Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski fra forsvarsbrukt


Danish

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker å ta meg en langtur på H.vidda på nyåret, og i den anledning trengs det selvsagt ski. Men budsjettet er magert, så jeg klikket meg inn på forsvarsbrukt, og fant denne pakken til snaue 600 kr:

"TRESKI MED BINDING

Lengde ski, ca 207 cm - alluminium staver med plast trinse 140 cm. Norskproduserte ski med hardvedkannt. Komplett med binding.

Skiene er utstyrt med Rottefella NATO binding. Tåhjernet er regulerbart og har lærstropp over tåen for å sikre at skoen ikke løsner fra bindingen. Bakbinding med regulerbare stropper. Bakbindingen (fjæren) bør gå inn i et spor på sko hælen. Passer militære støvler og en rekke andre skisko."

Lengden passer godt for min høyde, men er det noen der ute som har erfaring med disse, eller evt. har noen bemerkninger?

Takker som vanlig for svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett slikt sett for 100kr.50for ski 25 for staver og 25 for bindingene, alt nytt. Har brukt de på påskeskirenn i 4år og kan overhode ikke anbefale dem til det. De trekker vann som rakkern og er dobbelt så tunge etter ett par timer på våt snø. MEN jeg har ikke satt de inn med noe annet en glider og festesmørning. I førstegangstjenesten satte vi de inn med tjære og brandt det inn med blåselampe. De hjelper sikkert en hel del.

Ellers er det ikke all verden med glid men de funker. Datt på ræva i første bakken når jeg til slutt fikk meg moderne ski ;) Gikk litt fortere gitt.

Natoplanken har også tålt litt diverse skihopping i påvirket tilstand.

Vil si at de er fine til første turene om høsten da det er fare for å treffe på stein. Men prisen var jo noe drøy. Kan ikke tenke meg forsvarbrukt har betalt noe mer enn 100kr settet inn. Prøv å prut til 300 :)

Ps jeg er en svært lite dreven skiløper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har et aggresivt hat-forhold til natoplank, sikkert med god grunn.

For min del brukte jeg de ikke nok til å fremkalle de verste sidene - det var kaldt og godt den uka vi var ute på ski, og da virket de bra. Selv har jeg ikke noe ønske om å oppleve hvordan søkk blaute treski oppleves. Nostalgikere sverger til tjærebrenning, en prosess som for meg er like myteomspunnet som jomfrufødsel.

Min største innvending er bindingen. Den er plundrete å tilpasse skikkelig. Når den er tilpasset så sitter den sånn noenlunde såfremt du ikke er vant med moderne bindinger. Hælbindingen har en del som ikke er i metall, en gummi- eller lærstropp mellom en krok (som festes til bindingen) og spiralståltråden som går rundt hælen. Denne stroppen går i stykker - ta med reservedeler. Hvis du lar være å sammenligne med moderne bindinger og ikke belaster bindingen for hardt så kan du bli sånn noenlunde fornøyd. Men dette er med M77 felstøvelen, tviler på om du får bindingene til å passe særlig godt med andre støvler. De får du og på forsvarsbrukt.

Forsvaret har også noen fotposer, også kalt Guds Gode Gave til infanterister. Grunnen til at bindingen er regulerbar er at man kan bruke bindingene med fotposer utenpå skoene - men da snakker du VIRKELIG om plundrete tilpasning!

Fenriken i troppen min hadde ett standardsvar hver gang noen klaget på gammelmodig utstyr: "Det fungerer". Forsåvidt både riktig og sant, men sivilt utstyr er lettere, fungerer bedre og har langt bedre komfort.

I sum vil jeg si at natoplank, M77 og fotposer funker greit hvis du bare vil subbe av gårde veldig rolig bortover vidda. Men heller ikke mer. Men det går selvsagt an å sette på en moderne binding - men da ville jeg heller kjøpt en moderne fjellski, du får så mye mer igjen for pengene. For eksempel etellerannet med kortfell - helt geinialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i allefall garantere at du ikke får bakglatte ski i varmegrader :) (ikke framoverglatte heller da men)

Sant det med skoene. Om du ikke har sko som passer til bindingen vil de bli veldig lite stabile sidelengs. (du kan vri skoene sidelengs i forhold til skien) Irriterende å tråkke hælen utenfor skien hele tiden. Men med m77 så er det ikke så pes å justere bindingen og har du gjort det så slipper du å gjøre det igjen. Er en enkel låsemekanisme i front som du åpner, så er det bare å tre inn skoen, dytte bindingen inntil skoene, ta ut skoen igjen og ev klem i sammen litt til for så å låse. Da skulle de sitte stramt og fint. Delen som går rundt hælen er løs ja og er en slitedel som man kan regne med ryker etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk er i overkant negative her. Så lenge føret er kaldt og tørt er treski, det være seg natoplank eller andre, helt kurant. Har kun gått på treski så langt i år, riktignok "fjellskien" fra Toppen (kjøpt på Røde Kors butikken for 125 kroner) og det er få andre ski som gir den samme nostalgiske følelsen. Men disse er lettere enn Natoplanken, og påmontert en Voilebinding til noe mer enn skia kosta. Brukte Natoplank som jaktski før, gikk greit så lenge føret var tørt. I forsvaret var det naturlig nok mange som plagdes med å tilpasse binding, jeg vil være så utidig å hevde at det skyldes manglende tålmodighet, forståelse for hvordan bindingen fungerte og praktiske evner. Mulig noen føler seg tråkket på tærne, men det er faktisk ikke så vanskelig verken til M77 eller skikkelige skisko.

Men prisen forsvarsbrukt skal ha, er helt hinsides en hver fornuft, du får nok vel så gode brukte fjellski hos fretex eller Røde Kors til en lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se om du får tak i Natoplast billig (Åsnes Combat) med telemarkbindingen som hører til den. Denne skia er veldig god (eneste minuset er at hvite ski er lett å miste i snøen) og bindingene er greie (ville foretrukket tåbinding). Men jeg mistenker at med mindre du kjenner noen blir dette alternativet minst like dyrt som å kjøpe sivilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Prøv heller i bruktbutikker, rundt her har jeg sett både i Bærum og Asker er det gjennvinningsbutikker som selger helt ok fjellskiutstyr for en billig penge. Rundt 150 kr for ski med rottefella riva-binding og fra 100 til 300 kr for både lær og plaststøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenker å ta meg en langtur på H.vidda på nyåret, og i den anledning trengs det selvsagt ski. Men budsjettet er magert, så jeg klikket meg inn på forsvarsbrukt, og fant denne pakken til snaue 600 kr:

"TRESKI MED BINDING

Lengde ski, ca 207 cm - alluminium staver med plast trinse 140 cm. Norskproduserte ski med hardvedkannt. Komplett med binding.

Skiene er utstyrt med Rottefella NATO binding. Tåhjernet er regulerbart og har lærstropp over tåen for å sikre at skoen ikke løsner fra bindingen. Bakbinding med regulerbare stropper. Bakbindingen (fjæren) bør gå inn i et spor på sko hælen. Passer militære støvler og en rekke andre skisko."

Lengden passer godt for min høyde, men er det noen der ute som har erfaring med disse, eller evt. har noen bemerkninger?

Takker som vanlig for svar! :oops:

Jeg ville heller gått i sportsforretningene og funnet gamle overligger modeller av moderne merker, som ofte går til halv pris av gammel pris.

Har selv kjøpt slike og trives bra med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.