Gå til innhold
  • Bli medlem

de bredeste skiene som fjellski?


bolletog

Anbefalte innlegg

Hei

Var i sportsforretningen og skulle undersøke priser på fjellski. Siden jeg er helt grønn på ski så antok jeg at fjellskiene måtte være de bredeste skiene i forretningen.

Ekspeditøren sa det var slalomski jeg kikket på og viste meg noen andre ski som var smalere, men ikke så smale som langrenn. Pussig tenkte jeg siden jeg hadde fått det for meg at fjellski man bruker utenfor løypene burde være skikkelig breie for å kunne bære deg over snøen, spesielt hvis du feks har en 20 kg sekk på ryggen.

Så jeg lurer på om det blir helt bakvendt å bruke disse som fjellski istedet? Selvfølgelig med en annen binding enn slalomski binding.

Jeg for min del skal altså bare subbe bortover for det meste, og gli sakte ned dalene, men ikke noe utforkjøring altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Sånn i farten så er det i alle fall to grunner til at slalomski ikke egner seg til bruket du tenker.

Slalomski har ikke smørelomme og spenn til bruket, og så er det noe med vekt. En del slalomski veier vesentlig mer enn fjellski.

Noen bruker slalomski med telemarkbindinger og støvler til rene nedoverski/leke seg i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ski er kompromisser. Veldig brede ski blir veldig tunge å gå med. En mer moderat bredde (slik ekspeditøren viste deg) vil være et bedre kompromiss for de fleste.

Bæreevne i løssnø er kun ett aspekt ved skiene, og ikke det eneste du bør tenke på når du velger ski. Vekt, gåkomfort, smørespenn tilpasset din vekt og ikke minst at man velger ski ut fra det man gjør oftest.

Med mindre det er ekstremt mye løssnø går det også helt fint å bruke helt vanlige såkalte "markaski" på fjellet. Ikke like stabile i nedkjøringene som for eksempel Åsnes Ingstad - men for mange er dette mindre viktig.

Smale joggepinner har ingenting utenom løypene å gjøre. Slalomski duger ikke til å gå med. Ett sted i mellom finner du et greit fjellski-kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på hva du mener med fjellski.

Hvis du går mye på topptur, så kan jeg absolutt anbefale alpin-ski-bredde på skiene. Siden jeg gjerne enter kiter eller går på topptur, blir de fleste turene mine på randonne-ski...eller lette alpinski. Utfordringen med disse er at de ikke egner seg for feste-smørning....men hvis det er greit å gå med feller, så fungerer de bra. I oppkjørt løype foretrekker jeg helt klart vanlige fjellski (dvs smale). Det er har skjedd enorm utvikling på dette utsyret bare de siste 2 årene!

Mange kommer sikkert til å hevde at dette er tungt utstyr...til det er det bare å si at det ikke er noe problem å skaffe slikt utstyr som er lettere enn det klassiske fjellski-utstyret. Du får ski med meget gode kjøreegenskaper som veier 1 kilo per ski, sko på rundt det samme og bindinger på under 200 gram. Utsyret til de på videoen nedenfor er enda lettere.

Glid på "alpinski"

Tilsvarende utsyr brukt i fjellet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skal altså bare subbe bortover for det meste, og gli sakte ned dalene, men ikke noe utforkjøring altså.

Til det bruk ville jeg begynt i den spinkle enden: Ta utgangspunkt i markaski med 3/4 stålkant og den solide NNN varianten (manuell NNN BC tror jeg den heter), med lengde og spenn tilpasset din vekt. Vurder så om du skal gå opp littebittegrann på bredden, men pass på at skiene har smørespenn tilpasset din vekt.

Subbe og gli sakte = setter små krav til utstyret. Da kan du like godt unne deg ski som er lette og gode å gå med. Mindre slit = mer turglede.

Jeg ville seriøst sett på de aller tynneste skiene fra Åsnes. Da får du kortfell, en genial oppfinnelse. Og skiene (f.eks. Vikafjell) burde være knallbra til den bruken du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er også enig med kommentarene over.

Du kan jo også vurdere de bredere skiene fra Åsnes.

Det er en eneste grunn til at jeg anbefaler Åsnes til deg framfor andre produsenter, og det er simpelthen grunnet kortfellene som jankj også nevner.

Dersom Vikafjell/Holmenkollenskiene er interessante så kan du jo ta en titt på denne:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23739

hvor jeg skrive litt om disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.