Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo og omegn turistforening vil loggføre alle blåmerkete stier i Oslo-området

panda

Anbefalte innlegg

Annonse
En skiløype kommer vel ikke i konflikt med en blåmerka sti ?

Jo dessverre. I Oslo-marka har man flere steder kjørt opp skitraseer der det tidligere har vært sti. Mye vegetasjon fjernes og tunge løypemaskiner ødelegger skogbunnen. I løpet av noen år kan det bli helt ufremkommelig på sommerstid på grunn av gjørmehøl og myrdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiforeningen er opptatt av en eneste ting, og det er preparerte skiløyper. Skiforeningen er ikke opptatt av å beskytte naturverdiene i Oslomarka. Skiforeningen er ikke engang opptatt av å gå skånsomt tilverks når de kontinuerlig utvider og nyetablerer ski-autostradaer i uberørt natur. Skiforeningen snakker Løvenskiold etter munnen og lovpriser Løvenskiold for å "stille sitt vegnettet til disposisjon etter jul", eller noe i den stilen.

Vi trenger dette tiltaket for bedre å kunne dokumentere oslomarka-vandalismen som Løvenskiold, Skiforeningen og en rekke kommuner bedriver. I Oslomarka foregår en fortløpende ødeleggelse av naturverdier. Dette skjer ved oppgradering, forlengelse og utvidelse av veinettet, for eksempel ved at stier gradvis blir til vei, etter at skogsmaskiner har brukt dem noen ganger. Når veiene får gressdekke mellom hjulsporene og blir hyggeligere, kommer Løvenskiolds traktorer med store gummiskraper og river av gresset.

Det bedrives en skjult krig mot naturverdiene i Oslomarka, for større tømmerbiler, for økt kommersialisering. Oslomarka er Naturperlen for hundretusenvis av mennesker på østlandet, også i sommerhalvåret. Derfor er kartlegging av stier viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare minne på at det er ingen ting som heter uberørt natur i nordmarka :wink: (bortsett fra noen bittesmå flekker på kartet) Dette gjelder forøvrig det meste av marker i norge. Skogdrift hører hjemme i skogen og i dagens samfunn så følger det dessverre med en del ødeleggelse. De skal riktignok reparere skader i terrenget etter seg men det går uansett noen få år før forholdene returnerer til det normale. (mye lengre om de ikke reparerer) Det som er sikkert at turopplevelsen i nordmarka hadde vært veldig annerledes om det faktisk var uberørt natur vi snakker om. Det hadde til stor grad vært uframkommelig for alle utenom de spesielt interesserte. Skiløypene er jeg mere enig i. Det er langt fra vakkert med 4-5m brede linjer igjennom terrenget nesten helt uten vegitasjon. Sånn reint praktisk så betyr det sikkert ingen ting for naturen men for min del er det mye triveligere å gå på ski i skuterløyper. For andre igjen er det sikkert best med maskinløypene. Tror man bare må innse at det må være plass til begge deler men hvor den gylne middelvei går er vanskelig å si :) . For oss mennesker er i allefall naturen til for å utnyttes. Det er derfor vi er der vi er i dag. Noen ganger går vi for langt, men noen skogsbilveier i nordmarka er ikke å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløypene følger vel i stor grad eksisterende veier der de kan, det er jo mye enklere å preparere. Evt gamle tømmerveier.

De hogger gjerne ikke mer enn de må. Sikkert ikke fori det ser penere ut men fordi det er mindre jobb og kostnad.

De bredeste løypene går som regel på vei, hvertfall i mområdet der jeg går. Når løypene begynner gå i terrenget videre inn i marka er det nesten ingen løyper rundt Oslo hvertfall som er brede og egnet for skøyting. Men ja de har 2 spor og er maskinkjørt.

Synes jo gatene til kraftlinjer som går noen steder i marka er mye styggere i naturen enn en skiløype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløypene følger vel i stor grad eksisterende veier der de kan, det er jo mye enklere å preparere. Evt gamle tømmerveier.

De hogger gjerne ikke mer enn de må. Sikkert ikke fori det ser penere ut men fordi det er mindre jobb og kostnad.

De bredeste løypene går som regel på vei, hvertfall i mområdet der jeg går. Når løypene begynner gå i terrenget videre inn i marka er det nesten ingen løyper rundt Oslo hvertfall som er brede og egnet for skøyting. Men ja de har 2 spor og er maskinkjørt.

Synes jo gatene til kraftlinjer som går noen steder i marka er mye styggere i naturen enn en skiløype.

Mange steder har løypene blitt lagt i terrenget på steder hvor det tidligere har gått stier. Noen steder skilter man rød/blå altså sommer/vinter løype. Slike traseer er ofte helt ufremkommelige om sommeren. De finnes for øvrig både i Nordmarka og Østmarka.

Dersom skiforeningen ønsker å lage traseer for løypemaskiner bør de gjøre det på en slik måte at andre former for friluftsliv ikke blir skadelidende. Det er nok plass i skogene rundt Oslo. Man trenger ikke legge skiløypene akkurat der stiene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare minne på at det er ingen ting som heter uberørt natur i nordmarka :wink: (bortsett fra noen bittesmå flekker på kartet) Dette gjelder forøvrig det meste av marker i norge. Skogdrift hører hjemme i skogen og i dagens samfunn så følger det dessverre med en del ødeleggelse. De skal riktignok reparere skader i terrenget etter seg men det går uansett noen få år før forholdene returnerer til det normale. (mye lengre om de ikke reparerer) Det som er sikkert at turopplevelsen i nordmarka hadde vært veldig annerledes om det faktisk var uberørt natur vi snakker om. Det hadde til stor grad vært uframkommelig for alle utenom de spesielt interesserte. Skiløypene er jeg mere enig i. Det er langt fra vakkert med 4-5m brede linjer igjennom terrenget nesten helt uten vegitasjon. Sånn reint praktisk så betyr det sikkert ingen ting for naturen men for min del er det mye triveligere å gå på ski i skuterløyper. For andre igjen er det sikkert best med maskinløypene. Tror man bare må innse at det må være plass til begge deler men hvor den gylne middelvei går er vanskelig å si :) . For oss mennesker er i allefall naturen til for å utnyttes. Det er derfor vi er der vi er i dag. Noen ganger går vi for langt, men noen skogsbilveier i nordmarka er ikke å gå for langt.

Oslomarka er mer enn Nordmarka. I Østmarka f.eks ligger Østmarka naturreservat som er en av Norges største. I Nordmarka er det flere vernete områder selv om det nok ville vært en fordel med et større vern.

Ellers er det neppe et spørsmål om man er "for eller mot" tømmerhogst. De fleste er nok villig til å akseptere en viss hogst. Det er måten dette foregår på og omfanget man reagerer på. Noen "reparasjon" av hogstfelter i Oslomarka har jeg ikke sett noe til. I stor grad lar man rester av trær ligge. Maskinspor utbedres ikke. Man nyplanter noe, men gjerne altfor tett slik at det vokser opp en skogstype som er lite bærekraftig. Ofte er laget av visnet kvist så tykt at det blir ufremkommelig for både mennesker og dyr.

"Urørt natur" er ikke et viktig begrep i diskusjonen rundt friluftsliv synes jeg. Naturen trenger ikke være urørt for å ha en opplevelsesverdi. Det er blant annet derfor man har verneformen landskapsvernområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er blåmerking av nye traseer, nå ganske nylig over Fuglemyrhøgda nord for Gørja. Et vakkert område, som jeg synes kunne ha fått bli liggende urørt mht merking. Den type tilrettelegging ødelegger naturopplevelsen og følelsen av å gå i et "uberørt" område. Jeg sier ikke at det ikke skal merkes stier, men ikke overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er blåmerking av nye traseer, nå ganske nylig over Fuglemyrhøgda nord for Gørja. Et vakkert område, som jeg synes kunne ha fått bli liggende urørt mht merking. Den type tilrettelegging ødelegger naturopplevelsen og følelsen av å gå i et "uberørt" område. Jeg sier ikke at det ikke skal merkes stier, men ikke overalt.

Nordmarka er allerede sterket preget av menneskelige inngrep. Verdien av uberørt natur så nær tettbygd strøk er veldig stor. Likevel forsetter ødeleggelsen av naturverdiene for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.