Gå til innhold
  • Bli medlem

Telermarksbindinger på alpinski


ni liv

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par billige alpinski. De er svær myke og veldig lettkjørte, så det jeg lurer på er om det er mulig å sette på telemarkbindinger og bruke dem som telemarkski. Jeg har ingen intensjoner om å bli veldig god på telemark(så god at jeg kan renne i nogenlunde normale bakker), så hvis dette er håpløst legges det på is :)

Hilsen Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I moderne tid finnes det ikke egne telamarkski (med unntak av ScottyBob da) fordi de fleste skia som fungerer med låst hæl fungerer like bra med løs hæl. Å montere telemarksbinding på skia du beskriver burde gi deg et lekent telemarkoppsett til å carve i alpinbakkene med. Avhengig av vekt på skia, samt hvilke sko og bindinger du velger kan det bli brukbart på topptur når det er hardt (de er for smale og har feil form for løs snø), men disse skiene vil mest være for alpinbakkene. Med en slik billigløsning er det lite vits og legge masse ut for binding og sko. Se etter brukt binding, men kjøp skoen ny (etter å ha prøvd mange forskjellige modeller i butikk for å finne en som sitter perfekt). Hvis du skal kjøpe dyre bindinger og sko ville jeg og kjøpt ski som matcher, du får da sikkert et pakketilbud slik at totalprisen uansett ikke blir så ille.

Hvor og til hva hadde du tenkt å bruke skiene til (alpinbakker, toppturer, gåturer med litt nedkjøring, kiting/snørekjøring)?

Kristian123: Jeg ville absolutt anbefale mot NNN eller BC binding på en slalomski. De bindingene gir ikke i nærheten av god nok kontroll. Det jeg derimot vil anbefale til de formålet du beskriver er Voile 3-pin cable som er en 75mm 3-pin binding med avtakbar og god vaier. Du går da vanligvis uten vaiereren og setter den på når du skal kjøre ned (beste sko til dette oppsettet er Scarpa t4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Der kom det svaret jeg ventet på :D

Min tanke med det blir bare rolig kjøring i alpinbakker i første omgang. Så det blir ikke noe dyrt utstyr før jeg finner ut om jeg synes dette er morsomt. Jeg har en onkel som står telemark som mest sansynlig kommer til å hjelpe meg i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15mm oppbyggnings plate er et tips til breie ski. Tror det var en på forumet her som hadde laget av brødfjøler i plastikk :D

Gamle Riva1 og Scarpa T3 hadde vært det ultimate utdaterte "Second hand" tilbehøret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riva eller chili ville fungert som bindinger, men de er veldig utdaterte så ville kun vurdert dem om du får dem for svært lite (500kr). Ellers er Rotefella R8/R6, Voile Switchback, G3 Targa, 22 Designs Hammerhead og Black Daimond 01/02 greie bindinger som du kan finne brukt (NTN er det litt vanskelig å finne rimelig brukte sko og bindinger til enda). På sko må du prøve før du kjøper. Om du vil kjøpe brukt her kan et alternativ være å prøve på butikk og finne en produsent som lager sko som passer deg bra og så finne sko av denne produsenten brukt.

I tillegg til Ebay kan du sjekke ut Fri Flyt sitt bruktmarked: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=102&zone=106&category=1000&subcategory=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar og hjelp!

Har sett litt rundt på bruktmarkedet og ser det er en del bindinger til salgs, så jeg får bruke litt tid for å se om det kommer noen greie tilbud. Støvler skal prøves når jeg får tid.

Har sett litt filmer i dag, det ser fantastisk morsomt ut :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på nettbutikker i utlandet, mye å spare på f.eks Voìlè 3-pin cable. Om du regner 10-gangen sparer du fort 500 kroner bare på bindingen uten "riser" som de kaller oppbyggingsplaten. Et eksempel er prisen på Voilè sin egen hjemmeside: http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=VEOS&Product_Code=601

En liten advarsel, ikke monter bindingene og tenk at du skal bruke lengre skruer om du senere bygger opp bindingen (det bør du absolutt gjøre), oppbygginsplatene bruker IKKE gjennomgående skruer og samme hull. Dessuten er det slett ikke enkelt å finne skruer som passer om du allikevel velger å gjøre det på den måten.

Et tips, jeg monterte hældelen slik at jeg kan låse wiren/cable bak den om den ikke er i bruk. Da slipper du dette balet med å hekte dem av/på og prikkevere dem i sekk eller lommer. På nye ski skjærer du dessuten fort opp hansker eller hender om du driver dette byttet.

Jeg fatter forresten ikke hvorfor Rottefella "har gitt fra seg" dette markedet, men dem om det!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kikket litt rundt på finn etter brukte ski ettersom jeg fant ut at slalåmskiene mine blir litt for korte. På finn fant jeg et en ski som så bra ut og det var Head Mojo 90. Noen som tror den kan være grei til en nybegynner på telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Skien er 186 og jeg er 192 og rundt 100kg :)

Har også vært og prøvd støvler og de som passet foten min best var scarpa t2 eco, kan det være en grei nybegynnerstøvel i kombinasjon med Cobra R8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 192 og 100 kg vil skien i alle fall være leken nok for deg. Jeg er litt bekymret om at du fort kan "vokse" fra den ettersom den vil bli for pinglete for deg når du får orden på teknikken og begynner å dra litt på. Du får vurdere dette selv ut i fra hvor fort du tror du lærer deg teknikken, hvor mye erfaring du evt. har på alpint fra før, hvor mye du liker å dra på og hvor lenge du hadde tenkt oppsettet skulle vare.

Scarpa T2 Eco er en kjempe god sko og fungerer bra sammen med R8 (broren min har dette oppsettet). Den fungerer både for nybegynnere og de mer erfarne, spesielt om de har tenkt seg på topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å lære teknikken før jeg "gunner" på. Har stått en del på alpin, men jeg hadde en liten pause på noen år så jeg har slitt litt med å komme skikkelig i gang igjen(synes vanlig slalåm rett og slett er litt kjedelig, derfor har jeg mistet litt "gløden").

Så da ser det ut som om det blir:

Head Mojo 90

Rottefella Cobra R8

Scarpa T2 eco

Må takke deg igjen for stor hjelp! Hadde det ikke vært for din hjelp så hadde dette med stor sannsynlighet lagt på is :)

EDIT: Har også funnet et annet brukt par som er følgende: Elan M777 lengde 192cm med cobra r8 påmontert til 1500,- er det et bedre kjøp kanskje? Hvis de ikke blir for lange da for meg som aldri har stått før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M777 er så vidt jeg vet (har ingen erfaring med dem) ikke så leken, men heller mer fartstabil. Tror ikke den er så nybegynnervennlig som Mojo. Jeg tror nok Mojo vil passe deg bedre.

En ting du kan vurdere, viss du ikke har kjøpt binding enda, er å gå for en med gåfunksjon. Oppsettet ditt med Mojo og T2 vil nemlig fungere veldig bra til toppturer om du bare velger en binding med gåfunksjon. Voile Switchback, Black Daimond O1, 22 Designs Axl og G3 Targa Ascent er bindinger som er like gode å kjøre med eller bedre enn R8, men også har gåfunksjon. Jeg har mest sansen for Voile Switchback ettersom den er lett, solid og supersimpelt laget (lite som kan gå i stykker og lett å fikse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er ski kjøpt inn og så gjenstår det siste, støvler og bindinger. Men hvilket system? Googler meg snart i hjel uten å finne et godt svar på som kan passe en nybegynner...

Noen invendinger ved valg av NTN vs. 75mm?

(vet at ntn er dyrere men hvis det gir mer tilbake og det er verdt de ekstra kronene så skal jeg alltids klare å strekke meg)

På forhånd takk (føler meg veldig nybegynner som spør så masse ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ski ble det?

NTN er vel verdt den ekstra kostnaden. Da får du bindinger som er veldig vridningstabile, har jevn og justerbar flex, utløser og step-in funksjon. Med NTN vil du som nybegynner føle at skia er mer stabile og dermed få større tillit til dem slik at du lærer raskere og får bedre teknikk. Når jeg jobbet som instruktør opplevde jeg at elevene som hadde NTN lærte fortere enn de med 75mm. Jeg kjører selv NTN og syns det er helt overlegent 75mm så lenge du ikke trenger bindinger med lav vekt.

På skofronten er det viktig at du prøver før du kjøper. Om den skal ha 3-spenner (laver og bedre for topptur)eller 4 (stivere og mer kontroll) er avhenger av dine preferanser, men uansett må du prøve dem på foten for å finne ut hva som passer din fot. Her er en lenke med info om hvordan finne skoen som passer din fot perfekt: http://www.nstelemark.com/NSTelemark/Telemark_Boot_Fitting.html. Gode sko og bindinger kan du ha i mange år så det er en investering (ski byttes gjerne oftere).

Bare spør du, det er bra. Det som er nybegynner er å gå på G-sport å bli pushet på det som de har størst provisjoner på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Dynastar Big trouble, kanskje ikke rette skien men jeg fikk den så billig at den kan byttes ut neste sesong hvis det er feil ski :D

Da kjøper jeg ntn til uken, støvler tenker jeg at jeg leier og heller handler det nærmere påske når det kommer på tilbud. Igjen, takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.