Svein Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Under et annet tema ble følgende skrevet: Vesen spør kvar framsidebiletet på DNT-årboka er frå. Rett svar, i fylgje fotografen, er "frå eit skar i egga på ruta opp frå Baklidalen til Sunnavindsnipa", altså ikkje så langt frå Sykkylven på Sunnmøre. Der jeg hevdet at der ikke går noen rute opp fra Baklidalen til Synnavindsnipa uten klatring. ______ Har studert kartet og ser at det kan være mulig likevel. Kjenner noen til om det faktisk går ei rute opp fra Baklidalen til ryggen nord for Synnavindsnipa Har gått opp Tverrfjellet til nordryggen 3 ganger tidligere, og kan bare erindre (for) bratte sider mot Baklidalen. I de flatere/nedre delene av Tverrfjellet er det greit å ta seg opp på Tverrfjellet og videre til nordryggen. Men da går man ikke opp fra Baklidalen, men fra Megardsdalen (hvor også Megardsstøylen ligger) Ser på kartet at det kan være mulig å gå helt inn mot den taggete egga i Baklidalen, og muligens komme seg opp på ryggen den veien. Mener å huske at det skulle være veldig bratt i siste biten i tilfelle. Mulig der kan være farbare renner eller traverser??? Spennende rute i tilfelle. I og med at fotografen har brukt ordet "ruta", går jeg ut i fra at det bare er en unøyaktighet i teksten. Eller går det ei rute opp fra Baklidalen??? Av kartet kan man kanskje misforstå og tro at Baklidalen strekker seg lenger ned, men dette er en kort hengedal. Bruk av ordet "skar" er interessant også, da der bare er et skar (hakket på egga). Med mindre man går opp Baklidalen. Da er der også skar på egga innerst i Baklidalen. Noen som kanskje har en link til bildet (ville avklart..). Siter
ods Skrevet 22. desember 2004 Skrevet 22. desember 2004 Bildet i årboka skulle ikke kunne være selve skaret mellom fortoppen og hovedtoppen på Synnavindsnipa? Jeg kan ikke huske at det var så trangt, men en passerer jo skaret litt nedenfor (vestafor) skarbunnen. Siter
Svein Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Skrevet 23. desember 2004 Hva du husker er sikkert at du/dere gikk litt ned i vestsida for å kunne passere, men skråhylla man følger går nesten direkte ned i skaret. Legger ved utsnitt av et bilde/skaret. Skaret er trangt, så kan det være dette? Hva viser bildet i årboka....? Siter
ods Skrevet 28. desember 2004 Skrevet 28. desember 2004 Når jeg ser bildet ditt, Svein, tror jeg bildet er tatt nettopp i skaret. Bildet viser en mann som står i et trangt skar med nesten loddrette sider og med en bratt fjellside rett mot som bakgrunn. Det kan godt være fjellsiden på vestsiden av Hjørundfjorden. Vi har også fulgt skråhyllen ned i skaret de to gangene jeg har vært der. Siter
Svein Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Skrevet 29. desember 2004 Har også sett på et bilde jeg har tatt fra Jønshornet. Der er ikke et slikt skar på egga i enden av Baklidalen, der hvor det ville være naturlig å evt komme opp. Så bildet er sannsynligvis fra skaret på nordryggen. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Har fått tilbakemelding om at svaret mitt på e-post om kvar bildet var teke har ført til ein viss debatt på sida her. Det var nok litt kort og knapt, og kunne nok tolkast på ulike måtar. Eg kan opplyse at bildet er teke i skaret ved Stabben, etter å ha gått ned skråhylla til ca cote 1220. Ein liten avstikkar mot vest gir utsikt gjennom skaret på bildet mot fjella på Ørstahalvøya og Hjørundfjorden, men det er ikkje det same skaret som er synleg frå aust. Når det gjeld utsegna om ruta frå Baklidalen, kan det sikkert diskuterast om den offisielle ruta eigentleg går opp frå Baklidalen. Skaret ligg klart på den normale ruta til Sunnavindsnipa, men vi gjorde eit ruteval eit godt stykke inn Baklidalen, for så å svinge opp eit slakkare "skå hylle" opp på tverrfjellet, og vidare langs den vanlege ruta. På nedturen gjorde vi eit ruteval ned ei renne til sørvestenden av Baklidalen, så her er det altså muleg å gå både opp og ned. Med turvenleg helsing Gunnar Wangen Siter
ozzi Skrevet 4. januar 2005 Skrevet 4. januar 2005 Hei Gunnar. Er Stabben en topp? Er det en av småtoppene mellom Hundatinden og Synnavindsnipa? Har du kartreferanse, høyde og eventuelt primærfaktor? Siter
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2005 Skrevet 5. januar 2005 Namnet Stabben har eg fanga opp frå ei muntleg kjelde, og har ikkje "kvalitetssikra" det. Slik eg har oppfatta det er det namnet på toppen til høgre for skaret på bildet ovanfor, i innlegget frå Svein. Eg vert referert til som fotograf, og det er for så vidt rett, men også Arild Eidset er kreditert i boka. Vi var i lag på turen, han gjekk ned i skaret og poserte, og eg tok bilde både med mitt eige og hans kamera. Gunnar Siter
Svein Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Skrevet 5. januar 2005 Har vært i kontakt med Øyvind Fet, om han kjente til navnet Stabben i dette området. Svaret var negativt. Hvis det er et lokalt benyttet navn, er det vel dei med støl i Riksheimdalen eller Megardsdalen som er dei rette til å svare. Siter
ozzi Skrevet 6. januar 2005 Skrevet 6. januar 2005 Takk til Gunnar og Svein. Dette var nyttig informasjon. Gunnar: På fjellista bakerst i boka Tindelandet, som du har vært med på, står Slettehornet (1095). Hvor ligger dette fjellet? Har ikke klart å lokalisere hverken høyde eller navn på kartene. Vet du noe om dette? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.