Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i Juleferien uke 52


Kristian123

Anbefalte innlegg

Morn,

Jeg har som tema tilsier, juleferie i uke 52 og tenkte meg å tilbringe mesteparten av tiden på Hardangervidda.

Planen så langt er å gå ut fra enten Finse, Rjukan eller Haukeliseter.

Turen skal ikke være særlig stressende, hvor jeg kommer til å tjofe rundt med telt og pulk i eget tempo, muligens fra hytte til hytte.

Men, så lurer jeg på følgende:

Hvordan er det med løyper og kvisting?

Hvordan er generelt føret der oppe?

Noen steder jeg burde prioritere som mål?

Åssen er det å frakte pulk enten på toget eller i krossbanen i Rjukan?

Burde jeg egentlig droppe hele hardangervidda og heller ta turen til f.eks Rondane?

Alt av erfaringer og ideer taes vell imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løyper og kvisting kan du nok glemme, annet enn helt nærme noen få hytteområder. Gikk Finse-Hein-Ustaoset i samme periode i fjor, da var det kvistet fra Ustaoset til Tuva. Ellers måtte jeg stole på egen navigasjon.

Dagene er korte. Med litt dårlig vær kan selv normale etapper mellom hyttene være vanskelig å få til i dagslys. Vil absolutt anbefale telt på denne tiden av året.

Hvordan føre blir er for tidlig å si noe om. Generelt kan en si at snøen fort blir pakket av vind på fjellet, mens du ofte opplever å tråkke grundig gjennom i bjørkeskogen. Da blir ikke framdriften særlig stor.

Jeg hadde sett ann værmeldingen før jeg hadde bestemt meg for Hardangervidda elle Rondane (eller andre områder). Begge områdene er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar.

Håper på at det ikke er kjempedyp løssnø men heller skare.

Enn så lenge kan du nok ikkje forvente kjempdyp snø, men me kan jo håpe at det kjem noko snart. Skare kan du også sjå langt etter så lenge det ikkje er mildvær (minner om at skare er snø som nesten har smelta for så å ha frose att). Men du kan rekne med at snøen er fast, truleg det du trur at er skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått på telttur Fagerheim til Rjukan. Fordelen med å gå fra nord til sør er sola i ansiktet og større mulighet til medvind. Ingen av delene er garantert da :lol: Husk at det kan bli ned mot 30 blå.

Det går fint med pulk i Krossobanen.

Som nevnt i et innlegg over ville jeg uansett hatt med telt av sikkerhetsgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn,

Jeg har som tema tilsier, juleferie i uke 52 og tenkte meg å tilbringe mesteparten av tiden på Hardangervidda.

Planen så langt er å gå ut fra enten Finse, Rjukan eller Haukeliseter.

Turen skal ikke være særlig stressende, hvor jeg kommer til å tjofe rundt med telt og pulk i eget tempo, muligens fra hytte til hytte.

Men, så lurer jeg på følgende:

Hvordan er det med løyper og kvisting?

Hvordan er generelt føret der oppe?

Noen steder jeg burde prioritere som mål?

Åssen er det å frakte pulk enten på toget eller i krossbanen i Rjukan?

Burde jeg egentlig droppe hele hardangervidda og heller ta turen til f.eks Rondane?

Alt av erfaringer og ideer taes vell imot.

Alt for lite snø foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut til å være sånn passe med snø ifølge webkameraene, men må sikkert gå sikksakk rundtom fjellknauser og buskas.

http://www.hardanger-folkeblad.no/webkamera/

Har du noen bilder fra området du tenker på Halling?

Blir nok Rjukan tur retur isåfall, følger hyttene innover og går så rett på rjukan fra vest til sørøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.