Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring om vinteren.............. Skottland.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sne og ski er kanskje ikke din greie ?? Redd for sneras ? Lei av DNT ?

Bare for aa minne om at Skottland har superb fjellvandring AARET RUNDT !! Vi snakker om vandring i daler (glens) og paa de hoyeste tinder. Ogsaa fjellklatring og klyving.

Veret kan vere ekstremt her i Skottland. Mange omkommer hvert aar. Men bruker man normale fjellregler, gaar det bra.

Skottland ligger kun 500 kroner retur fra Oslo (OK, Sandefjord med Ryan Air). Fra Glasgow kan man raskt ta for seg av mange flotte fjellruter. La meg nevne noen faa:

1. Isle Of Arran. Bratt terreng med muligheter for fjellklatring.

2. Isle Of Mull. Heiete fjellvandring med bestigning av hoye fjell.

3. Rannoch Moor. Hardangervidda i miniatyr med bestigning av hoye fjell.

3. Isle Of Skye. Fra heiete fjellvandring til skarp fjellklatring.

4. Ben Nevis. UK's hoyeste fjelltopp. Mye bra vandring rundt Ben Nevis.

5. Sutherland. Fra fjellklatring til heiete fjellvandring.

6. Trossachs. Alt fra skog via heiete fjellvandring til bestigning av hoye fjell.

Alle omraader har gode, billige hoteller med pub og god mat. Massevis av kultur og samkvem med engelske/skotske fjellvandrere. Utveksling av erfaringer og fjellminner er garantert !! Fjellvandring er en av Skottland og UK's storste hobbier og faktisk langt storre enn fjellvandring er i Norge. Ergo er tilbudet mye storre.

Som sagt; Skottland kan vere en god ide for de av dere som ikke liker sne og ski.

Annonse
Skrevet

Dette lyder interessant Torodd. Jeg har planer om en Ben Nevis-tur på et tidspunkt, hvordan er forholdene der på ettervinteren/våren ? Påsken kan jo være et tidspunkt. Er det fornuftig med ski, truger eller andre hjelpemidler ? Når er det normalt snedekt opp mot dette fjellet ? Takknemlig for tips.

Skrevet
Dette lyder interessant Torodd. Jeg har planer om en Ben Nevis-tur på et tidspunkt, hvordan er forholdene der på ettervinteren/våren ? Påsken kan jo være et tidspunkt. Er det fornuftig med ski, truger eller andre hjelpemidler ? Når er det normalt snedekt opp mot dette fjellet ? Takknemlig for tips.

Ben Nevis er OK og krever ingen tekniske hjelpemidler som truger, isoks etc hvis man gaar normalruta. Selv om vinteren. Klatrerutene paa nordsiden krever derimot full vinterklatring setup. Dvs samme setup som i Hurrungane.

Normal ruta (som gaar fra 50 m.o.h til over 1400 m.o.h.) er vanlig gakking opp en bratt sti. Den er veldig eksponert ovenfor veret saa ta med full vinterkledning. Det er folk som hvert aar omkommer av forfrysning paa denne ruta. Kart og kompass er ogsaa en god ide da ruta er noe diffus paa toppryggen. Det er endel ulykker med folk som gaar for langt mot nord og ut stupene/juvene til en sikker dod.

Stien er dog godt merket saa en fjellvant nordmann burde ikke gjore denne feilen.

Skottland er et toft land naar det kommer til ver og vind. Ta med gode kler og forbered deg paa det verste. Dog er det ikke mye sne paa den ruta, saa vidt jeg vet. Jeg er av og til oppe til Fort Williams (tog fra Glasgow) og jeg har nesten aldri sett mye sne paa den ruta (dvs mer enn 25 cm). Men vanntette fjellsko er essensielt.

Hvis du bor i Oslo omraadet, er en bestigning av Ben Nevis noe du kan gjore for rundt 1500 kroner t/r Sandefjord.

Lykke til !

Skrevet
Her er bilder fra et skotsk høyfjellsområde i April 2003.

Ganske ullent med snø. Mulig det var et dårlig år...

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/Scotland/scotland2003.html

Arnt.

Global warming........... Sne er det ikke saa mye av. Regn derimot.......... :!:

Jeg glemte aa nevne Glen Coe omraadet. Dette er jo det beste tinderangling, fjellklatring og fjellvandring omraadet paa de britiske oyer. Dette paa begge sider av dalen Glen Coe, som forovrig er en utrolig flott dal. En av de fineste jeg noensinne har besokt. Denne dalen ligger ca 2 timer unna Glasgow mot Fort Williams. En meget god grunn til aa besoke Skottland. Eller som jeg har gjort: bosatt meg i Skottland.

Gjest Anonymous
Skrevet

Viktige poenger fra Torodd her.

Jeg anser meg (ydmykt) for å være passe fjellvant, og tok Ben Nevis for andre gang på en uke en regnværsdag for å sjekke for fort jeg kunne gå. På vei ned endte jeg opp med å virre rundt på platået i tjukk tåke og lure på hvilken av *alle* stiene som førte riktig vei. Jeg er ikke enig i at det er godt merket på toppen. Det er et hav av opptråkkede stier i grusen der oppe, og det er en grunn til at du vil på de fleste Ben Nevis sider lese om hvilken bearing du skal gå etter på vei ned.

Arnt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg surret visstnok med quotes i siste innlegg.

On the lighter side - jeg fungerte som "konsulent" for en kar som

anså Ben Nevis for å være en stor, stygg sak. Jeg kvakk litt da jeg

fikk epost fra ham i høst;

Hi again Arnt, thanks for all your time & help back in may .

just thought you may be interested to know that I made it up ben nevis barefoot last wednesday 2 june - it took me 7 hours to reach the summit.

I descended with boots on and spent 11.50 mins on the mountain in total.

The weather was so good , no wind , mild temperature, no rain - unbelievable ! of course this all helped a great deal but I purposefully took my time and great care finding good footholds.

Arnt

Skrevet

http://www.summitpost.org/show/mountain_query.pl?continent=Continent&country=Scotland&state=US+State&keyword=Key+Word&sort_by=Alphabetical&x=16&y=10

Mer info om fjellene i Skottland. Deriblandt en 11 kilometer lang eksponert fjellrygg klatring ved navn Cuillins......... og vi snakker ikke om et annet navn for Mazzano ryggen paa Nanga Parbat. Sjekk ut linken. Deriblandt gir den endel nyttig info om Ben Nevis.

Jeg er klar over at merkingen er elendig paa toppen. Det er hovedgrunnen til de dodsulykker som forekommer der. Dessverre.

Her er forovrig et budsjett for Ben Nevis t/r Sandefjord:

Ryan Air t/r Sandefjord 600 kroner

Tog til Glasgow fra flyplass t/r 60 kroner

Buss fra Glasgow til Fort Williams t/r 500 kroner

Overnatting billig hotel 500 kroner natta.

Mat, drikke og taxi/buss til starten paa turen fra Fort Williams kommer i tillegg.

Ikke verst...

Skrevet

Skottland, ja. Där var jag 1981, men på cykel - det var åtskilliga år innan jag upptäckte

bergsvandring. Färden gick från Newcastle till Carlisle, därpå upp i högländerna, till

Isle of Skye (från Mallaig)

och Portree, tillbaka via Kyle och Inverness till Keith och Aberdeen.

Starkaste intrycket är kanske Isle of Skye som är mycket lummigt i sydänden (Ardvasar

tror jag det hette) och rena fjällheden mitt på. Så minns jag en dagsutflykt till Loch Ness

och the Whisky Trail mellan Keith och Tomlintoul.

Har väl lurat på om landet är vandringsvärt för mig som gärna går långt, aldrig

bestiger toppar och helst vill ligga i tält varje natt.

Säg fjorton dagar, vad finns då, om man också vill undvika

civilisationen?

il C.

Skrevet
Skottland, ja. Där var jag 1981, men på cykel - det var åtskilliga år innan jag upptäckte

bergsvandring. Färden gick från Newcastle till Carlisle, därpå upp i högländerna, till

Isle of Skye (från Mallaig)

och Portree, tillbaka via Kyle och Inverness till Keith och Aberdeen.

Starkaste intrycket är kanske Isle of Skye som är mycket lummigt i sydänden (Ardvasar

tror jag det hette) och rena fjällheden mitt på. Så minns jag en dagsutflykt till Loch Ness

och the Whisky Trail mellan Keith och Tomlintoul.

Har väl lurat på om landet är vandringsvärt för mig som gärna går långt, aldrig

bestiger toppar och helst vill ligga i tält varje natt.

Säg fjorton dagar, vad finns då, om man också vill undvika

civilisationen?

il C.

Sutherland omraadet er veldig ode. Der kan du gaa rundt i noen dager uten aa treffe folk. Om det holder for 14 dager er jeg usikker paa. Men ta kontakt med turistinfoen i Wick eller Inverness.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.