Gå til innhold
  • Bli medlem

skitur gjennom nordmarkas lengste vannvei


christ3103

Anbefalte innlegg

Hei jeg har lyst til å gå den vanlige padleturen fra myllavannet til sørkedalen eller skar i lommedalen?, på ski.

Det er litt jeg lurer på ved denne turen:

1. Hvor lang tid tar turen?

2. Er isen sikker på alle vannene?

3. Er det en fin tur?

3. Noen andre som har gått den på ski?

4. Ville dere valgt å ende turen i Lommedalen eller Sørkedalen?

Vær så snill å del erfaringene deres ;)

hvis noen lurer på hvilke steder jeg går over er det:

1. Mylla

2. Ølja

3. Tverrsjøen

4. Skarvevann

5. Pershusvann

6. Aklangen

7. Kanosa

8. Vesle sandungen

9. st. sarung?

10. Kikut stua

11. fyllingene

12. å så gå ned til Sørkedalen skole

mvh: Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turen tar alt fra 3-4 timer for de raske, til kanskje 8 for de som ikke prøver å holde tempoet oppe hele tiden. Ta med lykt, det blir tidlig mørkt. Tipper turen er 40-50km. Isforhold: sjekk skiforeningen.no og vær forsiktig. Jeg har ikke gått turen iår, men det har jo nå vært kuldegrader lenge, så isen begynner vel å bli bra. Legger du opp turen rett etter et kraftig snøfall, er ikke løypene nødvendigvis preparert, og du må beregne bedre tid, litt avhengig av løypevalg også. Sørkedalen eller lommedalen spiller ingen rolle, prøv begge to i vinter! Flotte turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom marka en del ganger på ski. Men jeg bruker stort sett hovedløypa.

Har gått fra Mylla via Tverrsjøen en gang. Videre fra Tverrsjøen til SPålen før jeg kjørte ned til Katnosa og tok hovedløypa derfra. Da gikk jeg over SAndungskollen og Kikuttoppen. Så tok jeg over KObberhaugen til Tryvann, så til Frønsvollen og ned til Sognsvann via Ullevåsseter. Mener den turen ble litt over 5 mil.

Vil tippe ca 5 mil på den turen litt avhengig av løypevalg. Fin tur.

Husk isskrape, ofte overvann. Derfor jeg har gått hovedløypa for det meste.

Som regel har jeg gått fra Bilslingen til Sognsvann og det er vel 37 km.

Har vært kaldt lenge og lite snø så isen generelt er vel sikker. Dog er det områder den kan være svak. F.eks mellom utløpet av Spålselva og øya i Katnosa.

Sjekk hva skiforeningen har kjørt opp. Har de kjørt scooter så har de vanligvis målt istykkelsen flere steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk, tror jeg deler den opp i 2-3 dager så blir det en skikkelig kosetur :)

Tror jeg drar mandag, så jeg får legge ut noen Bilder og rapport da :) Deilig å rømme vekk fra Jule stresset! :D

ps: Hvor mye renset bensin bør jeg ta med til omnifuelen? Tror det bare blir meg og bikkja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fuel er litt vanskelig å si.

Har du med en "kanne" eller noe så du kan fylle der det er åpent vann så trenger du jo ikke smelte så mye.

Skal du pilke så har du jo tilgang til vann hele veien egentlig.

Skal du varme mye i telt trenger du jo en mer.

Og litt hva du skal lage av mat. Skal du bare varme litt vann til Real blir det ikke så mye. Skal du koke kaffe 3-4 ganger om dagen, steke egg& bacon, koke "gryteretter" så bruker du mye mer. Og om du har mulighet til å koke noe på bål eller ikke.

Siden du er usikker ville jeg hvertfall tatt med for mye enn for lite.

Du jo mulighet å stikke innom et par hytter på veien, Sinnerdammen og Katnosdammen. Kan være noe som må tørkes f.eks.

Er jo meldt kaldt i midten av neste uke, må regne med 20 blå og kanskje enda kaldere.

Selv ville jeg hatt pulk på turen og hatt noe vanndepot med meg som jeg fylte underveis istedenfor å smelte.

Vill kokt en del på bål. Ville som regel hatt en pakke pølser eller slikt til bålet, brød etc så ikke behov for oppvarming er så stort.

Så hadde det blitt en liten morgenoppvarming i teltet for å fjerne fukt for nedpakking.

Alene ville jeg nok ikke tatt mer enn den store flaska 3/4 full.

Men som sagt, det avhenger av bruk så du må lære litt behov etter dine egnebehov og vaner. Du kan jo kjølpe inne litt ekstra bensin og på lørdag så lager du all mat og drikke på Omnifuel slik du har tenkt på turen. Da får du litt peiling på dagsforbruk. Husk å gjøre det ute da. Lettere å koke ting i 20 pluss. Ha gjerne alt som skal lages i kjøleskap først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen på vannene kan nok betraktes som trygg nå. Var jo så man kunne driste seg utpå enkelte steder for snart 2mnd siden. Men ved elv inn/ut og elv/kanal mellom vannene bør man være forsiktig. Her er det mye strøm og isen kan være veldig tynn. Har selv opplevd at is i påsketider som var helt fin å kjøre bil på bare var litt over en cm i en kanal mellom vann. Heldigvis var det til fots og vi ante ugler i mosen da vi så ett skille i snøen. 20-35cm is og en halvmeter lenger ut så datt borret igjennom bare man satte det nedpå isen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.