Webrunner Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hei. Dette er en rute jeg godt kunne tenkt meg å prøvd, i alle fall delen over Hardangervidda. Er det noen her som kan den i detalj? Rjukan Fjellstue - Dyranut, er jeg inne på noe da...? Takker for bidrag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hei. Dette er en rute jeg godt kunne tenkt meg å prøvd, i alle fall delen over Hardangervidda. Er det noen her som kan den i detalj, og er det løyper langs ruta? Rjukan Fjellstue - Dyranut, er jeg inne på noe da...? Dyranut er i alle fall langt frå ruta Ruta krysser fv40 på åsen mellom Dagali og Skurdalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walkabout Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Sjekk ut boka Tungtvannssabotasjen av Jens-Anton Poulsson. Du finner den sikkert på biblioteket. Den har kart med ruter inntegnet og gode beskrivelser av hvordan de beveget seg både før og etter sabotasjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Sjekk ut boka Tungtvannssabotasjen av Jens-Anton Poulsson. Du finner den sikkert på biblioteket. Den har kart med ruter inntegnet og gode beskrivelser av hvordan de beveget seg både før og etter sabotasjen. Den fås på DVD "Telemarkens Helte" med Kirk Douglas og Richard Harris i hovedrollene — anbefales Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Hansen Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Den fås på DVD "Telemarkens Helte" med Kirk Douglas og Richard Harris i hovedrollene — anbefales Boka kan bestilles gjennom Norges Hjemmefrontmuseum http://www.mil.no/felles/nhm/start/Publikasjoner/ Med tanke på film så er orginalen fra 1948 der sabotørene selv spiller hovedrollene en bedre kilde med tanke på nøyaktighet, en "The Heroes of Telemark" fra 1965. Hvor langt har du tenkt å følge fluktruten? Denne starter med å krysse nord over Hardangervidda, og fortsette et stykke nordover, før Gudbrandsdalen kryssets et lite stykke nord for Lillehammer. Videre går ruta mot vest/Sør-vest og krysser Østerdalen litt sør for Rena for så å krysse Svenskegrensa i vestlig retning. Det finnes en rekke materiale som beskriver denne i detalj, men dessverre befinner jeg ikke på samme sted som arkivet mitt før en gang over nyttår. I forbindelse med en tur i 1998, fikk jeg tilsendt en del informasjon fra Norges Hjemmefrontmuseum. Det er mulig du fremdeles kan få denne tilsendt. Museet hadde utarbeidet en samling av materiale for undervisning i skolen, som blant annet inneholdt den fulle rapporten som sabotørene leverte etter å ha returnert til England. I den er operasjonen og ruten beskrevet i detalj dag for dag. I tillegg ble ruten beskrevet i Fjell og Vidde i 1968 (årstall litt usikkert). Ruten var der beskrevet utfyllende som en beretning fra en påsketur. Tidligere var det mulig å finne denne på DNT sine nettsider, men de valgte dessverre å fjerne alt arkivmaterialet for noen år siden. Som siste tips kan jeg nevne at denne turen var beskrevet i første utgaven av serien "Turer med trøkk" fra Larsforlaget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Webrunner Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Takker og bukker for flotte svar! Da er begge bøkene som er nevnt bestilt! Om jeg går hele har jeg ikke bestemt meg for enda, men jeg håper på å ta etappen over vidda i løpet av vinteren. Igjen, takk for hjelpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Beklager det er gått koks i det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjarne Lindholdt Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det er dnt's jubileums bok fra 1968 på site 56, det er en artikel av Claus Helberg om dnt's kjøp av fjellgarden "Kroken" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danish Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 I den første boka "turer med trøkk", som fåes for en liten hundrelapp nu, er det en kar som har tatt den ruta. Der finner du kart og en grundig turbeskrivelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Ruta beskrevet av Joachim Rønneberg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sig Man Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Har lenge hatt lyst til å gå denne ruta selv, men med dårlig skulder, og det ene med det andre, så blir det ikke med det første.. Men tar meg friheten til å poste denne linken her, så den er søkbar på forumet. Her er ruta greit beskrevet, i ganske grov oppløsning. http://www.vg.no/spesial/2015/tungtvannskart/ 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sig Man Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Flere linker.. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tungtvannsturen-Tidenes-toffeste-vinterferietur-7903856.html http://www.aftenposten.no/nyheter/article7903865.ece (Som nok er d samme som afe postet lengre oppe) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.