Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
I mine trakter er det vanlig med vintertemperaturer på minus 30 før lokalavisa "tar saken".....såpass må man tåle noen uker når man bor i norge! MEN minus 15 ved trondheimsfjorden virker kaldere enn minus 40 på Tynset!!! tørr luft her i fjellregionen.

Leste på yr.no sist vinter at når det er f eks -15 grader, klarer ikke lufta å holde på fuktighet, derfor er -15 ved kysten og i innlandet like kaldt, ved samme vindstyrke vel og merke.

Annonse
Skrevet

Luft på -20 grader kan inneholde ca 1 g vann per kg luft.

Luft på -10 grader kan inneholde ca 2 g vann per kg luft.

Luft på 0 grader kan inneholde ca 4 g vann per kg luft.

Luft på 10 grader kan inneholde ca 8 g vann per kg luft.

Luft på 20 grader kan inneholde ca 16 g vann per kg luft.

Skrevet
Luft på -20 grader kan inneholde ca 1 g vann per kg luft.

Luft på -10 grader kan inneholde ca 2 g vann per kg luft.

Luft på 0 grader kan inneholde ca 4 g vann per kg luft.

Luft på 10 grader kan inneholde ca 8 g vann per kg luft.

Luft på 20 grader kan inneholde ca 16 g vann per kg luft.

Off topic spm:

Du som kan sånt som dette, kan du fortelle meg når Sjøvann fryser og koker?

Skrevet

Jeg for min del synes det kan ikke være kald nok. Er født og oppvokst i tyskland og kjenner ikke på så mange kuldegrader men der jeg bor nå får vi en del minus i vinteren. I begynnelsen av denne uka har vi hatt -21grader. Elsker det når alt fryser. Horisonten er litt rosa etter sola har gått ned og ikke minst blåtimen.

Skrevet

Oymyakon i Sibir har kulderekorden på nordlig halvkule, 71,2 blå. Gjennomsnittstemperatur på -50 i januar er ikke til å kimse av heller. Forskjellen mot Antarktis er at her bor det folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.