Gå til innhold
  • Bli medlem

CO-alarm, oksygenmåler ved bruk av primus i telt


MortenG

Anbefalte innlegg

Da er det dags for jomfruinnlegget her på fjellfoum :D

Jeg har søkt og snoket litt på forumet og nettet forøvrig for å finne en O2 CO måler/alarm til bruk i telt,

pris og vekt skal jo selvfølgelig være så lav som mulig :D

ER DET NOEN SOM HAR TIPS TIL HVOR JEG FÅR KJØPT CO/O2- måler/alarm...?

Grunnen til at jeg ønsker meg dette er at jeg er relativt ukjent med fyring i telt, prøving og feiling er greit på mange områder,

men her har jeg rett og slett ikke lyst til å gjøre feil....

Mulig jeg høres litt vel engstelig ut med dette spørsmålet, men jeg jobber offshore og lærer hele tiden å fokusere på å gjøre ting sikrest mulig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, det var et skikkelig REMA1000-råd, (helt supert) det enkle er ofte det beste.

Så da er jeg trygg med tanke på O2... :D

men hva med CO, Det kommer såvidt jeg forstår av ufullstendig forbrenning av organisk materiale, dette har vel ikke noen direkte sammenheng med O2 innhold å gjøre...?

Kan jeg da føle meg trygg dersom Gravlykta lyser og primusen brenner blått...?

Må ha det, bare måååå ha det inn med t-skje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om fyring i telt:

Ha alltid åpent sånn at du får luft inn nede ved bakkenivå.

God militær regel: Ikke ligg i posen mens du fyrer.

Føler du deg trøtt, døsig, hodepine så stopp fyringa.

Faren med stearinlysmetoden, er at du slukner før lyset, og sover mens lufta brukes opp.

Er man to eller flere, er det en god ide med fyringsvakt. Altså en sitter, og passer primusen.

Selv om du har litt lufting nede ved bakken, vil du få bra varme i teltet mens du fyrer.

Teltbrann er sansynligvis en større fare, enn oksygenmangel.

Primusregel nr. 1 Bruk hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tror ikke oksygenmangel er det største problemet, hvis da ikke teltet er fullstendig nedsnødd. CO derimot, er skumle saker, og dannes ved ufullstendig forbrenning av hydrokarboner. CO-produksjonen er størst ved gule flammer og/eller avkjøling av flammen, f.eks. ved koking. Sørg for ekstra god lufting ved koking, så går det bra. Selv har jeg fyrt primus i telt , også i innerteltet, i over 20 år uten uhell.

Men det sier seg selv at man må tenke, tenke og tenke sålenge man har en 3 kWatts åpen flamme 20 cm fra klær og sovepose laget av olje. Sørg for å trene masse på oppfyring for å unngå "flare-ups", før du begynner med dette i teltet. Noe som er litt pussig er at det eneste kokeapparatet som Forsvaret i sin test dokumenterte var farlig i lukkede rom selv uten kjele,(puh) var en Colemanbrenner, på det tidspunktet den eneste typegodkjente bensinbrenneren i Norge. Man kan lure på hva slike godkjenninger er verdt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske tilbakemeldinger

En sånn sak fra Clas Ohlson kommer jeg til å kjøpe meg (billig forsikring), da blir jeg nok straks mye mer komfortabel :o

Og på teltet har jeg god lufteluke nede var bakken, Helsport vidda light 3 camp...

Jeg kommer også til å fyre opp ei gravlykt som mest sannsynlig slukner før jeg evt måtte finne på det..

Videre har jeg lest gjennom hele primushjelpetråden og skal kjøpe rep set, plukke den i biter og lære meg apparatet skikkelig.

Så takk for svar alle sammen, nå får jeg tatt noen enkle, rimelige grep for å gjøre noen hakk tryggere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir tungt å bære på bilbatteri eller kilometervis med skjøteledning.. Eller skal du ligge i hagen?

Skal ikke kimse av å ligge i hagen, laget iglo i hagen i romjula i fjor og lå der med guttungen på 9 år,

vi latet som vi var på Nordpolen, var helt fantastisk det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.