nederst. En sparker seg relativt lett ned til lyngen og synker temmelig dypt ned selv på ski.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.