Gå til innhold
  • Bli medlem

Drammen skyline by night

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway
Skrevet

Hallå!

En nydelig lørdag i desember fortjener en nydelig tur i guds frie natur.
Og da har jeg det rette stedet og ta turen. Jeg er en evig fan av Kjekstadmarka da det er min nærmeste nabo når det gjelder norsk sunn utmark.
Fra et lite utkikkspunkt over Reistadlia som heter Løksekollen, får mann utsikt over hele "Byen vår Drammen".
På dagtid med fint og klart vær kan du se helt fra Sankthans berget til Konnerud og sikkert mer til. Så fort mørket faller på, får du hele Lierstranda og Drammen Skyline by night. Og den utsikten er fantastisk!

Hadde jeg snakket om en god fiskeplass, hadde jeg ikke annonsert plassen, men en utsikt er aldri så god at den ikke kan deles :D
For å komme til plassen er det best å følge skiløypene, endten fra Spikkestad som jeg gjør, eller fra Liertoppen. Man kan vel også ta turen fra Gulaug kleiva, men der har jeg aldri prøvd å starte fra....

Uansett: Jeg og kompisen min, JOS, fulgte løypene men fra Sørumvollen til Løksekollen var det ikke oppkjørte spor. Derimot var det kanon for fjellskia.
Etter en flott tur knakk vi ut av det som til vanlig er løypa og ut mot utkikkspunktet. Her fyra vi opp et deilig bål, spretta to AASS Juleøl UTEN, og grilla litt pølser. Her satt vi bare å nøt utsikten og kosa oss.... Og vi fikk med oss solnedgangen :P

Ingen av oss ville hjem, men dessverre så var planen og bli henta av frua mi på Liertoppen for hjemtransport... uansett så fikk vi flere timer på skauen og det med en nydelig utsikt. Og selv om turen således blir litt kort i det store bildet, så er det ikke så mye som skal til får å gi sjela litt balsam i en ellers så travel juletid :)

post-8710-133474734815_thumb.jpg

post-8710-133474734822_thumb.jpg

post-8710-133474734827_thumb.jpg

post-8710-133474734834_thumb.jpg

post-8710-133474734843_thumb.jpg

post-8710-133474734851_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Nest nederste bilde gir meg godfølelsen. Drømmer om noe lignende langs kanten av Finnemarka før jul, helst med overnatting, men spørs om det blir tid før over nyttår. Utrolig hva et bål kan gjøre for sjelefreden! Og sjøl om jeg ikke er i nærheten av å være ekte Drammenspatriot som hevder at byen er like fin som marka (for det kan en by aldri bli :D ) så er det liten tvil om at Drammen må være en av landets triveligste byer å bo i. Makan til beliggenhet mellom flotte skauområder da gitt! :) Man kan jo rømme unna bymaset på null komma niks nesten. Og kanskje Kjekstadmarka skal få et besøk av meg i vinter...?

Gjest Barsknorway
Skrevet

Hehehe nå skal det sies at jeg erbåde patriotisk og nasjonalistisk av meg, men INGEN by kan måle seg med noen norsk villmark/utmark !

Kunne jeg velge ville jeg kikket ut over f.eks Hardangervidda nasjonalpark, men å reise 3 timer for kort dagstur er liksom litt poengløst....

Men av alle byer er naturligvis Drammen den beste :D

Skrevet

Vi er nok ganske enige! :wink:

Sjøl om jeg er halvt colombiansk er jeg ganske så nasjonalistisk og patriotisk likevel. For å spore av litt så har jeg bare reagert på den ekstreme opphausinga av Drammen som egentlig er fortjent de siste åra, men det å starte opp holdninger i skryteblader om Drammen som viser at det er bedre å rusle langs elvepromenaden enn å gå i marka gir sånne som meg en stor dose hakeslepp. Går jo ikke an å tenke sånn i min verden :wink::lol:

Men jeg er heller ikke i tvil, Drammen må være Norges beste turby, andre byer man kan sammenligne med har enten mindre tilgjengelige fjellområder som forutsetter en relativt lang biltur, eller de har ikke fullt så store eller flotte skauområder. Og nå som vårt kjære Godset med landets fineste drakt og klubbmerke endelig ser ut til å ha noe på gang så merker jeg at jeg er litt småstolt av å være fra Drammen. :wink:

Har også noen ganger liggi ved et bål i november eller desember og sett ned på lysa nede på Åssiden med Rosenkrantzgata sentralt. Da er det godt å være på skauen da! Og sånn så det ut til at dere hadde det i Kjekstadmarka også. :)

Gjest Barsknorway
Skrevet

Til det har jeg bare en ting å si :wink:

Vi er Godset fra Drammen!

Det er ekte kjærlighet.

Godset fra Drammen i alle evighet.

Helt til strømsø åsen faller, og til elva tørker inn..

Er Godset fra Drammen klubben min!

:lol:

Hehe patriotismen lenge leve!

Fordelen med Drammen er at elvepromenaden og de nye bygatene er kjempe godt egnet for en liten ettermiddags tur med barnevogn osv.. Den er så forbanna vanskelig og trille barnevogn inni skauen :wink: Og når ungen er blitt større stikker vi bare ut døra og ut i skauen :wink:

post-8710-133474735084_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.