Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski over Finmarksvidda i midten av Desember


olaskaansar

Anbefalte innlegg

Hei

La ut på min første solotur i fjor. Da gikk jeg den klassiske hardangerviddaturen fra Finse til Haukliseter på ski. Dette var flott og ga mersmak.

Har derfor tenkt meg å gå over Finmarksvidda nå rett før jul. Ca fra 15. des - 20des.

Har hørt at det er fint å gå i Stabbursdalen og ende opp i Alta.

Noen som kjenner til snøforhold, gjennomsnittstemp, åpne elver/vann, gode rutevalg, og også andre smarte tips:) ??

Takk

MVh Ola Skaansar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke med på den turen, men kunne gjerne tenkt meg det :o

Vannene har nå begynt å fryse, en kompis var forrige helg på isfisketur, isboret gikk to gang rundt så var det igjennom :D jeg hadde ikke gått på den isen.

I slutten av desember så er nok vannene trygge, men snømengden er usikkert. Hørte at det er blitt nå et fint underlag på ca 10 cm med hard snø, så hvis det kommer snø på det så vil det bli flotte forhold. På værharde steder så vil det uansett være lite snø.

Tror det beste sporvalget ville være å følge den merkede stien som starter nord for Stabbursnes, og går vestover.....til en må dreie sørover, og få Stabburselven på østsiden av seg.

Man holder seg i høyden til man kommer inn på scooterløypen ved vannet som heter Ruhkkojavri, der følger man løypen ned til Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til snøforhold, gjennomsnittstemp, åpne elver/vann, gode rutevalg, og også andre smarte tips:) ??

Jeg har riktig nok ikke vært på finnmarksvidda vinterstid - men i sommer gikk jeg gamle postruta fra Karasjok til Alta. Flere ganger under denne turen krysset også scooterløypa (som er avhengig av at vannene er isbelagte). Men i postruta, så trengs det bare snø :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.