Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Man skal jo ikke beskylde folk for å lyve sonn uten videre, men det virker jo usansynlig at ei ørn skulle kunne løfte en tre år gammel unge. Ei stor ørn er vel fra ca. 3 til 4,5 kg. Ei tre år gammel jente er vel ca. en meter høy + + og veier vel ca. 15 -17 kg. Ørna klarer vel i beste fall å løfte sin egen kropsvekt, men ikke særlig mye mer. Hadde ungen vert oppe i fjellet så kan det jo tenkes at ei ørn kunne ha angrepet henne og forsøkt å få henne utfor en skrent eller noe slikt. Denne metoden bruker den jo for å få sauer og lam ufor skrenter og stup.

Men jeg husker jo en gang da forskere og vitenskapsmenn rundt om i verden slet fælt med å finne beviser for at humla kunne fly. Vingene var for små og kroppen for tung. Store datamaskiner reinet natt og dag mens humla bare fortsatte å fly salig uvitende om problemet.

Skrevet

Det er veid ørn på 8 kg, leste jeg et sted. Den hadde vingespenn på 265cm, så det var en riktig sværing.

Tror heller ikke denne jenta løy, men heller hatt en oppfatning av at hun ble løftet og flydd avgårde i en annen form for kontakt med ørn.

For noen år siden ble det gjort endel praktiske forsøk som ble gjengitt på TV, - muligens "Ut i naturen" om noen vil sjekke. Der konkluderte de slik at det oversatt betyr at denne Lekahistorien er komplett umulig (mener de ikke blandet denne historien inn i forsøket). Husker 1 kg førte til store problemer i et av forsøkene

Et kjapt søk på nett vister at en unge på 3 og 1/2 år gjerne veier mellom 16 og 22 kg, så selv en temmelig spinkel lettvekter av dem veier altså ihvertfall 12 kg, dvs rundt 3 ggr vekten av en alminnelig representant for ørnene.

REs: Den litt morsomme historien der er nok en slags vandresak. Det er heller tvilsomt at vitensakpen har hatt så store problmer med dette, - ihvertfall i så ny tid at de har brukt datakraft. Humlens anatomi og aerodynamiske egenskaper har nok bare laget problemer ift en gammel formel e.l.

:oops:

Skrevet

Historien om humla ble for ikke så lenge siden referert til i, jeg tror det var radioprogrammet verdt å vite, men jeg skal ikke si hvor gammel den er og hva som ble brukt for å finne ut om humla virkelig kunne fly. Eller rettere sakt hvordan den kunne fly. Humlas aerodynamikk er ikke så ille, men den flyr nå ikke så veldig fort heller. Det er nylig forsket en del på hvordan den systematisk velger ut området og de blomstene den besøker for å spare så mye energi som mulig. Den bruker jo nektar som energikilde til flyving fra samme "tanken" som den nektaren som skal brukes til honningproduksjon. Det blirr jo lite honning hvis hele fangsten brukes opp til transport.

Innsekter, og særlig de som lager honning, lever i et fasinerende samfunn. Selv drev jeg som birøkter noen år og jeg lar meg stadig fasinere av bisamfunnet.

Birøkt kan anbefales for de som har anledning til det.

Skrevet

Er vel med ørna som annet mtp oppdrift, kan vel være store forskjeller fra dag til dag her. Var vel en varm sommerdag dette, så det er vel ikke utenkelig at ørna fikk stor hjelp og at den har såpass oppi nøtta at den klarer å beregne sin egen løftekapasitet før den prøver seg.

Skrevet

Nå er det vel sånn at tettheten i lufta er mindre i varmt vær enn i kaldt vær. Vet ikke hvordan dette virker inn på fuglene, men et helikopter har mye mindre bæreevne / lasteevne i varmt vær enn i kaldt vær. Derimot er jo fuglene flinke til å utnytte stigende luftstrømmer som følge av at lufta blir oppvarmet og stiger oppover. Dette utnyttes også av både glidefly, hangglidere og paraglidere.

Skrevet
Nå er det vel sånn at tettheten i lufta er mindre i varmt vær enn i kaldt vær. Vet ikke hvordan dette virker inn på fuglene, men et helikopter har mye mindre bæreevne / lasteevne i varmt vær enn i kaldt vær.

Det blir vel to forskjellige prinsipp. Solen varmer opp bakken, luften utvides/blir lettere og stiger. Det er dette fuglene utnytter. En nabo drev tidligere med paragliding, han sluttet etter en skrekkopplevelse. Oppdriften ble så sterk at han ble sugd rett til himmels. Heldigvis for han kunne han styre utover en fjord der han kunne ta seg ned. Dette gjorde han tre ganger før han endte med å nødlande i midtfjords ved en båt. De to andre gangene prøvde han å lande i fjøra, men med en gang han kom inn mot land bar det rett til himmels igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.