Gå til innhold
  • Bli medlem

Dokumentar om produkters korte levetid


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg så denne dokumentaren og anbefaler andre å se den også. Dokumentaren tar utgangspunkt i en vanlig blekkprinter til bruk i hjemmet, tilfeldigvis viser det seg at "alle" printere stopper opp ved 18.000 print. Kan det være slik at alle printere automatisk stanser ved 18k, eller kan det være noe annet. Dette eksemplet er gjennomgående i hele serien, men de går også dypere inn i industrien hvor forbruksmateriell tar utgangspunkt i liten levetid, men mer design og kjøpelyst når de allerede har det samme produktet fra før av. Eks. klær, lyspærer, tv`er m.m

Jeg hygger meg alltid med denne slags programmer, det underliggende spørsmålet er miljø, kan man si at man er miljøbevisst når man kjøper nye klær hver måned, til tross for at man allerede har drøssevis av klær, er man miljøbevisst når man tar turen til syden 2 ganger i året, eller er man miljøbevisst fordi man sorterer søpla. Miljøspørsmålet blir mao belyst fra et høyere perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra dokumentar med mye bra eksempler.

Må si jeg føler meg litt missbrukt hvor jeg har kontinuerlig byttet datamaskiner, mobiltelefoner, hvitevarer, og mange flere hverdagslige gjenstander om og om igjen de siste ti årene.

Husker jo hvordan jeg tviholdt på mine nokia mobiler som 3210 og 3310, det som gikk på dem var batteriet og så bare sluttet de å fungere helt plutselig, på samme måte som de fleste andre tingene jeg har byttet ut.

Eneste jeg ser for meg at ikke plutselig slutter å fungere er vell bilen min som bare går og går, men hos andre merker, har jeg sett at mange elektriske komponenter bare slutter å funke for ingen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skrivere overrasket meg ikke, det er jo fra før en velkjent sak at en billig HP-skriver leveres med en under halvfull blekkpatron. Nye patroner koster ofte omtrent det samme som en ny skriver - med halvtom blekkpatron igjen.

Mer overrasket var jeg over det verdensomspennende kartellet rundt noe så alminnelig som lyspærer som ble startet i 1924 og fortsatt utøver sin makt, slik at lyspærer skal ha en begrenset levetid på 1000 timer. Når det finnes lyspærer som har brent kontinuerlig i over 100 år, er det på tide å ta tak i dette.

Søppelbergene som blir utplassert i bl.a. Ghana og den tvilsomme gjenvinningsindustrien i Kina er medaljens bakside. Vi i den kapitalistiske verden har ikke noe å være stolte av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.