Gå til innhold
  • Bli medlem

Varsling av skredfare


Steggen

Anbefalte innlegg

Enda et liv har gått tapt nå, ved Ramfjord i Troms i dag pga snøskred. Jeg synes det er underlig at det ikke utarbeides skredvarsler for fjellområdene i vinter- og fjellandet Norge. Det gjøres kun i påsketider, og da ikke spesielt lokalt heller, ikke engang på fylkesnivå. Nå er det ikke bare i påska folk ferdes i fjellet. Folk er ute fra første dag med skiføre til snøen forsvinner igjen. Skredvarsler burde være like selvfølgelig som værvarsler. Nå var det riktignok meldt om spesielt stor skredfare i Troms for tiden, men det er ingen systematisk varsling på en egen nettside.

Jeg var ute på ski i dag, opp til skoggrensa i Lyngen og ned igjen. Selv i skogen så jeg at snøen var veldig lagdelt og store flak løsnet lett i korte skråninger. Det er altså ikke noe forhold for å gå i bratte partier eller hvor man kan bli truffet av skred i Troms nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et liv har gått tapt nå, ved Ramfjord i Troms i dag pga snøskred. Jeg synes det er underlig at det ikke utarbeides skredvarsler for fjellområdene i vinter- og fjellandet Norge. Det gjøres kun i påsketider, og da ikke spesielt lokalt heller, ikke engang på fylkesnivå. Nå er det ikke bare i påska folk ferdes i fjellet. Folk er ute fra første dag med skiføre til snøen forsvinner igjen. Skredvarsler burde være like selvfølgelig som værvarsler. Nå var det riktignok meldt om spesielt stor skredfare i Troms for tiden, men det er ingen systematisk varsling på en egen nettside.!

Svært trist med slike tragiske hendelser, og historien har visst og vil vise, at både skrederfarne og mindre erfarne desverre vil havne i ulykker.

All mulige varsler er til det gode (værvarsel, skredvarsel, brevarsel osv...)

Men, desverre frigjør ikke slike varsler oss som ferdes der ute, til egenvurderinger.

Moralen syns jeg absolutt skal være; Lær mest mulig om skredfarlige områder, skredfarlige tegn som vær, vind og tidligere dagers værforhold.

Slike forhold er så lokale at vi som ferdes må kunne vurdere tegn selv underveis.

Vi har fortsatt ansvar for eget liv og egen helse, noe vi som ferdes i utsatte områder er enda mer glad i enn en gjennomsnittlig kafèbar-vandrer.

Uansett hvor gode vi blir, ulykker kan absolutt skje, men vær snill å redusèr faren mest mulig gjennom egen kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredvarsler burde være like selvfølgelig som værvarsler.

Og når det gjeld værvarsel, så er også denne svært begrensa i fjellet utanom påske. Påliteleg varsel om vindretning og styrke er heilt fraverande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "snakket" med de, hovedfokus først er Romsdalsområdet, dernest M&R og kanskje til slutt hele landet.

Så dette kan bli en bra tjeneste.

Hvis de kommer til å dekke hele landet blir det en bra tjeneste ja, vi får håpe at det ikke tar alt for lang tid. Jeg har nå bestilt Den lille snøskredboka for å kunne vurdere skredfaren bedre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.