Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker turtips om skihelg på Eriksbu/Sigridbu på Blefjell.


arildgimse

Anbefalte innlegg

Har i flere år vurdert helgetur til Turisthytter på Blefjell. På papiret (kartet) er det vel nærmeste sted (fra Oslo) man kan få skikkelig høyfjellsfølelse (altså uten å sitte 3-4 timer i bil...)

Håper på forslag til turopplegg i vinter med tidlig bilavreise fra Oslo en lørdag morgen og sen retur søndag. Første Blefjelltur trenger ikke være lang og spektakulær, men gjerne problemfri uten krav til for mye planlegging og tung sekk (alene eller med familien.)

Hvor er det grei biladkomst ?

Hvor er det uproblematisk å få parkert bilen fra lørdag til søndag?

Bør jeg gå til Eriksbu eller Sigridbu ?

På kartet kan det se ut som om Sigridbu passer for fjellski, mens det til Eriksbu fungerer med smale langrennsski...stemmer det ?

På min første bletur vil jeg helst bruke smale ski i preparerte spor hvis mulig.

Er det mye folk på disse hyttene i helgene ?

Ser for meg en helg i januar, februar eller mars når vær og føre frister til en impulsiv mini-høyfjellstur.

Er feks. parkering på Fagerfjell og overnatting på Eriksbu et bra opplegg ?

Har kikket på kartet på ut.no, men greit å få litt tips fra lokalkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eriksbu har en lettere atkomst enn Sigridsbu,men begge to er greie å nå på helgetur. Begger hyttene kan nås med utgangspunkt Fagerfjell.

Besøket i januar og februar er ikke større enn at du risikerer å være helt alene. Det betyr at du de siste kilometrene sannsynligvis må brøyte løype.

Etter min erfaring trengs det mer snø for å komme seg til Sigridsbu.

Til Eriksbu er det rundt regnet 12 km fra Fagerfjell, Dersom tråkkebilen har startet opp for sesongen har du preparert spor via Gunnulfsbu til Krokstul, derfra må du regne med å brøyte sjøl.

Du kan også kjøre opp Nordre Blevei til Butjønn.Derfra kan du enten gå om Hukaseter og i sørennden av Revlivanna eller opp til nordenden av Kroktjønn, inn langs Kroktjønnsbekken og gå sørover innerst i Revlidalen mot Eriksbu. Velger du disse trasseene må du regne med å tråkke dine egne spor tidlig i sesongen.

Til Sigridsbu (fra Fagerfjell) går du i maskinkjørt løype til Vasshølet (7km?) Derfra er det opp Bleporten,sjekk rasfare, opp til Bletjønna, deretter sørover til Sigridsbu. det er vel 13 - 13 km i alt. Fra Vasshølet kvistes det til Bletoppen / Sigridsbu i midten / slutten av februar,

Sigridsbu kan også nås fra Nordstul, det er kortere og brattere enn fra Fagerfjell. Der går løypa opp Langedalen.

God tur

Eirik W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt flere ganger til Nordstul og gått til Sigridsbu. Den korte ruta gjennom Langedalen er greiest, men det er også mulig å gå via Vasshullet som er en lengre men slakere løype. Jeg bruker noen litt kraftige vanlige løypeski og det funker fint. Ikke alltid oppkjørte spor noen av veiene men jeg har aldri opplevd det som noe problem.

Sigridsbu er en veldig hyggelig hytte synes jeg. Bra terreng og fin utsikt også. Mange små topper i området Bletoppen/Sigridsbu som man kan gå tur på.

Med unntak av påsken burde det alltid være god plass til parkering ved Nordstul. Fra Oslo tar det mellom halvannen og to timer å kjøre. Ikke mer

Det kan være ganske kaldt og blåsete i januar/februar. Ved helt ekstreme snømengder skal det visstnok kunne være rasfare i Langedalen, men jeg er usikker på om det noen gang faktisk har gått ras der.

Fra Sigridsbu er det "passe langt" til Eriksbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for goe råd.

Er noe poeng å heller starte fra Blestua enn fra Fagerfjell ?

Er det Fagerfjell, Blestua eller Norstul som er vanligste utgangspunkt ? Er det grei adkomst (uen for bratte og glatte veier), parkering, kafe og bra preparereing alle steder ?

Tror konklusjonen er at det blir fra Fagerfjell til Eriksbu på første tur og så heller ta Sigridbu (som virker mer værhardt) på neste utflukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Blestua er det lenger til Eriksbu enn fra Fagerfjell. Det er god parkering, kafeteria i helgene osv. begge steder. Du skriver at du ønsker preparerte spor- det finner du ikke, som påpekt ovenfor, hverken til Sigridsbu eller til Eriksbu. Du kan få en strabasiøs tur hit på langrennsski hvis snøen ikke er fast, noe den ofte ikke er i januar / februar. Det kjøres ikke en gang med snøscooter på "Store Ble" ( høyderyggen fra Nordstul og nordover) av hensyn til villreinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en strabasiøs tur hit på langrennsski .....

Skrytebildene på nettet fra Blefjell har perfekte maskinpreparerte spor innover viddene..for fin flyt med racingski......men takket være tilbakemeldinger inser jeg at jeg nok må bruke fjellskiene (som ikke er bredere enn at de passer i preparerte spor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

Jeg er enig i din konklusjon når det gjelder skivalg. Starter du på Blestua vil mesteparten av turen gå i flatt terreng før du føler at du kommer skikkelig opp i høyden. Starter du på Nordsul eller Fagerfjell er det ikke langt til hyttene , så kan du heller ta en ekstra tur i høyden når du kommer fram!

Eirik W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.