Gå til innhold
  • Bli medlem

Savnet etter flodbølge?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

jeg leste avisen i dag og såg at Ole Berge Drægni, Turtagrø, var savnet etter flodbølgen i Asia. Er det noen som vet noe mer?

Jeg kjenner ham ikke personlig, men har jo sett ham og snakket med ham på Turtagrø.

Håper virkelig at det har gått bra med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, dypt tragisk nok, lite håp om at Drægni har overlevd nå. Det er nesten rart hvor hardt den familien er blitt rammet i løpet av få år. Først brant det nydelige, klassiske Turtagrø ned. Det var svært trist, men det kan selvsagt ikke bli like tragisk som når menneskeliv går tapt. Jeg snakket litt med Drægni da jeg bodde på Turtagrø for noen år siden. Skulle selvsagt ønske at jeg kunne sett inn i fremtiden og advart ham mot det som nå er skjedd. Får håpe at sjelen hans kan sitte oppe på Oscarshaug eller på trappa på Turtagrø og skue mot de vakre fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er mange som leter etter ord; vi så NRK-programmet, hørte hans innlevelse i det å ta Turtagrø videre. Oles enkle ord om at "dette var en fin tur" da han satt (for n'te gang) på Storen. Arne Næss sr ord "dersom Turtagrø dør, ja da er det som om et menneske - slik føles sorgen."

Mine opplevelser fra Turtagrø har vært STORE uten at jeg har vært på Storen. Jeg kommer gjerne tilbake for nye opplevelser. Tror Ole vil det slik.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et såpass tradisjonelt sted som Turtagrø som i tillegg ser ut til å gå veldig bra og som har vært i familien i ørten generasjoner lar man da ikke bare stå og forfalle, enten det brenner ned eller at eieren blir utsatt for et tragisk ulykke. Det at Turtagrø ikke skulle drives videre var antakeligvis aldri noe spørsmål, og heller ikke at det ville være i Oles ånd.

Jeg ville t.o.m. påstå at dersom Ole ikke hadde bygd det opp igjen ville det vært noen andre utenfor familien som hadde kjøpt tomten og gjort det, og det samme gjelder nok også videre drift nå.

Med den beliggenheten og den polulariteten samt klang i norsk tindehistorie må jo Turtagrø være det siste stedet å bare la stå :)

Jeg ville også tro at det er en trøst for familien å kunne drive det videre, og ikke bare en prisverdig ting som Tom kaller det (det hørtes nesten ut som om det måtte være vond for dem å gjøre det). Har man mistet noen kjære så hjelper det utrolig å kunne engasjere seg i dens sak.

Så jeg hadde ikke forventet annet, jeg. Men det er for all del fint at de fant noen som har jobbet der sammen med Ole og kan drive stedet videre i samme ånd, i stedet for at det var noen helt utenforstående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville t.o.m. påstå at dersom Ole ikke hadde bygd det opp igjen ville det vært noen andre utenfor familien som hadde kjøpt tomten og gjort det, og det samme gjelder nok også videre drift nå.

Hvis bedriftsøk. vurderinger skulle legges til grunn, hadde Turtagrø aldri blitt bygget opp igjen. Det har Drægni selv uttalt. At andre likevel har kunnet hatt lyst til å bruke en masse penger på å bygge det opp igjen, er selvfølgelig mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bedriftsøk. vurderinger skulle legges til grunn, hadde Turtagrø aldri blitt bygget opp igjen. Det har Drægni selv uttalt.

Jeg har alltid sett på det som et av de overnattingsstedene i Hurrungane/Sognefjellområde med mest potensiale. Men det er bare sett utenfra - selvfølgelig har jeg ikke peiling på det interne, inkludert økonimien med det.

Men når man kjører forbi stedt om sommeren og stopper for å ta seg en varm kakao etter turen, så er det alltid fullt på parkeringen der, og det er alltid stappfull med folk :) !

Så det synes jeg var rart at det ikke skulle vare noen økonomisk grunnlag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et av de stedene med best grunnlag, men med de kravene som stilles til turisthoteller i fjellet i dag kombinert med dagens byggekostnader er det vel knapt noen steder med kort sesong og "primitive" fasiliteter (les ikke alpinanlegg, spa, og annen "underholdning") som kan bli lønnsomme bedriftsøkonomisk sett.

Så jeg er sterkt tvilende til om noen med et ønske om økonomisk profitt ville gått for å gjenoppbygge et slikt sted etter brannen.

Hvilke type fjellsteder på lokasjoner med kort sesong har oppstått som nybygg i det siste?

Memurubu og Spiterstulen har gradvis bygd ut sine steder, men er begge tilknyttet familier som har en tilknytning som utelukker rene økonomiske perspektiver. Så vidt jeg husker stammer også deler av deres utbygninger fra forsikrinspenger etter branner. Andre steder som ikke har opplevd dette ser jo også ofte dertil meget slitte og gamle ut:

Leirvassbu (kanskje det minst slitte?), Torfinnsbu, Eidsbugarden Hotell, Juvasshytta..., ja selv steder som Krossbu og Sognefjellshytta som har noe lenger sesong kan ikke beskyldes for å være veldig moderne.

Er det noe sted i fjellheimen med sesong fra midten av juni til midten av september pluss noen uker rundt påske som ville forsvart prisen til et nybygg?

Nei det er nok ingen tvil om at det var VELDIG mye idealisme og VELDIG lite økonomi som lå bak gjenoppbyggingen av Turtagrø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, og jeg kan i hvert fall si at det er vanvittig flott at hotellet står der i dag og at det ikke bare blir videreført driften der, men i tillegg av en som tydeligvis vet om visjonene/planene som Ole hadde med det.

Det hadde vært et enormt tap for fjellmiljøet på de traktene dersom Turtagrø hadde blitt lagd ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært et enormt tap for fjellmiljøet på de traktene dersom Turtagrø hadde blitt lagd ned.

"Veiskillet" var nok beslutningen om å bygge opp igjen. Når det først ble bygget opp igjen vil det være mest lønnsomt å ha drift. Å legge ned virker utenkelig. Av flere årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke bedriftsøkonomiske hensyn og profitt ligger bak gjenoppbygningen av Turtagrø Hotell.

Hvis motivet var mest mulig fortjeneste og profittøkonomiske hensyn, ville ikke stedet sett slik ut som det gjør idag. Selv om sesongen er relativt kort og stedet ligger noe utilgjengelig, ville nok hotellet sett mer ut som et regulært høyfjellshotell med svømmebasseng, sauna, restaurant, tennisbane osv. osv. .....

Her er det mer snakk om tradisjoner og det å ivareta et møtested for fjellsportmiljøet!

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et såpass tradisjonelt sted som Turtagrø som i tillegg ser ut til å gå veldig bra og som har vært i familien i ørten generasjoner lar man da ikke bare stå og forfalle, enten det brenner ned eller at eieren blir utsatt for et tragisk ulykke.

Det var det jeg skrev opprinnelig. Jeg har da aldri påstått at det var økonomiske interesser som sto bak? Jeg sa det var historie, og at det så ut til å gå bra i tillegg. Jeg sa ikke engang at det gikk bra. Så sa jeg at det var til stor hjelp å kunne engasjere seg i en sak som stå ens næreste nær, når de blir revet bort.

ja, jeg sa og at det kanskje hadde vært noen annen å bygge opp Turtagrø igjen. Jeg oppga ikke en gang grunner til det. Jeg kan egentlig ikke tenke meg å kjøre forbi der uten at det er der, og jeg regner med atdet er flere som har den følelsen.

Når jeg leser svarene deres høres det nesten sånn ut som om jeg utelukket var ut etter økonomien i det hele, og det blir i hvert fall helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole var 4. generasjon som drev hotellet, og det var for å føre tradisjonen videre at han valgte å bygge opp etter brannen. Han hadde nok fått større avkastning ved å plassere forsikringsoppgjøret i andre prosjekter ...

Når man ser bort fra egenkapitalavkastningen er hotelldriften på Turtagrø lønnsom. Men, som alle turistbedrifter i fjellet, med kort sesong, er Turtagrø avhengig at vi besøker det.

Vi som fjellfolk er med på å avgjøre hvilket tilbud vi skal ha i fjellet. Så la oss slå ring om Turtagrø ved å bruke tilbudet!

Ole viste oss tillit ved å gjenoppbygge, nå bør vi innfri ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.