Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. har problemer med min alaska husky og trekking. når den trekker mot huset til bestemor og bestefaren min da går det så det suser. han er 5,8 mnd. men når vi skal tilbake fra bestemor og bestefar da går han bare ved siden av meg. åsså når vi kommer til utgangsdøra vår og skal forbi den trekker den som bare "f" for og komme inn igjen! virker som om han IKKE VIL trekke

Annonse
Skrevet

hm, hatt litt av samme case selv, jeg har labrador. Han ville liksom ikke være med hjem etter turen, og siden jeg går mye løs med han var jeg nødt til å finne en motivator. Bruker også å gå tur med han før jeg putter han i buret når jeg går på jobb. Løsningen så langt ble å ha maten klar i buret, med vann og alt før vi går tur. Da vet han at hjemme er det mat som han skal få. Så _må_ han være med på hele turen og oppføre seg pent. Han er veldig motivert for å både komme ut og for å komme tilbake nå, og vi har dratt det litt lenger. Nå trener vi lydighet i gata vår før vi går inn, og vi er ikke ferdig før han jobber bra. Det har han skjønt og nå er han både super lydig og veldig motivert både ut og inn. Tørke poter går som en drøm :lol: Det er også et høydepunkt å få komme inn i buret for å få mat. Når jeg kommer tilbake fra jobb er det samme greia.

Vet ikke om din hund er like motivert av mat, men det går ann å gjøre det han liker best når dere kommer hjem sånn at det blir morsomt. Hundene elsker jo som regel å være ute, og viser oss det veldig godt :-)

Skrevet

hei jeg har kjørtinn ca 60-70 AH valper og har vel ikke noengang sett hvalper som ikke VILL trekke.

men jeg har sett at noen bruker lengre tid enn andre på å knekke koden.

pass på og gjør det på en måte som gjør at det ikke er noen tvil om hva du vill hunden ska gjøre.

og ikke overdriv lengde,tyngde,fart og vansklighet på de første turene.

det er lett å ødelegge arbeidslysten på en ung hund de første turene skal vere meget lystbetonte.

min første tur da jeg skulle lere min første hund og trekke var 300m med en tom spyler veske kanne på slep hann var da ca 4 månder.

når du har fått hunden til og fatte poenget så kann du øke disansen en hund på 5-6 månder bør ikke ha no problemer med 3km så lenge det er lette spor og ikke så mye vekt bak( hold farta nede)

så ta det rolig og sakte å ler hunden å trekke fremover vent til den går distansen hart før du øker.

nor hunden gå framover på en grei måte kann du byne med høyre,venstre og etterhvert ståååå.

pass på farta spesielt neddover i bratte neddoverbakker skal hunden kunne leneseg i selen.

tren også på pasering av andre dette er noe av det viktigste en trekkhund MÅ kunne

det er ikke så lett og lere en hund å gå foran deg og trekke når du bare har en og karnsje ikke har noe erfaring med trekk hunder men det er mange som har vert der før deg så bare spørr deg om.

bestem deg tidlig for hva hunden skall lære og spiss treninga inn mot dette det er stor forskjeld på å trekke deg på ski kontra å trekke en pulk bak deg husk også at en god trekk hund trenger mye trening.

med en bra opplert trehund(eller fler) vill friluftslivet få en ny dimensjon og luksus.

på pilketur i oslomarka kann jeg tamed meg både mat,drikke og utstyr jeg før bare kunne drøme om + sitte på lasset i lette partier.

er du på tur i et område med tømmer veier er kombinasjonen sykkel+pulk uslåelig

bor du ikke så langt unna oslo kunne du jo komme å se vordan vi trener våre valper de er nå 8 månder det ville sikker ver verdifull lering og du kunne sett hva jeg mener med fort,sakte og hva som er fin intensitet og sikket litt om utstyr

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.