Torodd Skrevet 30. desember 2004 Skrevet 30. desember 2004 Jeg vokste opp med Tindeklubbens böker fra 1933 og 1958 (bestefar var innbedt medlem). I de bökene sto det endel om Strandåtinden som ble beskrevet som et av Norges ultimate fjell. Ferdinand Schelderup og William Rubenson gjorde sitt livs beste bestigning på den tinden (skrev de selv) og dette var også den siste store bestigningen av William Slingsby som dagen etter tok andre bestigningen fra den andre siden av fjellet. Beretningen om Ferdinand Schelderup og William Rubenson sin förstebestigning var en beretning jeg levde på i mange år.............inntil jeg oppdaget at jeg var en like stort fjellklatrer talent som et piano (uforbeholden unnskyldning til de av dere som spiller piano). Jeg har enda ikke vært på Storen. Jeg har sett bilder av Strandåtinden. Dette 717 meter höye fjellet ser OK ut. Men er det en gigant blandt norske fjell slik som hevdet av disse to, muligens storskrytende pionerer i norsk klatring ? Hva slags status har dette fjellet og den omtalte ruta som ble brukt under förstebestigningen ? Har noen av dere klatret denne tinden og/eller ruta ? Andre tanker ? Siter
ods Skrevet 3. januar 2005 Skrevet 3. januar 2005 Strandåtinden er nok litt høyere enn du angir, Torodd, nemlig 862 m. Jeg har ikke klatret den, bare betraktet den fra nabotoppen Eidetind som er vel 1000 m. Det som kjennetegner Strandåtind er de voldsomme, glattskurte svaene. Ferdinand Schelderup skriver jo også i sin glimrende artikkel om førstegangsbestigningen at da de kom opp på vesttoppen og så stortoppen i hele sin velde, følte de at slik ser en ubestigelig topp ut. Vanskelighetsgraden kjenner jeg ikke, men trioen Schelderup/Rubenson/Jentoft var nok ingen smågutter som klatrere. For øvrig ble Strandåtinden betraktet som vanskeligere enn Stetinden. Slingsby var med på bestigningen via nordøst-eggen noen dager senere, men en får inntrykk av at han mer eller mindre ble halt opp av nordmennene. Han var jo blitt en ”gammel” mann som slet med gikt. Denne eggen var for øvrig gitt opp av engelske klatrere få år tidligere. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Jeg har klatret Strandåtindtraversen og kan bekrefte at det er snakk om et meget vakkert fjell og en brillefin tur. Jeg tror det vanskeligste punktet er gradert V-, og tipper toppen er blant de vanskeligste (eller skal vi si minst lette) å komme opp på i Norge. Selv om dette ikke er særlig utfordrende etter moderne standard, ble jeg imponert over førstebestigerne. De må med sine forutsetninger, virkelig ha tatt i på krukset. Rubenson hevdet i ettertid at han ikke husket særlig mye fra bestigningen av den vanskeligste hammeren fordi han var besvimt av skrekk. Dagens Schelderuper og Rubensoner klatrer i nordveggen på Strandåtind. Her finnes det ruter opp til grad 8-. Siter
erlendne Skrevet 22. juli 2009 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har ikke klatret den, bare betraktet den fra nabotoppen Eidetind som er vel 1000 m. Er Eidetinden grei å komme seg opp på uten sikring? I så fall etter hvilken rute? Siter
erlendne Skrevet 22. juli 2009 Skrevet 22. juli 2009 Er Eidetinden grei å komme seg opp på uten sikring? I så fall etter hvilken rute? Fant bilder og rutebeskrivelser på nettet. Ser veldig greit ut på sommeren. Og en sinnsykt bra utsikt: http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/strandaatinden.html. Tipper det blir en tur dit om et par ukers tid! Siter
ods Skrevet 26. juli 2009 Skrevet 26. juli 2009 Er Eidetinden grei å komme seg opp på uten sikring? I så fall etter hvilken rute? Eidetinden er grei å gå opp fra dalen mellom denne og Strandåtinden. Praktfull utsikt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.