Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med Tindeklubbens böker fra 1933 og 1958 (bestefar var innbedt medlem). I de bökene sto det endel om Strandåtinden som ble beskrevet som et av Norges ultimate fjell. Ferdinand Schelderup og William Rubenson gjorde sitt livs beste bestigning på den tinden (skrev de selv) og dette var også den siste store bestigningen av William Slingsby som dagen etter tok andre bestigningen fra den andre siden av fjellet. Beretningen om Ferdinand Schelderup og William Rubenson sin förstebestigning var en beretning jeg levde på i mange år.............inntil jeg oppdaget at jeg var en like stort fjellklatrer talent som et piano (uforbeholden unnskyldning til de av dere som spiller piano). Jeg har enda ikke vært på Storen.

Jeg har sett bilder av Strandåtinden. Dette 717 meter höye fjellet ser OK ut. Men er det en gigant blandt norske fjell slik som hevdet av disse to, muligens storskrytende pionerer i norsk klatring ? Hva slags status har dette fjellet og den omtalte ruta som ble brukt under förstebestigningen ? Har noen av dere klatret denne tinden og/eller ruta ? Andre tanker ?

Annonse
Skrevet

Strandåtinden er nok litt høyere enn du angir, Torodd, nemlig 862 m. Jeg har ikke klatret den, bare betraktet den fra nabotoppen Eidetind som er vel 1000 m. Det som kjennetegner Strandåtind er de voldsomme, glattskurte svaene. Ferdinand Schelderup skriver jo også i sin glimrende artikkel om førstegangsbestigningen at da de kom opp på vesttoppen og så stortoppen i hele sin velde, følte de at slik ser en ubestigelig topp ut. Vanskelighetsgraden kjenner jeg ikke, men trioen Schelderup/Rubenson/Jentoft var nok ingen smågutter som klatrere. For øvrig ble Strandåtinden betraktet som vanskeligere enn Stetinden. Slingsby var med på bestigningen via nordøst-eggen noen dager senere, men en får inntrykk av at han mer eller mindre ble halt opp av nordmennene. Han var jo blitt en ”gammel” mann som slet med gikt. Denne eggen var for øvrig gitt opp av engelske klatrere få år tidligere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har klatret Strandåtindtraversen og kan bekrefte at det er snakk om et meget vakkert fjell og en brillefin tur. Jeg tror det vanskeligste punktet er gradert V-, og tipper toppen er blant de vanskeligste (eller skal vi si minst lette) å komme opp på i Norge. Selv om dette ikke er særlig utfordrende etter moderne standard, ble jeg imponert over førstebestigerne. De må med sine forutsetninger, virkelig ha tatt i på krukset. Rubenson hevdet i ettertid at han ikke husket særlig mye fra bestigningen av den vanskeligste hammeren fordi han var besvimt av skrekk.

Dagens Schelderuper og Rubensoner klatrer i nordveggen på Strandåtind. Her finnes det ruter opp til grad 8-.

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.