swasah Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Hei Jeg skal gå til innkjøp av en 5-sesongsovepose i vinter. Det er mange å velge i og jeg skal ikke gå inn på den debatten her. Imidlertid så er det selve navnet "5-sesong" som forundrer meg. Hvis navnet spiller på årstidene så kan jeg bare 4. (iallefall det som er vanlig i norge. I samisk kultur oppererer man imidlertid med 8 årstider) Derfor lurte jeg på hvorfor en vintersovepose heter "5-sesong", og hva den 5. sesongen er? På forhånd takk! Siter
kortbanebjørn Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Hvis du ser på temperaturbegrensningene på en 5-sesongs pose kontra en vanlig vinterpose av samme utgave, så ser du at 5-sesongeren skal tåle noen grader kaldere. Stilte meg selv det samme spørsmålet ifjor, og så på Denali 5-season, Tyin 5-season og Tyin winter. De to førstnevnte hadde glidelås som ikke gikk helt ned, mens sistnevnte gjorde det. Varmetapet blir litt mindre pga mindre glidelåslengde. Gikk forøvrig for sistnevnte da jeg er både ganske lang (tok 210 utgaven), og at jeg ikke planlegger tur når kulda svir som verst. Den 5. sesongen kan sikkert kaldes den dr!!!!!tkalde sesongen Siter
borgern Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Mener jeg leste at ideen med å kalle det 5 sesonger er vår, sommer, høst, vinter og esktrem(ekspedisjon, høyfjellet etc). Siter
Tracon Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Selv i Nord Norge har vi såpass god sommer at disse posene er helt ubrukelig i disse periodene... Siter
Barras Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Ikke bare på sommeren du! Vinteren også. Svetta i posen i forrige uke, og blir nok passe varmt i natt også hvis ikke det blir kaldt med det samme. Stabil vinter vil jeg ha!!! Siter
swasah Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Skrevet 15. desember 2010 Takk for mange svar. Så 'Ekstrem' er altså den 5. sesongen? Jeg må si jeg uansett synes navnet er litt merkelig. Hvis navnet hadde vært "4 sesongssovepose" hadde man jo forstått at den også var til vinterbruk. Eller som det er skrevet lenger oppe burde det kanksje vært et helt annet navn, siden soveposen ofte blir for varm om sommeren. Jeg blir nok å kjøpe tyin 5 sesong, mest pga at det er en god pris for en grei sovepose. Iallefal etter som jeg har lest meg frem til Siter
borgern Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Nå vil jeg vel si at en "helårspose" ikke finnes. I tilfelle er det de posene som består av flere poser. Der kan man f.eks. bruke den tynne som sommerpose, den tykke som vår/høst og begge sammen som vinter. En 5 sesong pose egner seg vel bare til vinterbruk og kalde tempraturer. Litt avhengig av modell til jeg tippe - 10 og kaldere. Så i forhold til navnet er det vil bare tenkt til ekstrem bruk. Burde vel da hatt navne fifth season og ikke five season. Siter
Aspiranten Skrevet 16. desember 2010 Skrevet 16. desember 2010 Takk for mange svar. Så 'Ekstrem' er altså den 5. sesongen? Jeg må si jeg uansett synes navnet er litt merkelig. Hvis navnet hadde vært "4 sesongssovepose" hadde man jo forstått at den også var til vinterbruk. Eller som det er skrevet lenger oppe burde det kanksje vært et helt annet navn, siden soveposen ofte blir for varm om sommeren. Jeg blir nok å kjøpe tyin 5 sesong, mest pga at det er en god pris for en grei sovepose. Iallefal etter som jeg har lest meg frem til Tja, en vinter langs kysten på 50moh og en vinter i fjellet over fjorden på 1500moh utarter seg jo relativt forskjellig hva temperatur angår. Vi har også rørosvinter med 40 minus, mens kysten bare opplever 10 minus som årsrekord, så navnet 4 season vil jo ikke dekke alt. Jeg skjønner godt at de kaster inn en sesong til med nevnte eksempel i mente. "Ekstremvinter" eller, fjellvinter om du kanskje vil Kan bare anbefale Tyinposen. Ikke den varmeste av vinterposene, men varme, vekt og komfort er helt relevant i den, og den er en fryd å ligge i. Når jeg pakket den frem for en måned siden og la meg i den for kosens skyld i senga en liten stund så måtte jeg bare glise og glede meg til tur Siter
snooze Skrevet 16. desember 2010 Skrevet 16. desember 2010 Når jeg pakket den frem for en måned siden og la meg i den for kosens skyld i senga en liten stund så måtte jeg bare glise og glede meg til tur Det er mange rare dyr i arken:-) Siter
Aspiranten Skrevet 17. desember 2010 Skrevet 17. desember 2010 Tviler på at jeg er alene om å bli glad når en fisker frem vinterutrustningen etter sommerlagring Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.