Gå til innhold
  • Bli medlem

skifte navn...


norpixx

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg holder på med å lete etter nytt etternavn. Skal søke om statsborgerskap og få meg ett nytt etternavn i samme slengen.

MEN, det viste seg å ikke være enkelt. Har letet mye både på kart og gulesider og SSB.

Men jeg sliter. Alle navn som jeg er interessert kan jeg ikke bruke fordi de finns under 200ganger og da er navnene beskyttet.

Nå ber jeg dere om hjelp og foreslag. Jeg vil gjerne har ett navn med ø, æ eller å.

Høst, Høydalsmo, Skogås kan jeg ikke ta fordi de finns under 200ganger men gjerne noe med Høst eller Ås eller Skog. Noe som har med natur å gjøre. Er veldig glad i årstiden høst.

Jeg ønsker meg at dere tar det seriøst det er ikke noe spøk.

God jul

Hilsen

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Her er en liste med norske etternavn du kan se på:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Etternavn

Er det ikke noe sted i Norge du har et spesielt forhold til og som du kan lage et etternavn av ?

Husker en som het Martinsen, han ville bort fra sen-navnet og tok navnet til en seter han hadde tilknytning til som barn. Nå er det vel ca 10 stk som har navnet.

Se på et litt detaljert kart med masse smånavn og se om det ikke er et du liker der. Sjekk lista over navn bak i NAF-boka fks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et etternavn med ø, og må bare si at det ikke alltid er en fordel i vårt internasjonale samfunn. Jeg har iallefall tidvis opplevd problem med disse spesialtegna. Ikke ofte, men det har skjedd.

Er det slik at du kan ta etternavn som ikke finnes i Norge? I såfall kunne Høstvind være et bra etternavn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse gode minner til forskjellige plasser i norge. Spesielt da jeg var for første gang på ferien i norge i oktober 2000.

Vi har vært på en hytte i Vrådal på Roholdt hytteutleige. En bitte liten hytte uten særlig mye utstyr. Det regnte i 14dager og det var absolutt det beste jeg noensinne har opplevd. Men der finns ingen spesielle navn der i området.

Vrådal

Nisser

Kviteseid

Telemark

vet ikke det høres alt litt rart eller for enkelt ut.

Ellers Tjønnefoss?

Jeg kan bruke alle navn untatt de som er beskyttet altså under 200ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke å lage eller konstruere et navn. Du kan feks. ta utgangspunkt i en naturformasjon, et naturfenomen etc. og sette det sammen med en beskrivelse av valgte navn. Du kan da feks. bruke "Hol". En hol er en kolle eller høyde, ofte en morene. Hvis denne ligger i øst så kan du feks. få Østerhol.

Eller du kan bruke "Vass" som enten har med vann å gjøre eller en langstrakt fjellrygg som også i noen områder kalles en vass. Eks. Vassfaret, Degevass og Vassenden. Hva med Vassås? Folk som kjøpte gårder før i tiden tok ofte gardsnavnet til familienavn, og folk som ryddet nye gårder tok ofte navn som beskrev noe som var spesielt ved stedet gården lå på. Feks. Leite, Myraleite, Annetjønn eller Aurbakken. Denne måten å lage navn på er en gammel norsk tradisjon.

Vi har også navn som Rydningen, Espenes, Espevik, Bjørklund, Ekeberg osv.

Et navn som sikkert ikke er såmye brukt er Grjotnes, Grjotvik etc. Grjot er gammalnorsk for stein, kokestein eller kokekar. Dette ordet har i senere tid endret seg til Gryt eller gryte.

Det finnes også navn som har dyr i seg. Aurebekk, Ålefjær, Bjørnestad, Dyregråv etc. Hva med Ravneberg, Rugdemyr, Ulvanut etc.

Plantenavn: Rakklemyr, Porsmyr, Porshol, Liljebekk, Hasselbrekk, Hasselbakk, Raunen, Rauneskar eller Myrullbråten. (Sistnevnte er kanskje litt for mye Aukryst.)

Så har vi navn med røtter i norrøn mytologi eller norsk folketro. Jotunvik, Draugsnes, Huldrefoss (er visst brukt før)? Grimås.

Hva med Slåpen, Gjelet, Heftet, Bråtet ......

Det er mange muligheter hvis du bare bruker norsk navnetradisjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke alle navn untatt de som er beskyttet altså under 200ganger.

Du kan jo vri litt på eksisterende navn, f.eks legge inn dobbel konsonant/vokal, en stum bokstav osv. Høydahlsmo er f.eks 3 eller færre som har iflg ssb, ingen treff i telefonkatalogen heller. Eller Google ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke å lage eller konstruere et navn. Du kan feks. ta utgangspunkt i en naturformasjon, et naturfenomen etc. og sette det sammen med en beskrivelse av valgte navn. Du kan da feks. bruke "Hol". En hol er en kolle eller høyde, ofte en morene. Hvis denne ligger i øst så kan du feks. få Østerhol.

Eller du kan bruke "Vass" som enten har med vann å gjøre eller en langstrakt fjellrygg som også i noen områder kalles en vass. Eks. Vassfaret, Degevass og Vassenden. Hva med Vassås? Folk som kjøpte gårder før i tiden tok ofte gardsnavnet til familienavn, og folk som ryddet nye gårder tok ofte navn som beskrev noe som var spesielt ved stedet gården lå på. Feks. Leite, Myraleite, Annetjønn eller Aurbakken. Denne måten å lage navn på er en gammel norsk tradisjon.

Vi har også navn som Rydningen, Espenes, Espevik, Bjørklund, Ekeberg osv.

Et navn som sikkert ikke er såmye brukt er Grjotnes, Grjotvik etc. Grjot er gammalnorsk for stein, kokestein eller kokekar. Dette ordet har i senere tid endret seg til Gryt eller gryte.

Det finnes også navn som har dyr i seg. Aurebekk, Ålefjær, Bjørnestad, Dyregråv etc. Hva med Ravneberg, Rugdemyr, Ulvanut etc.

Plantenavn: Rakklemyr, Porsmyr, Porshol, Liljebekk, Hasselbrekk, Hasselbakk, Raunen, Rauneskar eller Myrullbråten. (Sistnevnte er kanskje litt for mye Aukryst.)

Så har vi navn med røtter i norrøn mytologi eller norsk folketro. Jotunvik, Draugsnes, Huldrefoss (er visst brukt før)? Grimås.

Hva med Slåpen, Gjelet, Heftet, Bråtet ......

Det er mange muligheter hvis du bare bruker norsk navnetradisjon.

Lykke til!

Mange takk, det var en god forklaring og jeg har mye å tenke på.

Det jeg har bestemt meg for er at jeg vil ta ett navn jeg kan fortelle noe om dvs der jeg har vært, et godt minne eller opplevelse og ikke minst kanskje en plass rundt meg der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg igjen, kom plutselig på noe.

Altså jeg så nettopp på en DVD (Se Norge).

Ett ord for norges natur? F.e. NORDHEIM? Men bare litt mer avansert slik at man ikke oppdager hva som er ment?

Noregsgard? Høres det dumt ut? Hva sier dere som er født her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stusset, eller reagert negativt dersom noen presenterte seg som Thomas Noregsgard.

Du mister de norske bokstavene, hva med Østfjell?

.

.

Noregsgard blir for oppkonstruert.

Vanskelig å uttale, nesten som med en gaffel i kjeften.

Skal du ha med de norske bokstavene? ÆSØYA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår globaliserte verden vil æøå i navnet kunne skape smaa problemer, for eksempel ved bestilling av flybilletter hos utenlandske selskaper der æøå ikke finnes i vokabularet, samtidig krever de at navnet i passet skal stemme med billetten. Flott med norsk navn, men gjerne uten de saere norske bokstavene, du blir fort moekka lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår globaliserte verden vil æøå i navnet kunne skape smaa problemer, for eksempel ved bestilling av flybilletter hos utenlandske selskaper der æøå ikke finnes i vokabularet, samtidig krever de at navnet i passet skal stemme med billetten. Flott med norsk navn, men gjerne uten de saere norske bokstavene, du blir fort moekka lei :D

Det er jo det som er så utfordrende. Noe bokstaver ingen andre ha. Dessuten er jo det som er norsk vi må holde disse bokstavene i livet likemye som tradisjoner og alt som er godt norsk. Hvorfor kan ikke flyselskapene tilpasse seg hvorfor må vi tenke på det.

Og hvis jeg velger Høståssæter så er det bare sånt. Og få meg ett norsk navn er en del av min integrasjon og da tar jeg ingen hensyn hva denne globaliserte verden mener om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med etternavn som begynner med Ø når jeg skal reise. Bestiller billettene med O og viser frem passet som vanlig. (Det gjør jeg forresten om jeg skal fly innenlands med SAS også.)

En fordel er at jeg kan kjøpe mange konsertbilletter når det er en maksgrense. Kan jo velge både O, Oe og Ø... :D

Ulempen er at jeg ikke kan få mailadresse som er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er særnorske bokstaver og jeg synes det er fint å ha.

Hva er feil med det? Jeg har ikke e-post adresse hvor skulle bruke disse bokstaver.

Jeg leiter etter ett ord som kan stå for gård, kanskje ett uttrykk fra innlandet der det finns mange dialekter.

Kom igjen folkens dere må jo vite noe.

Nor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.