Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottøy til smårollinger når det blir skikkelig kaldt


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Hva duger best til de minste (under 2 - 3 år), når tempen kryper langt ned på de kalde blå - under 10 minus... Hva fungerer best i snøen?

Noen med erfaring med Nesnalobben? Er det andre lette ull eller skinnbaserte sko som funker bra på markedet som noen kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om du tenker sitte oppi vogna å være god å varm eller løpe rundt. Om det er sistnevnte er det viktig at det nettopp er mulig å løpe rundt, og da kan ikke skoene være for klumpete. Om det er første så har vi god erfaring med skinntøfler med pelsen innover. sko til aktivitet er vanskeligere. Nå er vår så vidt over 2 og vi har noen forede gummistøvler som er ganske gode nå om dagen men på grensen til klumpete de også, så tar gjerne i mot gode tips selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Knutis ang Tradingpost. Skal sjekke det ut. Var så (u)heldig å se en reklame på TV for Topaz - norskproduserte skinnsko av sel. Noen som har erfaring med de?

Jeg tenkte på sko for å løpe rundt i ja - lette sko som man holder varmen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett Sorel sine sko før - ser bra ut.

Den forannevnte nettbutikken i US selger disse skoene - for bare 35 dollar:

http://www.sierratradingpost.com/p/338,2614H_Sorel-Flurry-Winter-Pac-Boots-ThermoPlus-Waterproof-Insulated-For-Kids.html

Det er billig men...Jeg kan ikke finne denne akkurat typen i noen norske butikker eller hos Sorel. Det virker litt "bak mål" å bestille vintersko fra andre siden av Atlanteren når vi bor i arktiske strøk nesten ;) Er det denne typen man har handlet her på berget? evt hvor...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett Sorel sine sko før - ser bra ut.

Den forannevnte nettbutikken i US selger disse skoene - for bare 35 dollar:

http://www.sierratradingpost.com/p/338,2614H_Sorel-Flurry-Winter-Pac-Boots-ThermoPlus-Waterproof-Insulated-For-Kids.html

Det er billig men...Jeg kan ikke finne denne akkurat typen i noen norske butikker eller hos Sorel. Det virker litt "bak mål" å bestille vintersko fra andre siden av Atlanteren når vi bor i arktiske strøk nesten :-) Er det denne typen man har handlet her på berget? evt hvor...?

Det finnes lignende sko å få kjøpt i Norge, men utvalget er mye større på andre siden av dammen. Denne butikken selger mye utgående modeller, b-varer o.l. og det er dermed mulig å gjøre gode kjøp der. Tror xxl er billigst på lignende sko her på berget. Sorel supertrooper til 399 + frakt.

Prisargumentet forsvinner i det prisen bikker 200kroner. Cabelas f.eks. har mange typer, men ordinære priser, og da blir xxl minst like billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strebus: det var det som var utgangspunktet vårt egentlig. Nesna-lobben f.eks ja. Den blir ikke lenger produsert i Norge, men er kanskje best. Sånne skaller er ikke så lett å få tak i. Jeg innbiller meg også at skaller må behandles med nennsomhet når det gjelder bruk, tørking osv...

Skal se litt på de xxl Sorel skoene. Så ikke så dumme ut nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesnalobben er jo laget av tovet ull, mens Sorel er syntetisk og gummi / plast med isolerende fór. Kommer vel helt ann på hvor du bor. Her på vestlandet bør det nesten være gummi eller plast siden store deler av vinteren er både våt og kald. Da er det også en fordel at innerskoen kan tas ut og tørkes. Har du frost og tørr snø så burde vel Nesnalobben være bra, eller for den del nesten hva som helst bare du har nok gode ullsokker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strebus: det var det som var utgangspunktet vårt egentlig. Nesna-lobben f.eks ja. Den blir ikke lenger produsert i Norge, men er kanskje best. Sånne skaller er ikke så lett å få tak i. Jeg innbiller meg også at skaller må behandles med nennsomhet når det gjelder bruk, tørking osv...

Skal se litt på de xxl Sorel skoene. Så ikke så dumme ut nei!

Det kan være Sorel lages på en annen måte, men vi hadde store problemer med å få foten til guttungen ned i kamikstøvlene, det var for myke sider i skoen pluss at foten var for myk. Mulig ting har endret seg nå, men det kan være lurt å prøve denne skoen i butikken før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesnalobben er å få kjøpt: http://www.zebra-as.com/barn/nesnalobb/barn

Vi har et par nesnalobber som fungerer strålende, men dem er desverre litt for små blitt...

Vurderer om jeg skal kjøpe nye slike eller om jeg skal få noen der hjemme til å fikse skaller.

Skallene tror jeg ville være perfekte til pulkturer, men i barnehagen nå i vinter med minusgrader så er nok nesnalobbene mer slitesterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gutten hatt sin første testetur med Nesnalobben. Ja det ble denne. Er veldig lette å gå med. Man han havnet i spagaten en del ganger på isen, men tok det med godt humør :D Fine i snøen. Lette å få på - og så er det ikke forskjell på høyre og venstre sko - også greit.

Vi kjøpte som anvist 2 nummer større enn han normalt bruker og de passet helt perfekt. Vi angret litt på at vi ikke kjøpte et par til i 2 nummer str for neste sesong, men får holde øynene oppe for salg i sommer. Portoen blir jo ganske heftig på så liten bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du fant en løsning du er fornøyd med.

Dattera vår er veldig kald på tærne. Noen sorell-lignende sko som heter Kamik ble løsningen. Fås på XXL. Uttagbar innersko i filt. Erfaringene så langt er veldig bra, -15 er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.