Gå til innhold
  • Bli medlem

Gräddis


tass

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vandret på fjellet på Gräddis (grensen mellom Norge og Sverige? Har kjørt fra Norge til Sverige via Junkerdalen og over Graddisfjellet flere ganger. Det ser jo bare vakkert ut der oppe for en fjelltur. Er det noen som har erfaringer? Hvor høyt over havet er man? Er det steder som man burde gå? Hytter man kan besøke? For overnatting burde vi ha tilgang på vann. Er det noen der som kan fortelle meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Ja jeg får prøve meg igjen, det gikk jo bra sist.

Området rundt Graddis har flere hytter på norsk side, men ingen på svensk. (da må du i så fall gå ganske langt) Vann er aldri noe problem hverken i Norge eller i Sverige. Det finnes bekker og vann overalt.

Du spør om tur og det sies ikke noe om hvor lang turen skal være, dagstur, flerdagers, topptur, familievennlig osv. Jeg har tidligere linket til det turkartet som DNT har, så du kan jo bruke det. I tillegg har vi turkartet for salten http://www.friluftskart.salten.no/ som har flere opplysninger om hytter og slikt, og de har med også hyttene til JFF og Statskog. Saltenkartet er bra for planlegging. Hvis du skal inn på svensk side, så kan du enklest bruke dette kartet http://www.geodataonline.no/inatur/website_se/Kart.aspx?width=1000&height=800&scale=8000000&center=400000%7c6900000&showsub=false&token=csBu4dZo5I_8VjGSm4Wj_do9vfnZ_ZPe638tQTyPzJBbUQlD5ArsaoeBRhrYVvb2bnoG8xJiJLJodHCgAtCuQQ%7c%7c det dekker også litt inn på norsk side.

Jeg har gått masse turer i området, og foreløpig holder jeg meg til skiturer siden vi har denne sesongen enda en stund. Jeg antar at du skal ha med den femåringen du har nevnt tidligere. Hvis de er for lange for femåringen får du ha en pulk å sette henne i f.eks.

Korte familievennlige turer kan være fra Skaiti (Trygvebu) opp til Argaladhytta, og kanskje videre til Balvasshytta. Da får dere jo en firedagers tur på hytter. Argalad har dessuten blitt utvidet slik at det er mer sikkert å få god plass der. Det er også greit å gå mellom Graddis fjellstue og Junkerdal turistsenter. De hadde tidligere i år drift i skitrekket, og da kan jo familien kose seg i skogen mens femåringen har det gøy i trekket. Hvis vi hadde hatt en normal vinter kunne jeg anbefalt den gamle veien til Skaiti, men både denne og veien gjennom Junkerdalura er sikkert rasfarlige slik forholdene er akkurat nå. Det er også en fin men lengere tur mellom Graddis og Lønsdal over Flatviskis. Ingen turisthytter mellom disse stedene.

Selv holder jeg meg et stykke unna selve grensområdet ettersom det er mange ganger så mye støy fra skootere at du vil bare ikke tro det.

Når det blir snøfritt kan vi snakke om andre turer i området, topptur til Solvågtind, turer rundt Storjord osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.