Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuglesteg DNT hytte.


Torodd

Anbefalte innlegg

Fuglesteg gaard, hvor jeg har mitt etternavn fra, skal aapne som DNT hytte i sommer etter en lang restaurering etter en brann.

Jeg har vert oppe paa Fuglesteg gaard noen ganger. Det er som kjent en to timers gange fra Fortun opp langs ei fjellside. Men jeg har aldri vert inne da den ikke har vert i vaar gren av Fuglesteg sin eie. Jeg har aldri spurt om nokkel heller.......

Men med DNT sin overtakelse, kan dette blir forandret. Jeg har planer om aa dra dit i sommer (eller neste sommer) sammen med far og broder.

Er det noen som har mer detaljer om naar tid DNT aapner hytta ? Har ogsaa DNT planer om aa gjore noe med den naa utviskede stien fra Fuglesteg opp til Berdalsbandet ?

All info mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ny ubetjent hytte i Luster

Luster Turlag har i sommar hatt eit stort arbeid i gang med å setja i stand att det imponerande steinhuset på høgdegarden Fuglesteg i Fortun. Huset vart brannskadd for snart tjue år sidan, men det har ikkje lukkast før no å skaffa nok midlar til prosjektet. Det har vore rive og bygt opp att murar med mykje dugnadsinnsats. Snekkarane fekk laga tak og sett inn vindauge og dører. I ein stordugnad med 25 ivrige turlagsmedlemar på plass, la ein 9. oktober torv på taket. Heile prosjektet er budsjettert til 2,2 mill.kroner, og omlag halve jobben er no gjort. Våren 2005 vil ein starta på innreiingsarbeidet, og søndag 3. juli er det planlagt storstilt opningsfest. Fuglesteg vil knytast til hyttenettet i Vest-Jotunheimen, med fine turar til Turtagrø og Skogadalsbøen eller til Stølsmaradalen, Avdalen eller Vetti. Dessutan passar Fuglesteg fint som dagsturmål.

--------------------------------------------------------------------------------

Klipp fra intern DNT informasjon. Ta kontakt med Luster Turlag, hvis du ønsker mer informasjon, http://www.turistforeningen.no/luster/

Mvh

Einar Grieg, Bergen Turlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som foretok gjenoppbyggingen har gjort en fantastisk jobb. Jeg tar av meg hatten i beundring !!!!!!!!!!!!

Naar det gjelder Fuglesteg sin rolle i DNT nettverket av ruter, aapner denne selvbetjente hytta opp en helt ny ruteverden. Man kan gaa fra Fortun opp til Fuglesteg paa et par timer. Derfra opp Berdalen og opp til Hurrungane fra den siden. Min farfar var tindeforer i Hurrungane for Tindeklubben og han gjorde bl.a dette. Ergo blir Fuglesteg i DNT regi et godt alternativ til Turtagro og teltlivet rundt det hotellet.

I seg selv, er Fuglesteg et godt turmaal da utsikten utover Fortun og Skjolden er meget fin. Fuglesteg ligger paa ei lita fjellhylle halvveis oppe i en tusen meters fjellvegg. Ergo navnet da vinger er en stor fordel. Fuglesteg ble forovrig fraflyttet kun 45 aar siden.

PS: Jeg synes det er merkelig aa sitte her i Skottland og skrive om en gaard der jeg har mitt etternavn og en god del "bagasje" fra. Ikke for aa bli taapelig og oversentimental, men............ Vi kommer alle fra et sted og jeg synes som en ubetydelig person av ca. 250 Fuglesteg'er at det er meget flott at Fuglesteg er gjenoppbygget samt overtatt av DNT. Jeg er skikkelig glad for dette. Kall meg dum hvis dere vil. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som foretok gjenoppbyggingen har gjort en fantastisk jobb. Jeg tar av meg hatten i beundring !!!!!!!!!!!!

Fullstendig enig, et utrolig flott bygg :!: Skal jeg bemerke noe negativt må det være at det sannsynligvis er noe feil med takkontruksjonen, siden det kondenserer (istapper). Resultatet kan bli råte- og soppskader..... :? Sikkert noen som har bedre kompetanse enn meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I seg selv, er Fuglesteg et godt turmaal da utsikten utover Fortun og Skjolden er meget fin. Fuglesteg ligger paa ei lita fjellhylle halvveis oppe i en tusen meters fjellvegg. Ergo navnet da vinger er en stor fordel. Fuglesteg ble forovrig fraflyttet kun 45 aar siden.

PS: Jeg synes det er merkelig aa sitte her i Skottland og skrive om en gaard der jeg har mitt etternavn og en god del "bagasje" fra. Ikke for aa bli taapelig og oversentimental, men............ Vi kommer alle fra et sted og jeg synes som en ubetydelig person av ca. 250 Fuglesteg'er at det er meget flott at Fuglesteg er gjenoppbygget samt overtatt av DNT. Jeg er skikkelig glad for dette. Kall meg dum hvis dere vil. :?

Jeg skjønner veldig godt at du er glad og stolt over å "komme fra" et sted med en så nydelig beliggenhet Torodd! :)

Godt å høre at stedet blir tatt vare på og at vandrere i fremtiden kan få oppleve det. Rart å tenke på at folk har klart å bo på et så vanskelig tilgjengelig sted. Man hadde ihvertfall nabofred... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du er glad og stolt over å "komme fra" et sted med en så nydelig beliggenhet Torodd! :)

Godt å høre at stedet blir tatt vare på og at vandrere i fremtiden kan få oppleve det. Rart å tenke på at folk har klart å bo på et så vanskelig tilgjengelig sted. Man hadde ihvertfall nabofred... :!:

Det er endel historier om "Stegane-folki" (Les: folk fra Fuglesteg) blandt gamle folk i Fortun og blandt oss med etternavnet Fuglesteg. Noen av Fuglesteg avstamning burde samle dem sammen og putte dem paa nettet.

Jeg tror at han som opprinnelig bygde steinhuset som naa er gjenoppbygd, er min tipp-tipp-tipp oldefar (jeg maa ringe min far i kveld for mer info) og het Sylvfest Fuglesteg. Huset ble bygd paa 1800 tallet og var en gigant jobb i sin tid. Jeg vet ikke om det var av dumhet, stahet eller genialitet. Det gjenreiste huset er en tro kopi av det huset.

For aa returnere til Fjellvandring, det jeg forstaar blir ruta fra Fortun til f.eks Austbotn tinden via Fuglesteg, er en 8 - 10 timers flott tur. Stigning paa rundt 2150 hoydemeter fra dalbunn til tindetopp. Muligens den turen i Norge med hoyest hoydeforskjell ?

Noe aa tenke over over juleribba.............. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.