Gå til innhold
  • Bli medlem

Munken fra Leirungsdalen


Kim

Anbefalte innlegg

Annonse

Har gått den turen (sånn ca.), men motsatt vei :lol:

Gikk fra Flya, gjennom skaret ved Raudhamran og telta på elvesletta innenfor/nedenfor. Neste dag ble det rundtur over Rasletinden, Kalvehøgdi og Munken, med retur ned i dalen under breen mellom Rasletinden og Munken (navnløs bre og dal). Massevis av artige blokker å klyve på nede i dalen der; breen har lagt dem som perler på ei snor nedover :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: Dalen har et navn den, kommer bare ikke på det her og nå, men lurer på om det kan ha vært Steindalen. Der inne ligger forøvrig en artig liten spiss topp på en utstikker fra Munkemassivet og ned mot breen. Falkungen eller Falketind tror jeg den blir kalt. Men den turen Kim mente tror jeg går lenger ut mot Leirungsdalen, selve ryggen som man ser så flott både fra RV 51 og ikke minst på vei inn i Leirungsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett navnet Steindalen på et eller annet kart tidligere, tror det var det gamle Jotunheimen-kartet i 1:100.000. På "Opplev Jotunheimen"-cd'en er dette navnet flyttet over på motsatt side av Rasletinden av en eller anna grunn... Jeg mener den nevnte dalen fortjener navnet, da den stort sett består av naken stein :lol: Har vurdert å gå tilbake dit bare for å klyve på steinblokker, men foreløpig er det toppene som stjeler all tid...

Jeg husker at jeg gikk litt nedover nordøst-eggen, men brøt av og gikk ned ei renne mot breen da det ble for bratt. Kom ned litt utenfor breporten, og gikk i steinrøysa ut dalen. Eggen er sikkert fin å klyve nedenfra, men det er litt vanskelig å vite hvor man havner når man kommer ovenfra.. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trine mangler Munken (samboer med økende interesse for 2000-metere 8) ). Jeg lurer litt på primærfaktoren på Munken, kan den være under 10 meter? Blir spennende å se en gang til. Jeg får håpe det blir tid til en rundtur om Munken i sommer. Området er veldig tiltrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.