olaskaansar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hei La ut på min første solotur i fjor. Da gikk jeg den klassiske hardangerviddaturen fra Finse til Haukliseter på ski. Dette var flott og ga mersmak. Har derfor tenkt meg å gå over Finmarksvidda nå rett før jul. Ca fra 15. des - 20des. Har hørt at det er fint å gå i Stabbursdalen og ende opp i Alta. Noen som kjenner til snøforhold, gjennomsnittstemp, åpne elver/vann, gode rutevalg, og også andre smarte tips:) ?? Takk MVh Ola Skaansar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asghegg Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Her er noen som har gjort det samme som du skal: http://www.kristenryeng.com/Diverse/turbeskrivelseFV2008.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olaskaansar Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Hei, takk for svar. Jeg leste dette før jeg la inn spørsmålet. Fikk svar på en god del ting her, men du gikk denne turen 1 og en halv måned etter meg. Veet du hvordan det vil være å gå i slutten av desember? hvordan fikk du informasjon ? mvh Ola Skaansar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Srx (Ron) Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er i den mørkeste tiden du har tenkt å gå i. Er ikke mange timer med dagslys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asghegg Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg var ikke med på den turen, men kunne gjerne tenkt meg det Vannene har nå begynt å fryse, en kompis var forrige helg på isfisketur, isboret gikk to gang rundt så var det igjennom jeg hadde ikke gått på den isen. I slutten av desember så er nok vannene trygge, men snømengden er usikkert. Hørte at det er blitt nå et fint underlag på ca 10 cm med hard snø, så hvis det kommer snø på det så vil det bli flotte forhold. På værharde steder så vil det uansett være lite snø. Tror det beste sporvalget ville være å følge den merkede stien som starter nord for Stabbursnes, og går vestover.....til en må dreie sørover, og få Stabburselven på østsiden av seg. Man holder seg i høyden til man kommer inn på scooterløypen ved vannet som heter Ruhkkojavri, der følger man løypen ned til Alta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirsn Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Noen som kjenner til snøforhold, gjennomsnittstemp, åpne elver/vann, gode rutevalg, og også andre smarte tips:) ?? Jeg har riktig nok ikke vært på finnmarksvidda vinterstid - men i sommer gikk jeg gamle postruta fra Karasjok til Alta. Flere ganger under denne turen krysset også scooterløypa (som er avhengig av at vannene er isbelagte). Men i postruta, så trengs det bare snø Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.