Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer rundt om i Bodø


tass

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg vet at vi har en del skiløyper i Bodøområdet. Blant annet Bestemorenga. Men er det noen der ute som kan anbefal en fin skitur som er familievennlig. Vi har ei datter på 5 år, vant til ski. Vi kunne tenke oss litt tips om skiturer i området rundt her....kanskje en plass med slakk stigning slik at vi på en litt rolig måte kom oss opp på et fjell med utsikt. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Hei tass. (Artig navn forresten, hunden min heter det også :oops: )

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, for utvalget skiturer som er familievennlig er stort. Jeg vil anbefale turboka som heter På tur i Bodø. Du finner den på biblioteket og i bokhandlene. Kanskje en ide til julegave? :lol: Skaff deg også turkartet for de bynære områdene. Det heter Bodø - Bodømarka.

Hvis vi holder oss helt inntil byen, så har du jo Maskinisten og turer opp mot Keiservarden. En fin tur er fra Heia ved Soløyvannet (200 meter øst for hestesenteret) og opp til Erlingbu. (ca 5 km) Der serverer de nydelig havresuppe og selger smågodt, så er det jo et mål for turen også. Hvis dere bor langs veien til Fauske så er det jo fint i skiløypa rett bak husene. Før du kommer til Tverlandet går det en vei inn til Vatn-vatnet, og der er det flott og familievennlig.

Litt lenger unna er jo Valnesfjord og Fridalen, men det fine der er at de har kjørt opp flotte spor fra Helsesportsenteret og innover. Lettgått og uten bakker å nevne. Det tar en halv time å komme dit med bil fra byen. Enda litt lenger unna er jo Misvær og alpinanlegget ved Vestvatnet. (Ca en drøy times kjøring) Men om noen år er sikkert jenta så stor at hun alene, og da er det fint å ha vært der sammen med foreldrene først. Litt forbi Vestvatnet har du selve Beiarfjellet og der har du en flott tur til Tverrbrennstua som eies av BOT http://www.bot.no/ Hytta er åpen, og det blir skikkelig tøfft for en femåring å være på ordentlig fjellhyttetur. Det lønner seg fort å være medlem i BOT hvis dette faller i smak. Turen fra veien til hytta er på bare tre km, så det klarer hun fint.

Bevares, det finnes flere muligheter, men de regner jeg med at dere finner når dere har prøvd noen av de jeg nevnte. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. En av de plassene du nevner vet jeg jo om, men hadde helt glemt den. At jeg ikke tenkte på den før. Har jo vært der som barn. Kjenner du til løypen som går fra Vatnvatnet til Sørfjorden? Mener det skal gå ei løpe dit. Hvor lang er den? Noe for en 5 åring tror du?

Jeg må få tak i den boka du nevner. Nå blir det full studering her..

Igjen, tusen takk for svar.

Hilsen May-Lill

PS: Det var gammelmonsen min som hette Tass..:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Joda jeg har gått en god del ganger til Sørfjorden fra Vatn-vatnet. Vanligvis tar det om sommeren ca 1 time, dvs det er ca 5 km fra det sted folk parkerer når de skal gå på Heggmotind. På vinteren blir det litt kortere, ca 4,5 km tror jeg. Hvis du starter fra der veien svinger av til Vatnlia Leirskole er det nok en km ekstra. Fint område med litt skog og mange lune plasser for et bål eller bare for en rast. Passer godt for en femåring.

For å sjekke kart på pc-en kan du bruke http://ut.no/kart som er enkelt og greit og har merkede løyper og turistforeningshytter godt markert. Men det har ikke mulighet for avstandsmåling, da er dette kartet bedre. http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2

PS det hadde nok blitt fart på både din og min Tass hvis de hadde møttes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.