Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon EOS 300V


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har erfaringer med det filmbaserte speilreflekskameraet Canon EOS 300V?

Jeg vet det er et ganske rimelig kamera, men jeg synes den lave vekten og finessene gjør det til et aktuelt turkamera. Det jeg særlig lurer på om noen kan uttale seg om eksponeringene av diasfilm blir bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd dette kameraet, men som regel er det ikke kameraet, men optikken det kommer ann på!

Det som gjør dyrere kameraer bedre er: Konstruksjon, (mer solide og lengre levetid (300 V holder i årevis for normal bruk)), raskere og bedre autofokus, bedre lysmåler, raskere serieopptak av bilder, (opptil ca 8 bilder pr. sek.,) større søkerbilde, (du ser hele motivet i søkeren, på billigere modeller ser man ofte bare 90 % eller noe,) og flere proffe instillingsmuligheter.

Hvis du bare er ute etter et lett og enkelt turkamera uten for mange dikkedarer og uten behov for raskt serieopptak har 300 V fått masse skryt. Fordelen er at det er lett og lite, og mer motvierende å stappe i den allerede fulle sekken! Så lenge du har full manuell kontroll kan du i teorien ta akkurat de samme bildene som med de analoge toppmodellene til Canon og Nikon, forrutsatt bruk av samme opptikk. Det kan helt sikkert ta masse gode dias bilder, hvis du finner gode motiver. Og heller bruke penger på optikk (nesten en klisje, men fortsatt sant.) Bare husk at diasbilder er mer følsomme for at du eksponerer korrekt, enn negativ bilder som det er lettere og korrigere. Dessuten er det mye dyrere å få positiv bilder på papir enn negativ!!

Håper du har fått noen svar, og ellers vil jeg bare anbefale deg å gå inn på www.foto.no og søke på diskusjons forumet. Der er det garantert mange diskusjoner rundt dette kameraet kontra andre osv. Og hvis du ikke finner noe er det nok av folk som der burde kunne gi deg svar på det du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda snublefot, jeg vet at diasfilm er streng på eksponeringen, jeg har holdt på med slik film siden 1979! Nettopp det at det er litt krevende å få eksponeringen til å sitte er en av grunnene til at jeg fascineres av diasfilm. Det skjerper meg som fotograf - og gir også knallfarger når eksponeringen sitter.

Det var nettopp derfor jeg spurte om 300V holder mål til slik bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg så EOS 300V til 1499 kr i en butikk i går :? Forøvrig inklusive 28-90 mm linse. Jeg har sovet på det om jeg bør kjøpe det, og dermed bytte ut min gamle EOS500.

Er det en god idé :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Eos 300 og 500 er jo d samme kameraet..omtrent. Litt lettere, v-versionen har vel raskere lukkertid hvis jeg ikke husker feil. Behold 500'en din og kjøp deg heller ei lyssterk linse. da stiger vekta betraktelig, men FOR EN FORBEDRING! bildekvaliteten vil du ikke merke noe forskjell på fra 300v og 500

mvh

Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.