Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I søken etter de perfekte stavene til toppturer kom jeg over stavene til Åsnes. Storetind Carbon 3-delt stav og Varde Kevlar 2-delt så spesielt interessante ut, aller mest Storetind som er 3-delt, har lav vekt og har langrennhåndtak (bedre bortover og vil da kunne brukes på generelle fjellturer i tillegg til topptur). Varde er mer som de andre karbon-toppturstavene på markedet, med det at den har kevlar i seg burde jo gjøre den sterkere enn konkurrentene.

Storetind ser for meg ut som den beste toppturstaven til lengre turer på markedet samtidig som den er en veldig god fjellskistav. Varde kan godt være den beste toppturstaven til kortere turer (type freeride) om kevlaren i den gir den bedre styrke enn konkurrentene.

Er det noen som har erfaring med disse stavene, evt. andre topptur- eller karbonstaver fra Åsnes? Fins det noen tester av dem? Er det noen som har sett de fysisk og vet av butikker som har dem (har så langt kun sett de i nettbutikker)? Hva tror dere om disse stavene?

Annonse
Skrevet

Kjøpte Åsnes Storetind i mars i år, og har vel... delte meninger om den.

Nr 1: Låsesystemet. Opplevd at det har fryst fast/vært veldig vanskelig å skru opp igjen, ved veldig lave temperaturer. (skrulåsesystem altså).

Nr 2: To ganger har jeg opplevd at delen, på toppen av den nederste biten av staven som utvider seg når en skal skru den fast, har knukket av. Har fått dette reparert begge gangene gratis. Første gangen var faktisk under jomfruturen min med den, var vel etter sånn 2-3timer.

Nr 3: Min venn sin far har opplevd 2 ganger at en av delene har brukket i to.

Nr 4: Det ene festet på den ene trinsen min har røket, ser relativt morkent ut ved skaden. Dette skjedde under denne sesongens første tur med stavene, nøyaktig når og hvordan vet jeg ikke, oppdaget det litt etter hvert.

Må selvfølgelig sies at nr 2 & 3 kan ha forekommet pga total uvettig bruk og ingen forståelse av staver, men jeg har mine tvil ved det :? . Min bruk var i hovedsak toppturer og fjellturer gjennom folkehøyskolen, så de fikk god belastning hver eneste uke. Hadde det ikke vært for at de har forekommet flere ganger, ville jeg selv tenkt at det var en uheldig konstruksjonsfeil.

Men igjen, ekspeditøren hadde aldri hørt om noe lignende som hadde skjedd med andre ang stavene når jeg leverte de inn, så...

Bortsett fra dette så liker jeg de mtp vekt og gode håndgrep.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.